• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022921302
  • خبرنگار : 30147

از کرامت انسانی تا مردم‌داری امام رضا(ع)

از کرامت انسانی تا مردم‌داری امام رضا(ع)

ایسنا/خراسان رضوی  در دهه کرامت تولد حضرت معصومه(س)، تولد شاه‌چراغ، تولد امام رضا(ع)، این تولدها در یک دهه قرار گرفته و نام آن را دهه کرامت گذاشتند؛ البته کرامت نمونه‌هایی دارد چون می‌گویند: اگر می‌خواهید در جامعه گناه کم شود، به افراد شخصیت بدهید، مردم را محترم شمارید گناه کم می‌شود.

در همین خصوص یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کرامت دو رقم است، افزود: یک کرامت در انسان و یک کرامت هم اکتسابی با کارهای نیک است و باید خودمان به دست آوریم.

حجت‌الاسلام غلامرضا رضایی با بیان اینکه ما باید بدانیم خلیفه خدا هستیم و روح خدا در ما است، اظهار کرد: انسان اگر بفهمد چقدر عزیز است، این‌قدر بیهوده خودش را حرام نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه زیارت حضرت معصومه ثواب بسیاری دارد، عنوان کرد: حدیث از سه امام است که فرمودند: زیارت حضرت معصومه در قم پاداشش بهشت است. 

این استاد حوزه علمیه همچنین با بیان اینکه امام رضا(ع) تأکید بر تقسیم اوقات برای کار، عبادت و لذت داشتند، اظهار کرد: امام رضا فرمودند«وقتتان را چند قسمت کنید. ساعتی برای عبادت، ساعتی برای کار، ساعتی هم برای لذت.»

وی با اشاره به پیام امام رضا(ع) به شیعیان بیان کرد: امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی فرمود: به شیعیان بگوئید بروند دیدن همدیگر. اگر می‌خواهید به من نزدیک شوید، دیدن همدیگر بروید. همدیگر را خراب نکنید.

رضایی همچنین با بیان اینکه امام رضا(ع) نفرین کرده‌اند کسی که آبروی شیعیان را ببرد، اذعان کرد: بر اساس سخن امام رضا(ع) خداوند متعال شیعه را می‌بخشد جز دو گروه، شیعه‌ای که مشرک شود و کسی که مؤمنی را اذیت و تخریب کند.

وی همچنین به توجه ویژه‌ امام رضا(ع) به نماز و قرآن و عنایت ایشان به بردگان و ضعیفان اشاره کرد و گفت: بدون شک عامل موفقیت در زندگی عمل به سیره امام رضا(ع) است.

استاد حوزه علمیه آشنایی جوانان، نوجوانان و به خصوص دانشجویان و فرهنگیان را با سیره امام رضا(ع) ضروری دانست و افزود: همه ما مدیون الطاف ویژه علی بن موسی‌الرضا هستیم.

وی از وظایف همه به خصوص خراسانی‌ها نسبت به امام رئوف و مهربانی امام رضا(ع) را داشتن بصیرت و معرفت دانست و عنوان کرد: قطعاً خراسانی‌ها باید نسبت به امام رضا(ع) ارادت بیشتری داشته باشند.

رضایی در ادامه  دهه کرامت را فرصت مغتنمی برای نشر و تعمیق فرهنگ رضوی دانست و گفت: برگزاری اعیاد هر ملت در راستای احیای شعائر آن ملت است.

وی با بیان اینکه هرگونه کوتاهی و غفلت در زمینه مسائل فرهنگی خسارت‌بار بوده و جبران آن بسیار سخت و سال‌ها وقت لازم دارد، خواستار ایجاد انگیزه در برپایی مجالس و جشن‌های دهه کرامت میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) شد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: بهترین راه جهت انتقال پیام این ایام وجود اخلاص در برپاکنندگان این مجالس هست که همه باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مردم تمامی شهرستان‌ها باید زمینه‌ هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن‌ها را فراهم آورند، گفت: یکی از مسائلی که در روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرد احیای امر اهل‌بیت(ع) است و برگزاری جشن‌های دهه کرامت فرصتی مغتنمی در این راستا است.

رضایی خاطرنشان کرد: با بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی باید زمینه آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با فرهنگ اهل‌بیت به ویژه امام هشتم شیعیان، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) فراهم شود.

وی برگزاری جشن‌های دهه کرامت را در راستای شناساندن مسیر اهل‌بیت (ع) به جوانان ضروری دانست و گفت: امام هشتم شیعیان، توجه بسیار زیادی به اطرافیان خود دارند که این از کرامت حضرت است و ما باید دهه کرامت را مغتنم شماریم.

وی گفت: برای اینکه این امور به سطح بصیرت مردم و سپس التزام آن‌ها در عرصه رفتار، اخلاق و سبک زندگی کمک کند عمق بخشیدن به برنامه‌های دهه کرامت ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha