• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022921221
  • خبرنگار : 50038

موزه‌ها مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند

موزه‌ها مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند

ایسنا/همدان  رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با بیان اینکه موزه‌ها مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند، گفت: بازدید کودکان و آشنایی با تاریخ و گذشته خود تأثیر بسزایی در رشد فرهنگی جامعه دارد.

ابراهیم جلیلی شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه  در حاشیه بازدید دانش‌آموزان از موزه تاریخ و فرهنگ ملایر، با بیان اینکه رویکرد اصلی بزرگداشت این روز «موزه‌ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند» است، افزود: شعار امسال (۲۰۲۴ م)، «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» اعلام شده است و بر نقش محوری مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید می‌کند که آموزش و پژوهش در کنار هم درک ما را از جهان را شکل می‌دهد.

جلیلی با بیان اینکه همه ساله شعار روز جهانی موزه از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) اعلام می‌شود، اظهار کرد: در ایران موزه‌ها بیشتر محلی برای نمایش و نگهداری از اشیا و اموال تاریخی و فرهنگی هستند و کمتر به بحث آموزش و پژوهش پرداخته شده است، خوشبختانه در سال‌های اخیر با همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی دانشجویان بسیاری به سمت موزه‌ها سوق داده شده و پایان نامه‌های زیادی در  زمینه معماری و اموال تاریخی و فرهنگی کار شده است.

 این مقام مسئول افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته موزه‌ها دارای مدرسه اختصاصی هستند؛ به عنوان مثال موزه لوور سالهاست مدرسه‌ای ویژه‌ای دارد و بزرگانی همچون شهریار عدل، باستان‌شناس شهیر ایرانی در آنجا تحصیل کرده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر گفت: موزه‌ها به عنوان مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند و بازدید کودکان و آشنایی با تاریخ و گذشته خود تاثیر بسزایی در رشد فرهنگی جامعه دارد.

جلیلی در ادامه از بازدید دانشجویان دانشکده معماری، کشاورزی و منابع طبیعی از اماکن تاریخی و فرهنگی ملایر خبر داد و افزود: در راستای آشنایی دانشجویان با میراث ماندگار تاریخ کهن ایران، هویت و آثار ماندگار ملی،  دانشجویان دانشکده معماری ، کشاورزی و منابع طبیعی از اماکن تاریخی و فرهنگی شهرستان بازدید به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: این بازدید با سرپرستی دکتر محمد شمس و  دکتر پژوهان صورت گرفت و از اماکن تاریخی شهرستان ملایر نظیر موزه تاریخ و فرهنگ، دژ معبد باستانی نوشیجان، دستکند زیرزمینی سامن و امامزاده روستای طجر بازدید به عمل آورده شد.

رئیس میراث فرهنگی ملایر گفت: این بازدید علمی با حضور ۹۰ نفر دانشجویان دانشکده معماری، کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد و دانشجویان به‌واسطه توضیحات اساتید با قدمت و پیشینه بناهای تاریخی آشنا شده و از ظرفیت‌های هویتی و تاریخی ملایر مطلع شدند.

به گزارش ایسنا، امروز مصادف با ۱۸ می، روز جهانی موزه‌ها دانش‌آموزان از موزه تاریخ و فرهنگ ملایر بازدید کردند و با پتانسیل‌های فرهنگی موزه‌ها آشنا شدند.

موزه‌ها مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند

موزه‌ها مکانی برای آموزش و انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی به شمار می‌روند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha