• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022921276
  • خبرنگار : 50034

واقعی‌شدن سهمیه سوخت تراکتورهای کشاورزی همدان

ایسنا/همدان موضوع قاچاق سوخت یکی از مشکلات عمده در کشور است به‌طوری که در استان همدان نیز در سالجاری چندین محموله سوخت قاچاق کشف و شناسایی شده است. یکی از راهکارهای جلوگیری از قاچاق وهدر رفت سوخت اختصاص سوخت به مصرف‌کنندگان براساس عملکرد واقعی آنهاست به طوری که میزان مصرف هر وسیله نقلیه براساس پارامترهای مصرف و عملکرد آن مشخص شود.

چندی پیش شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در راستای کنترل ناترازی در مصرف سوخت و عرضه خارج از شبکه سوخت در بخشهای مختلف، سامانه سپهتن و سیپاد را راه‌اندازی کرده است تا از این طریق از هدررفت سوخت جلوگیری شود.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش ۱۶ دستگاه متولی در کشور از مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سوخت دریافت می‌کنند که همه مجموعه‌های مصرف‌کننده و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه با هم همکاری کنند تا سهمیه‌ها به سامانه تجارت آسان متصل، و سوخت براساس عملکرد واقعی بخش‌های خدماتی توزیع شود.

هفته گذشته نیز نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس موضوع کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران این شهرستان را مطرح کرد و گفت: موضوع کاهش سهمیه سوخت تراکتورهای استان همدان مجدد بررسی خواهد شد.

فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز با بیان اینکه قشر کشاورز از اقشار زحمتکش جامعه است و موضوع کاهش سهمیه سوخت به تراکتورداران، مشکلات فراوانی برای آنها و به تبع سایر کشاورزان شهرستان ایجاد کرده که درخواست داریم وزارت نیرو در اسرع وقت این مشکلات را مرتفع کند، از وزارت نیرو خواست موضوع کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران کبودراهنگ را مرتفع کند.

خبرگزاری ایسنا موضوع سهمیه سوخت تراکتورداران را از جهاد کشاورزی پیگیری کرد که در ادامه سخنان رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی را درباره وضعیت سوخت تراکتورها و نحوه محاسبات اختصاص سوخت می‌خوانید.

کاهش ۳۷ درصدی سوخت تراکتورهای کشاورزی نسبت به برآورد

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سال گذشته ۱۳۸ میلیون لیتر سوخت توسط تراکتورداران همدانی مصرف شده است.

مهدی جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس برآورد میزان سوخت مورد نیاز مصرفی تراکتورهای استان در یک سال زراعی ۱۸۴ میلیون لیتراست، اظهارکرد: در سال جاری ۱۱۵ میلیون لیتر سوخت به تراکتورداران همدان اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد و نسبت به برآورد ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران یک تصمیم کشوری بوده است، خاطرنشان کرد: طبق ماد ۱۰ قانون مدیریت و کنترل مصرف سوخت وزرات نفت وزارت کشاورزی را ملزم کرده میزان سوخت هرتراکتور فعال در بخش کشاورزی محاسبه و سپس سوخت به آنها تحویل داده شود، این درحالیست که منطقه جغرافیایی، نوع اراضی، نوع کشت، وضعیت تراکتور و حتی مهارت راننده در تعیین میزان سوخت تأثیر دارد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید براینکه محاسبه میزان مصرف سوخت در تراکتورها خیلی سخت است، بیان کرد: در کشاورزی میزان مصرف تخمینی است چرا که مصرف به پارامترهای مختلفی از جمله خشکسالی، آفات و بیماری‌ها و .... وابسته است.

جهانگیری با بیان اینکه در استان همدان حدود یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، اذعان کرد: در استان همدان میزان سوخت مورد نیاز تراکتورها و کمباین‌های کشاورزی ۱۸۴ میلیون لیتر برآورد شده است، این درحالیست که در سال گذشته به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت ۱۳۸ میلیون لیتر سوخت تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت می‌رود، افزود: از این میزان ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۸۰ هزار هکتار اراضی باغی و مابقی آیش است.

این مقام مسئول درباره نحوه محاسبه تخصیص سوخت به کشاورزان، خاطرنشان کرد: محاسبه تخصیص سوخت به کشاورزان براساس فرمولی از سوی جهادکشاورزی انجام می‌شود و بعد به شرکت پخش فراورده‌های نفتی ارائه می‌شود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیان کرد: محاسبه میزان مصرف سوخت در تراکتورها و کمباین های بخش کشاورزی نیاز به کار کارشناسی دارد و باید جمعی از کارشناسان جهادکشاورزی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی این عدد را محاسبه کنند.

جهانگیری اظهارکرد: در استان همدان ۳۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور و ۱۷۰۰ دستگاه کمباین وجود دارد که ۱۲۰۰ کمباین در استان فعالیت دارند و مابقی در سایر استانها کار می‌کنند. علاوه براین ۸۰۰ دستگاه کمباین مهاجر در فصل برداشت از سایر استانها وارد همدان می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha