• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022921085
  • خبرنگار : 50441

افتتاح هفته میراث فرهنگی در مجموعه جهانی تخت جمشید 

‌مسیر جدید دسترسی به تخت جمشید ایجاد می‌شود/ موزه تخت جمشید؛ میزبان جام زرین خشایارشا

‌مسیر جدید دسترسی به تخت جمشید ایجاد می‌شود/ موزه تخت جمشید؛ میزبان جام زرین خشایارشا

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ایجاد مسیر جدید دسترسی به مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و میزبانی استان فارس از جام زرین خشایارشا، رویداد بین‌المللی تذهیب و شورای جهانی صنایع دستی خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۹ اردیبهشت در مراسم افتتاح هفته میراث فرهنگی که در موزه تخت جمشید برگزار شد، با بیان اینکه مهم‌ترین رویداد هفته میراث فرهنگی در کشور، رونمایی از جام زرین خشایارشا است، گفت: رویدادهای مختلفی را وزارت در استان‌های مختلف طراحی کرده است که مهم‌ترین آن، به امانت گذاشتن تعدادی از اشیای تاریخی در موزه‌های کشور است و با تعاملاتی که با وزارتخانه داشتیم، موفق شدیم میزبانی شاهکار آثار کشور که جام زرین خشایارشا است، به عهده بگیریم.

‌مسیر جدید دسترسی به تخت جمشید ایجاد می‌شود/ موزه تخت جمشید؛ میزبان جام زرین خشایارشا

وی گفت: این جام گرانبها به مدت سه‌ماه مهمان تخت جمشید است که اگر با استقبال مردم مواجه شود، تا سه ماه بعد از آن هم قابل تمدید خواهد بود.

ثابت اقلیدی از میزبانی فارس از رویداد بین‌المللی «تذهیب» در هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: استان فارس مکاتب هنری را میزبانی می‌کند که یکی از آن‌ها تذهیب است. به‌خصوص تذهیب در کنار آیات قرآنی که در این رویداد، میزبان ۱۲ اثر هنری تذهیب از موزه ملی و ۱۲ اثر هم از موزه سعد آباد خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه بالغ بر صد برنامه و فعالیت را در استان فارس طراحی شده است، افزود: همچنین در خردادماه با حضور وزیر میراث فرهنگی، میزبان شورای جهانی صنایع دستی کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم در پی این رویداد، تحولی را در سال جاری در زمینه صنایع دستی رقم بزنیم. 

ثابت اقلیدی ادامه داد: برای توسعه و تغییرات ساختاری در موزه تخت جمشید برنامه‌هایی آغاز شده است که از جمله، تبدیل کل فضای موزه از جمله واحدهای اداری به موزه و کتابخانه است و موزه با مدرن‌ترین امکانات تجهیز خواهد شد. 

تکمیل موزه منطقه‌ای فارس تا سال آینده 

وی همچنین از تکمیل موزه منطقه‌ای فارس خبر داد و گفت: این موزه در کنار آرامگاه حافظیه قرار دارد و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده تکمیل و تجهیز شده و در معرض دید گردشگران قرار بگیرد. 

ثابت اقلیدی با بیان اینکه موزه‌های مختلفی در شهرستان‌ها داریم، گفت: متاسفانه در حوزه منابع انسانی دچار چالش هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم آن طور که باید و شاید از این موزه‌ها بهره ببریم.

وی همچنین از ایجاد یک مسیر دسترسی جدید برای ورود به مجموعه تخت جمشید خبر داد و گفت: مرودشت با وجود نزدیکی به این میراث جهانی، آنچنان از این موضوع منتفع نشده است. به همین جهت سعی کردیم کاری را شروع کنیم که از با ایجاد مسیر دسترسی جدید، زمینه توقف بیشتر گردشگران در مجموعه را افزایش دهیم و برنامه داریم که از این امر، شهروندان مرودشتی نیز منتفع شوند. 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس تاکید کرد: در گردشگری اگر موفق شویم ماندگاری و اقامت ایجاد کنیم، موفق شده‌ایم. اقتصادی که در گردشگری به جریان می‌افتد و جامعه محلی از آن منتفع می‌شود.

وی همچنین از برنامه میراث فرهنگی فارس برای تحقق رهنمود مقام معظم رهبری در سفر به این استان خبر داد و گفت: در دوره تمدن، یک دوره ستیز بین امپراطوری ایران و روم بوده است. در بیشتر این ستیزها، ما پیروز بوده‌ایم اما شکست‌هایی هم داشته‌ایم. آن‌ها روایتگری بسیار خوبی را علیه ما انجام داده‌اند اما ما در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در این باره توضیح داد: ما سنگ نوشته شکست والرین از شاپور ساسانی در تنگ چوگان داریم که به فرمایش مقام معظم رهبری «باید روی آن مانور دهیم تا این باید به آن در شود.» این سنگ نگاره در نقش رستم مرمت شده و در دستور کار است که بتوانیم در عرصه داخلی و بین المللی آن را به نمایش بگذاریم.

ثابت اقلیدی افزود: مقام معظم رهبری همچنین در مورد آثار تمدنی فرمودند:«گرچه ممکن است این آثار در زمان سلاطین جبار ساخته شده باشند، اما حاصل دسترنج هنرمندان ایرانی و ارزشمند هستند.» این کلام می‌تواند به چند رساله دکترا تبدیل شود. ایشان در زمان ریاست جمهوری‌شان هم توجه ویژه‌ای به آثار تاریخی داشتند.

وی گفت: در بحث سومین حرم اهل بیت(ع) یک طراحی را مد نظر داریم که بین سه حرم مطهر، یک ارتباط ایجاد کنیم. هدف این است که گردشگری زیارت را در استان فارس تقویت کنیم. یکی از برنامه‌ها در این زمینه، ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های تمدنی و حرم مطهر است. برای شروع، در همین هفته بین تخت جمشید و حرم شاهچراغ(ع) برای آن گردشگرانی که به هر دو عرصه علاقه‌مند هستند، سهولت دسترسی را ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در پایان گفت: ما مردم یک کشور متمدن و اسلامی هستیم که یکتاپرستی در تمدن آن ریشه دارد و باید این پیشینه تاریخی را صیانت کنیم.

مدیر پایگاه  میراث جهانی تخت جمشید نیز با بیان اینکه میراث فرهنگی برای ما پشتوانه است و اقتدار ملی ما را تامین می‌کند، گفت: این میراث، سرنوشت گذشته ما بوده و آینده را هم تامین می‌کند. هر چقدر به میراث فرهنگی و این عظمت تاریخی احترام بگذاریم، به خودمان و در نتیجه به ایران احترام گذاشته‌ایم.

‌مسیر جدید دسترسی به تخت جمشید ایجاد می‌شود/ موزه تخت جمشید؛ میزبان جام زرین خشایارشا

علیرضا عسکری در خصوص رونمایی از جام زرین خشایار شا اظهار کرد: این جام که از موزه ملی شهر هگمتانه، امروز به تخت جمشید انتقال یافته است، از هر نظر ارزشمند و برای ما یک فرصت است. می‌دانیم که هنر فلزکاری هخامنشیان در اوج شکوه بوده است اما امروز فرصتی برای ماست که شخصیت تاریخی خودمان را یادآور شویم.

عسکری ادامه داد: این ملت چندهزاره تاریخ را پشت سر گذاشته، تجربه کرده و باید به این اقتداری که در همین محوطه تخت جمشید در پیش روی ماست، مجموعه‌ای که سرتاسر هنر، عدالت، قانون، مدنیت، حقوق و شرافت ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد، بها بدهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر اینکه خشایارشا یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران است، گفت: او فرزند داریوش بزرگ از ملکه آتوسا است. فردی شناخته شده، اهل هنر و فرهنگ. در دوران او، بخش اعظمی از پروژه‌های تخت جمشید تکمیل شده است و نقش ویژه‌ای در قلمرو حاکمیتی و توسعه ایران داشته است.

وی گفت: ایران همچنان می‌خواهد در دنیا جاودانه باشد. ایران امروز هم در دنیا مقتدر است و این اقتدار ریشه‌های تاریخی دارد و به همین دلیل، احترام به تخت جمشید، احترام به اقتدار سرزمین ماست.

عسگری یکی از اهداف مهم مدیریت مجموعه تخت جمشید را توسعه موزه عنوان کرد و گفت: تلاش داریم که جام زرین را برای مردم عزیز به نمایش بگذاریم و در کنار آن سخنرانی ها و برنامه‌های فرهنگی را دنبال کنیم و معرفی خوبی از میراث فرهنگی استان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از جام زرین خشایارشا رونمایی شد. 

‌مسیر جدید دسترسی به تخت جمشید ایجاد می‌شود/ موزه تخت جمشید؛ میزبان جام زرین خشایارشا

این جام زرین که احتمالاً از هگمتانه باستان (همدان امروزی) کشف شده، دارای طرح زورقی، دهانه باز، لبه‌های برگشته، تزئینات گیاهی و سطحی شیاردار است.

 آرایه‌هایی که از شاخصه‌های ظروف تجملاتی و ارزشمند دوره هخامنشی به شمار می‌روند. تزئینات برجسته این ظرف به منظور مشاهده از بیرون برجسته کار شده‌اند. در کف ظرف، گل رُزتی با دوازده پر و در اطراف ظرف بیست و یک شیار به مانند یک رُزت بزرگ به تصویر کشیده شده‌اند.

در حاشیه زیر لبه این ظرف کتیبه‌ای به سه زبان، پارسی باستان، عیلامی و بابلی هخامنشی کنده کاری شده است. ارتفاع این جام ۱۱.۴۳ سانتیمتر، قطر آن ۲۰.۳۲ سانتیمتر و یک کیلو و ۴٠۷ گرم وزن دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha