• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022921360
  • خبرنگار : 71604

منابع ناشناس مدعی شدند

«نورالینک» از مشکل تراشه مغزی خود خبر داشت!

«نورالینک» از مشکل تراشه مغزی خود خبر داشت!

چند منبع آگاه که نام آنها فاش نشده است، مدعی شدند که استارت‌آپ «نورالینک» در آزمایش‌های حیوانی به مشکل تراشه مغزی خود پی برده بود و با وجود این، از آن در آزمایش انسانی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد که بروز مشکل در تراشه مغزی «نورالینک»(Neuralink) مورد انتظار بوده است.

به نقل از دیلی‌میل، یک گزارش جدید ادعا می‌کند که استارت‌آپ نورالینک متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk) می‌دانست که ایمپلنت مغزی آن احتمالا در اولین آزمایش انسانی خود به اختلال دچار می‌شود اما به هر حال این جراحی را ادامه داد.

این شرکت در ماه ژانویه، یک تراشه مغزی را در اولین بیمار خود، «نولاند آرباو»(Noland Arbaugh) کاشت که به دلیل یک حادثه غواصی در سال ۲۰۱۶ از ناحیه شانه به پایین فلج شده بود.

بیشتر بخوانید:

اولین تراشه ایلان ماسک در مغز یک انسان کاشته شد

نورالینک در یک به‌روزرسانی گفت: در طول جراحی، آقای آرباو از یک بیماری تهدیدکننده زندگی رنج می‌برد که به جمع شدن رشته‌های متصل‌کننده تراشه به مغز منجر شد و مشکلات عملکردی را پدید آورد.

اکنون رویترز به نقل از پنج نفر که با این مشکل آشنا هستند، گزارش داده است که شرکت نورالینک سالها پیش در آزمایش‌های حیوانی، به این موضوع پی برده بود. با وجود این، شرکت خطر را به اندازه‌ای کم می‌دانست که اعتقاد داشت نیازی به طراحی مجدد تراشه نیست.

نورالینک در حال آزمایش تراشه مغزی خود است تا به بیماران مبتلا به فلج اندام امکان دهد که از دستگاه‌های دیجیتال فقط با فکر کردن استفاده کنند. این هدف می‌تواند به افراد مبتلا به آسیب نخاعی کمک کند. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد: سیم‌های ریز تراشه که از موی انسان نازک‌تر هستند، در اولین آزمایش انسانی از مغز بیمار خارج شدند و در نتیجه، الکترودهای کمتری برای اندازه‌گیری سیگنال‌های مغز تولید شد.

سیگنال‌ها به اقداماتی مانند حرکت دادن مکان‌نمای ماوس روی صفحه‌نمایش رایانه تبدیل می‌شوند. نورالینک اعلام کرد که با ایجاد تغییراتی مانند اصلاح الگوریتم برای حساس‌تر شدن توانست توانایی تراشه را برای نظارت بر سیگنال‌های مغزی بیمار بازیابی کند.

منابع خبری با استناد به قراردادهای محرمانه‌ای که با شرکت نورالینک امضا کرده بودند، از افشای هویت خودداری کردند.

نورالینک و مدیران آن به تماس‌ها و ایمیل‌های فرستاده‌شده مبنی بر درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند.

یکی از این افراد گفت: «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) از مشکل احتمالی سیم‌های تراشه آگاه بود زیرا نورالینک نتیجه آزمایش‌های حیوانی را به عنوان بخشی از برنامه خود برای آغاز آزمایش‌های انسانی در اختیار سازمان گذاشت.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز از اظهار نظر در مورد اینکه آیا از مشکل یا اهمیت احتمالی آن آگاه بوده است، خودداری کرد. این سازمان به رویترز گفت که به نظارت بر ایمنی بیمارانی که در آزمایش نورالینک ثبت نام کرده‌اند، ادامه خواهد داد.

یکی از منابع گفت: اگر نورالینک آزمایش‌ها را بدون طراحی مجدد تراشه ادامه دهد، در صورتی که سیم‌های بیشتری خارج شوند و تغییر الگوریتم آن کافی نباشد، با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد ‌شد.

با وجود این، طراحی مجدد سیم‌ها نیز خطرات خاص خود را دارد. دو نفر از منابع گفتند: به عنوان مثال، اگر سیم‌ها از جای خود خارج شوند یا شرکت مجبور شود دستگاه را بردارد، اتصال آنها به مغز می‌تواند به آسیب دیدن بافت مغزی منجر شود.

کارمندان فعلی و سابق نورالینک گفتند: این شرکت به دنبال طراحی سیم‌ها به گونه‌ای بوده است که برداشتن آنها به صورت یکپارچه انجام شود تا به مرور زمان با پیشرفت فناوری بتوان تراشه را به‌روزرسانی کرد.

در پست هفته گذشته نورالینک، هیچ اشاره‌ای به اثرات نامطلوب بر سلامتی آرباو نشد و این شرکت فاش نکرد که چه تعداد از ۶۴ سیم این دستگاه، جمع‌آوری داده‌های مغزی را متوقف کرده‌اند.

«نورالینک» از مشکل تراشه مغزی خود خبر داشت!

پست‌ها و ویدئوهای وبلاگ شرکت نشان می‌دهند که این تراشه تاکنون به آرباو امکان داده است تا بازی‌های ویدئویی را انجام دهد، به جست‌وجو در اینترنت بپردازد و مکان‌نما را روی لپ‌تاپ خود به تنهایی حرکت دهد.

بیشتر بخوانید:

ایلان ماسک می‌گوید اولین دریافت‌کننده تراشه نورالینک ماوس را با فکر کنترل می‌کند

نورالینک گفت که آرباو اندکی پس از جراحی، رکورد جهانی را در سرعت کنترل مکان‌نما با افکار پشت سر گذاشت.

به گفته پژوهشگران بیرون از شرکت و منابعی که در نورالینک و سایر شرکت‌های تجهیزات پزشکی کار کرده‌اند، عیب‌یابی طرح‌های گوناگون در طول آزمایش‌های حیوانی و مشکلاتی که در آزمایش‌های بالینی و حیوانی به وجود می‌آیند، برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی رایج هستند.

متخصصانی که کاشت در مغز را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند حل کردن مشکل حرکت سیم‌ها می‌تواند سخت باشد. این مشکل تا حدی به دلیل مکانیک نحوه حرکت مغز در جمجمه است.

«رابرت گانت»(Robert Gaunt) مهندس «دانشگاه پیتسبرگ»(University of Pittsburgh) مدت کوتاهی پس از جراحی، حرکت سیم‌ها را ناامیدکننده توصیف کرد اما گفت که این یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی نیست.

رویترز سال گذشته به طور انحصاری گزارش داد که در سال ۲۰۲۲، سازمان غذا و داروی آمریکا ابتدا درخواست نورالینک را برای آغاز آزمایش‌های انسانی رد کرد و نگران ایمنی سیم‌ها بود.

نورالینک، آزمایش‌های حیوانی دیگری را برای رفع این نگرانی‌ها انجام داد و سازمان غذا و داروی آمریکا سال گذشته مجوز آغاز آزمایش انسانی را به شرکت اعطا کرد.

به گفته سه منبع آگاه و سوابق مشاهده‌شده توسط رویترز، این شرکت دریافت یک زیرمجموعه‌ از خوک‌هایی که تراشه در مغز آنها کاشته شده‌، نوعی التهاب مغزی را به نام «گرانولوم»(Granuloma) نشان می‌دهند و این نگرانی‌ را در میان پژوهشگران نورالینک ایجاد کرده‌اند که سیم‌ها می‌توانند علت مشکل باشند.

گرانولوم یک واکنش بافت التهابی است که می‌تواند در اطراف یک جسم خارجی یا عفونت ایجاد شود. حداقل در یک مورد، خوک به نوع شدیدی از این بیماری مبتلا شد.

بررسی سوابق شرکت توسط رویترز نشان می‌دهد که خوک پس از جراحی تب کرد و تب آن در حال شدت گرفتن بود. پژوهشگران نورالینک تا پیش از بررسی مغز خوک پس از مرگ آن، وسعت این مشکل را متوجه نشدند.

منابع آگاه از آن رویداد گفتند که پژوهشگران شرکت نورالینک، درباره چگونگی اصلاح مشکل به گفت‌وگو پرداختند و یک بررسی چندماهه را آغاز کردند. یکی از منابع گفت: در نهایت شرکت نتوانست علت بروز گرانولوم را مشخص کند اما به این نتیجه رسید که دستگاه و سیم‌های متصل به آن مقصر نیستند.

اکنون نورالینک برای جذب دومین داوطلب درخواست داده است تا تراشه مغزی خود را دوباره آزمایش کند. ایلان ماسک روز جمعه در حساب ایکس خود اعلام کرد که نورالینک در حال پذیرش درخواست داوطلبان برای انتخاب دومین شرکت‌کننده آزمایش انسانی تراشه مغزی خود است.

بیشتر بخوانید:

تراشه مغزی «نورالینک» به دنبال دومین داوطلب است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha