• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403022921113
  • منبع : بازار

استفاده از پنل خورشیدی برای تأمین برق خانه

استفاده از پنل خورشیدی برای تأمین برق خانه

ایران بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد. و پنل‌های خورشیدی بیش از ۴۰ سال عمر می‌کنند!

به گزارش ایسنا به نقل از سایت هورایش، این دو موضوع، جذابیت بسیار زیادی در میان مردم ایران برای نصب پنل خورشیدی ایجاد کرده است. در این گزارش در مورد نحوه خورشیدی کردن خانه‌ها و استفاده از پنل خورشیدی صحبت می‌کنیم.

عملکرد پنل خورشیدی

پنل خورشیدی وظیفه تبدیل نور خورشید به برق را بر عهده دارد و برای همه لوازم برقی مناسب است، یعنی برای روشن کردن هر وسیله الکتریکی با هر مقدار ساعت مصرفی می‌توانید از پنل خورشیدی استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که به برق دسترسی دارید یا نه تقریباً در تمام مناطق ایران با توجه به پوشش آفتابی که داریم می‌توانید از پنل خورشیدی استفاده کنید، واژه تقریباً به این علت ذکر شد که در مناطق شمالی کشور که بارندگی شدید است باید پنل خورشیدی با اقتضائات خاصی استفاده گردد.

نحوه محاسبه پنل خورشیدی مناسب

برای محاسبه تعداد پنل خورشیدی مورد نیاز باید لوازم الکتریکی خود و ساعت مصرف هر کدام را در یک شبانه روز لیست کنید به طور مثال تعداد لامپ‌ها و مقدار روشنایی آنها در ۲۴ ساعت باید مشخص شود و همچنین سایر لوازم.

به طور مثال برای روشن کردن یک یخچال و تعدادی لامپ شما به دو عدد پنل خورشیدی یک متر در یک متر و شصت نیازمندید.

برای استفاده از انرژی خورشید در طول شب باید از باتری استفاده کنید، باتری‌ها در طول روز توسط پنل خورشیدی شارژ می‌شوند. تعداد باتری نیز به مصرف شما بستگی دارد.

استفاده از پنل خورشیدی برای تامین برق خانه

سیستم خورشیدی دقیقا مشابه تصویر بالا برای روشن کردن لوازم برقی به تجهیزات خاصی نیاز دارد. تا اینجا با باتری و پنل خورشیدی آشنا شدید. سیستم خورشیدی علاوه بر این دو تجهیز، اینورتر و شارژ کنترلر را نیز دارد.

شارژ کنترلر وظیفه شارژ باتری را برعهده دارد و اینورتر برق DC باتری را به AC که مناسب لوازم برقی ما است تبدیل میکند.

نحوه نصب پنل خورشیدی

پنل‌های خورشیدی عمر بسیار بالایی دارند و بر روی آنها یک گلس ضد ضربه نصب شده است که از شکنندگی و آسیب دیدگی آنها جلوگیری می‌کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران پنل‌ها باید رو به سمت جنوب قرار بگیرند تا بیشترین مقدار تابش در طول روز را دریافت کند.

باتری‌ها هم باید در مکانی تاریک و خنک قرار بگیرند مکانی مثل خرپشته یا اتاقک نگهبانی میتواند برای نگهداری این لوازم مناسب باشد.

طول عمر سیستم خورشیدی

همانطور که قبلاً گفتیم پنل خورشیدی بیش از ۴۰ سال عمر می‌کند و معمولاً بر روی پنل‌ها گارانتی ۲۵ ساله لحاظ می‌کنند پس در مورد پنل خورشیدی خیالتان راحت باشد ولی باتری طول عمر محدودی دارد که بستگی به نوع طراحی و نوع کیفیت آن دارد.

اگر باتری مخصوص سیستم خورشیدی باشد و هنگام محاسبه بکاپ یک روزه در نظر گرفته شده باشد باتری چیزی بین ۴ الی ۶ سال عمر می‌کند.

استفاده از پنل خورشیدی برای تامین برق خانه

در تصویر بالا گارانتی پنل خورشیدی را در گوگل جستجو کردیم و همانطور که میبینید ۲۵ سال گارانتی برای راندمان پنل خورشیدی لحاظ میکنند. این موضوع آنقدر مرسوم است و روی همه پنل های خورشیدی لحاظ شده است که اسم برند اینجا مطرح نشده است. در واقع پنل خورشیدی را تا ۲۵ سال گارانتی میکنند که راندمانش زیر ۸۰ درصد نمی آید و اگر کمتر شد میتوانید پنل را عودت بدهید. این یعنی طول عمر بالا و تضمینی

تهیه سیستم خورشیدی

جهت تهیه سیستم خورشیدی میتوانید به الکتریکی های منطقه خود سر بزنید. با توجه به نو بودن این انرژی، این احتمال وجود دارد که به راحتی نتوانید شرکت های این حوزه را پیدا کنید. شرکت هورآیش برای خرید پنل خورشیدی مناسب است، این شرکت سایت هم دارد که از اینجا میتوانید مشاهده و خرید کنید.

نگهداری سیستم خورشیدی

سیستم خورشیدی نگهداری خاصی ندارد اگر محاسبه، طراحی و نصب آن به خوبی انجام شده باشد تقریباً می‌توان گفت که فقط هر ۶ ماه یک سرویس دهی عادی باید انجام شود. نصب مناسب یعنی رو به سمت جنوب باشند در زاویه ۳۵ درجه نسبت به افق و در مکانی که به هیچ وجه احتمال وجود سایه نباشد.

سایه در واقع دشمن پنل خورشیدی و انرژی خورشیدی است. مکانی که انتخاب میکنید نه تنها نباید در طول روز احتمال سایه داشته باشد، بلکه مطمئن باشید در طول سال های آتی نیز ساختمانی تازه تاسیس منجر به سایه نشود.

باتری‌ها هم در مکانی سرد و خنک باشند و از خفگی آنها جلوگیری شود.

در این صورت تنها کافیست هر ۶ ماه یکبار به این سیستم سر بزنید و اتصالات را چک کنید البته خاطرنشان می‌کنیم که تمیزی روی سطح پنل خورشیدی بسیار واجب است و با توجه به اقلیم شهر خود و میزان گرد و غبار موجود در هوا باید هر چند وقت یکبار روی سطح پنل خورشیدی را تمیز نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۰ ۱۴:۲۸

این پنل های خورشیدی چطوری تمیز میشن؟ اصلا کثیف شدن تاثیری روشون دارد؟