• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022921166
  • منبع : وزارت نفت

معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی به‌زودی آغاز می‌شود

معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی به‌زودی آغاز می‌شود

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با تشریح مزیت‌های گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، از آغاز معامله این گواهی‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، ساجد کاشفی، درباره پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، توضیح داد: این گواهی با هدف راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در حوزه گاز تا نیمه بهمن ۱۴۰۲ اخذ شد و پذیرش عرضه آن و آغاز معاملات در بورس انرژی در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وی افزود: احیای ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، به‌منظور ایجاد بازار برای گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره غیراوج مصرف احیا می‌شود.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سازوکار اجرای این طرح، تصریح کرد: گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی براساس ماده ۱.۵ آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مصوبه سال ۱۳۹۶، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده حق مالکیت بـر مـقـدار مشخصی از حجم گاز صرفه‌جویی‌شده در یک دوره زمانی مشخص است که در بـازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست قابل معامله است.

کاشفی ادامه داد: همچنین براساس بند «الف» ماده ۳ تصویب‌نامه شورای عالی انرژی کشور، وزارت نفت مکلف به صدور گواهی صرفه‌جویی حامل انرژی صرفه‌جویی‌شده در زمان اوج و غیراوج مصرف در طرح بهینه‌سازی، حسب مورد به نفع سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی یا مشترکان مطابق با سازوکار بازار بهینه‌سازی است؛ ازاین‌رو گواهی صرفه‌جویی گاز در زمان اوج و غیراوج، یک گواهی است که نشان‌دهنده مالکیت بر مقدار مشخصی از حجم گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده یا تعهد به تحقق صرفه‌جویی برحسب مترمکعب به‌ترتیب در دوره اوج و غیراوج مصرف گاز است.

وی بیان کرد: دارنده گواهی صرفه‌جویی مالک گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده، پس از تأیید تحقق صرفه‌جویی و انتشار گواهی از سوی  شرکت ملی گاز ایران، پس از اخذ تعرفه مبدأ به حجم تعیین‌شده در گواهی برحسب مترمکعب خواهد بود که می‌تواند در بورس انرژی و در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست نسبت به معامله یا درخواست اعمال و تسویه آن اقدام کند.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران درباره مزیت‌های گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی گفت: شکل‌گیری بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست، توجیه اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی طرح‌هایی مانند مردمی‌سازی صرفه‌جویی و پویش‌های مصرف بهینه، از مزیت‌های دریافت این گواهی است.

به‌گفته کاشفی، حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته، سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha