• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403022921124
  • منبع : بازار

مهم‌ترین خواص آجیل برای مصارف روزمرّه

مهم‌ترین خواص آجیل برای مصارف روزمرّه

آجیل یک میان‌وعده از ترکیب مغزهای خوشمزه و مفید است که به‌خصوص در ایران طرف‌داران بسیار زیادی دارد. به طور متوسط یک‌ کاسه کوچک آجیل حدوداً ۲۰۰ کالری دارد؛ اما فواید آن به حدی زیاد است که باعث چشم‌پوشی از کالری بالای آن می‌شود. ترکیباتی مثل انواع بادام‌ها، فندق، پسته، گردو، تخمه‌های مختلف و انواع میوه‌های خشک مثل توت خشک و انجیر خشک آجیل به‌حساب می‌آیند.

این ترکیبات آن قدر مفید هستند که در رژیم غذایی ورزشکاران نقشی پررنگ به خود اختصاص داده‌اند و از بهترین توصیه‌ها برای رژیم‌های لاغری اصولی هستند. به همین دلیل وجود آجیل در رژیم غذایی روزمره لازم و ضروری به نظر می‌رسد. در حقیقت یک سالاد از ترکیب میوه‌ها، سبزی‌ها و آجیل بهترین وعده‌غذایی به‌حساب می‌آید. حتی اگر رژیم لاغری هم نداشته باشید و فقط به فکر حفظ سلامتی باشید. در این مطلب مهم‌ترین خواص آجیل برای مصارف روزمره را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خواص آجیل‌ها در مصرف روزمره

آجیل‌ها ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و به‌عنوان منبعی غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، چربی‌های مفید و اشباع نشده، کلسیم و مواد معدنی دیگر شناخته می‌شوند. برخی از خواص آجیل برای مصارف روزمره عبارت‌اند از:

  • تقویت حافظه
  • بهبود کم‌خونی
  • تقویت سیستم ایمنی و تأمین مواد معدنی
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • بهبود سیستم قلبی و عروقی
  • شادابی پوست و تقویت مو

در ادامه به بررسی هر کدام از این خواص می‌پردازیم.

تقویت حافظه

بادام و پسته مغزهایی هستند که مصرف آن‌ها تأثیر مستقیمی بر روی نورون‌های مغزی می‌گذارد. این موضوع از دیرباز کاملاً رایج بود که مادربزرگ‌ها مصرف آجیل‌ را در دورهٔ امتحانات توصیه می‌کردند. تجربهٔ قدیمی افراد خود دلیل محکمی برای این قضیه است؛ اما به طور علمی نیز فواید آجیل‌ و به‌ویژه مغزهایی مثل پسته و بادام برای تقویت حافظه بسیار زیاد است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌صورت مرتب آجیل مصرف می‌کنند کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

بهبود کم‌خونی

یکی از معروف‌ترین خواص آجیل‌ها و به‌خصوص پسته خون‌ساز بودن آنهاست. مصرف آجیل همیشه به افرادی که دچار کم‌خونی یا همان فقر آهن شدید هستند توصیه می‌شود. پس از مصرف آجیل به‌صورت منظم و روزانه، با ساخت گلبول‌های خونی اکثر علائم کم‌خونی محو می‌شوند و تا حدود زیادی فقر آهن درمان می‌شود. علاوه بر پسته، بادام، فندق و کشمش بهترین فواید را برای کم‌خونی دارند. مصرف آجیل همچنین فشارخون، چربی خون و قند خون را به‌خوبی کنترل کرده و به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی و تأمین مواد معدنی

میزان مواد معدنی در آجیل‌ها باورنکردنی است. منیزیم بسیار زیاد در بادام و فندق، پتاسیم بالای پسته، مس و فسفر بسیار زیاد در گردو، غنی‌بودن بادام زمینی از منیزیم، نیاسین و ویتامین B۶، پتاسیم و فیبر بالای انواع آجیل‌ها و ده‌ها مثال دیگر به‌خوبی اثبات می‌کند که آجیل چقدر پرخاصیت است. وقتی مواد معدنی در بدن تأمین باشد قدرت عمومی بدن افزایش می‌یابد و بیماری‌ها به‌سختی بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این امر باعث نابودی ویروس‌ها و باکتری‌ها و در نتیجه کاهش ریسک ابتلا به بیماری می‌شود. همچنین مواد معدنی آجیل‌ها انرژی مورد نیاز برای بسیاری از کارهای سنگین جسمی و حتی مسائل ذهنی را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین خواص آجیل برای مصارف روزمرّه

جلوگیری از ابتلا به سرطان

آنتی‌اکسیدان موجود در انواع آجیل باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان به‌صورت مستقیم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مصرف آجیل و دانه‌های مفید را در رژیم روزمره خود قرار می‌دهند، به‌شدت کمتر در خطر سرطان خواهند بود. همچنین مصرف آجیل در افراد مبتلا به سرطان، برای بهبود وضعیتشان در این دوره ی سخت به‌شدت توصیه می‌شود.

بهبود سیستم قلبی و عروقی

می‌گویند چربی بالا مشکلات قلبی و عروقی را تشدید می‌کند؛ اما آجیل‌ها به‌عنوان خوراکی‌های چرب و روغنی از مهم‌ترین خوراکی‌ها برای بهبود سیستم قلبی عروقی هستند. این موضوع به این دلیل است که دانه‌ها و مغزیجات دارای چربی اشباع نشده هستند نه چربی اشباع شده!

وجود زیاد چربی اشباع شده برای افراد دارای مشکلات قلبی عروقی عاملی مرگبار است، اما چربی اشباع نشده و مفید آجیل‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی بدن می‌شود. آجیل‌هایی مثل کشمش، فندق و بادام بهترین پیشنهادها برای این مورد هستند.

شادابی پوست و تقویت مو

مصرف آجیل علاوه بر اینکه بر تأثیر روی سلامت بدن، روی زیبایی نیز تأثیرات زیادی دارد. ویتامین E موجود در بادام باعث روشن‌شدن پوست و همچنین رفع سیاهی زیر چشم می‌شود. البته سیاهی و گودی زیر چشم بیشتر مواقع ریشه در کم‌خونی دارد که خوشبختانه آجیل‌ها به‌عنوان منبع مهم آهن نیز شناخته شده‌اند. ریزش مو نیز اغلب به دلیل کم‌خونی تشدید می‌شود که این مشکل نیز با مصرف منظم و روزانه ی آجیل بهبود می‌یابد. جلوگیری از اگزما و کاهش لک‌های پوستی نیز از مواردی هستند که با مصرف آجیل اتفاق می‌افتند.

مصرف روزمره آجیل برای بدنسازی و لاغری

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد مغزها و دانه‌ها چربی بالایی دارند؛ اما معمولاً آنها را در رژیم غذایی افراد ورزشکار و بدنساز و افرادی که قصد لاغرشدن دارند مشاهده می‌کنیم؛ چرا؟ در جواب این سؤال باید گفت که باتوجه‌به مواد معدنی بسیار زیاد آجیل‌ها مصرف به اندازه آنها واقعاً تأثیر عالی در رژیم‌ها دارد. مصرف آجیل انرژی بسیار زیادی دارد و برای ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های روزانه یک پیشنهاد عالی است. همچنین مصرف آجیل و ورزش منظم باعث چاق ماندن صورت و لاغرشدن اندام می‌شود؛ به همین دلیل مصرف مقداری آجیل همیشه در برنامه غذایی‌های اصولی پیشنهاد می‌شود.

خرید آجیل برای مصارف روزمره

بدیهی است که خرید آجیل مرغوب و باکیفیت برای مصرف روزمره تنها از فروشگاه‌های معتبر امکان پذیر است. شما با خرید بادام، پسته، گردو، فندق، میوه‌های خشک و دیگر آجیل‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی سلامتی‌تان هستید؛ بنابراین مهم است که از مرغوب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. مجموعه برادران حسینی یکی از بهترین مجموعه‌ها باسابقه فراوان در زمینه بسته‌بندی و فروش آجیل هستند. آجیل برادران حسینی در بیش از ۱۰۰۰ شهر و روستای ایران فعالیت دارد و رضایت مشتریان تضمین‌کننده کیفیت این محصولات است.

سخن پایانی

امروزه دلایل علمی زیادی برای مصرف روزمره آجیل وجود دارد. در این مطلب مواردی از مهم‌ترین خواص آجیل برای مصارف روزمره را گفتیم. بدیهی است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل تمام مواد غذایی برای تأمین نیازهای بدن باشد. بخش زیادی از این مواد مغذی از طریق گنجاندن آجیل‌ها در سبد غذایی تأمین می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha