• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022921369
  • خبرنگار : 71604

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا ۲۵ مه به تعویق افتاد

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا ۲۵ مه به تعویق افتاد

ناسا اعلام کرد که اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاده است و تاریخ پرتاب جدید آن ۲۵ مه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای جدید «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) چهار روز دیگر به تعویق افتاد و به ۲۵ مه موکول شد.

به نقل از اسپیس، روز سه‌شنبه ۲۱ مه جدیدترین تاریخ مورد نظر برای پرتاب «آزمایش پرواز خدمه»(CFT) استارلاینر بود که قرار است «سونی ویلیامز»(Suni Williams) و «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) فضانوردان ناسا را برای اقامت تقریبا یک‌ هفته‌ای به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» بفرستد.

ناسا دیروز ۱۷ مه اعلام کرد که اکنون منتظر پرتاب در روز ۲۵ مه است تا استارلاینر را بر فراز موشک «اطلس ۵»(Atlas V) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» به پرواز درآورد. مقامات آژانس در به‌روزرسانی ماموریت نوشتند: داشتن زمان بیشتر به گروه امکان می‌دهد تا نشت کوچک هلیوم را در ماژول خدمات استارلاینر بررسی کنند.

این نشت در اوایل هفته گذشته کشف شد و گروه ماموریت را بر آن داشت که پرتاب برنامه‌ریزی‌شده آزمایش پرواز خدمه را تا ۲۱ مه به تعویق بیندازند. مقامات ناسا نوشتند: تحلیل بیشتر نشت نشان می‌دهد که این یک مشکل بزرگ نیست اما ناسا، بوئینگ و ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، به زمان بیشتری برای ارزیابی وضعیت نیاز دارند.

در ادامه به‌روزرسانی ماموریت آمده است: آزمایش فشار انجام‌شده در روز ۱۵ مه روی سیستم هلیوم فضاپیما نشان داد که نشت در آن سطح هیچ خطری را در طول پرواز ایجاد نمی‌کند. همچنین، آزمایش نشان داد که بقیه سیستم رانشگر در کل ماژول خدماتی بدون مشکل باقی مانده است. گروه بوئینگ در حال توسعه روش‌های عملیاتی هستند تا اطمینان کامل را درباره قابلیت عملکرد آن در طول پرواز به دست بیاورند.

آزمایش پرواز خدمه ابتدا قرار بود در روز ششم مه پرتاب شود اما هنگامی که گروه پرتاب متوجه یک مشکل در سوپاپ مرحله بالایی موشک اطلس ۵ شدند، این تلاش چند ساعت پیش از بلند شدن متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» به تعویق افتاد

شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی در نهایت تصمیم گرفتند تا دریچه را تعویض کنند. این فرآیند به چرخاندن اطلس ۵ و استارلاینر از روی سکوی پرتاب و بازگشت به ساختمان مونتاژ نیاز داشت. این عملیات، تاریخ پرتاب را تغییر داد.

مقامات ناسا در ادامه به‌روزرسانی نوشتند: استارلاینر و موشک آن در ساختمان مونتاژ باقی می‌مانند. در همین حال، ویلیامز و ویلمور نیز در هیوستون در قرنطینه هستند. هنگامی که تاریخ مورد نظر برای پرتاب نزدیک شود، آنها به سواحل فضایی فلوریدا باز خواهند گشت.

شرکت بوئینگ، فضاپیمای استارلاینر را براساس یک قرارداد به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار توسعه داد که توسط «برنامه تجاری سرنشین‌دار» ناسا در سال ۲۰۱۴ اعطا شد. اسپیس‌ایکس نیز یک قرارداد مشابه را به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار برای کار کردن روی کپسول «دراگون»(Dragon) خود دریافت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha