• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022921376
  • خبرنگار : 71263

تاج روس‌ها به چنگ غول نروژی افتاد

تاج روس‌ها به چنگ غول نروژی افتاد

پس از گذشت ۲ سال از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین که باعث افزایش شدید قیمت انرژی شد، غول نفت و گاز نروژ بی‌سر و صدا تاجی را تصاحب کرده که زمانی متعلق به گازپروم بود.

به گزارش ایسنا، نروژ اکنون ۳۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند. گازپروم قبل از جنگ، حدود ۳۵ درصد از کل گاز اروپا را تامین می‌کرد. و بیش از ۱۰۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی نروژ در سال میلادی گذشته به اروپا صادر شد که برای تامین نیروی مورد نیاز آلمان تا سال ۲۰۲۶ کافی است و تقریبا دو سوم از گازی است که توسط شرکت اکوئینور بازاریابی و فروخته می‌شود.

تا زمانی که اروپا به شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته است، هیدروکربن‌های نروژ برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها در اروپا، ضروری خواهد بود.

ایرن رومل هوف، مدیر بخش میان دستی، بازاریابی و پالایش اکوئینور در این باره گفت: نگاه به اکوئینور با کاهش جریان گاز از روسیه، تغییر چشمگیری پیدا کرد. مقطعی بود که اروپا، قدر ما را نمی‌دانست اما اکنون این طور نیست.

سلطه بی‌سروصدای غول گازی نروژی بر بازار اروپا

شهرت جدید این شرکت، همچنین سوالاتی را در خصوص این که آیا رهبران اروپایی بار دیگر کشورهای خود را با اتکا به یک تامین‌کننده، در معرض خطر قرار می‌دهند، ایجاد کرده است. اگرچه نروژ به عنوان یک شریک تجاری ثابت با سابقه طولانی تحویل انرژی به اروپا دیده می‌شود، اختلالات طولانی مدت و مدیریت چالش‌های تعمیر و نگهداری که هر دو بر قیمت انرژی تاثیر می‌گذارند، اثرات موجی در سراسر این قاره داشته است.

تینا مارگرت سالت ودت، تحلیلگر ارشد فاینانس پایدار در بانک نوردی در مصاحبه‌ای گفت: بخشی از اقبال خوب این شرکت به تغییر گسترده‌تر رابطه اروپا با سوخت‌های فسیلی مربوط می‌شود. پنج سال پیش، گفت‌وگوهای زیادی در خصوص گذار به انرژی سبز و اینکه چگونه غروب صنعت نفت و گاز را می‌بینیم، وجود داشت. سپس پاندمی کووید شیوع کرد و پس از آن، جنگ در اوکراین و اکنون دیگر چنین چیزی را نمی‌بینیم. تمرکز بر امنیت انرژی، معطوف شده است.

این تصور که گاز به این زودی از میان نخواهد رفت، دیدگاهی که به شدت مورد تائید صنعت گاز است، نروژ را به مرکز گفت‌وگو پیرامون تامین منابع انرژی اروپا سوق داده است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان که همچنین مسئول سیاست آب و هوای این کشور است، در اوایل ژانویه ۲۰۲۳ به اسلو سفر کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ۲ ماه بعد به میدان گاز طبیعی ترول نروژ سفر کرد که ۱۰ درصد از ذخایر این قاره را فراهم می‌کند.

کادری سیمسون، مسئول انرژی اتحادیه اروپا هم طی دو سال گذشته، دو بار از نروژ دیدار کرده است. سیمسون در رویدادی در پایتخت نروژ در مارس، در سالنی مملو از نخبگان نفت و گاز این کشور گفت: اتحادیه اروپا همچنان روی نروژ به‌عنوان شریکی برای منابع متعارف حساب می‌کند و از کمک این کشور در طول بحران انرژی قدردانی کرد.

غول گازی نروژی جای رقیب روسی را در بازار اروپا گرفت

از آنجایی که قیمت گاز نروژ از روسیه بالاتر است، پس از کاهش صادرات روسیه به اروپا، برخی از سود بردن نروژ به ضرر اروپا عصبانی بودند اما با پذیرش شرایط جدید بازار توسط دولت‌ها و فروشندگان، انتقادها کاهش یافت. این عضو غیر اتحادیه اروپا هرگز از اهمیتی که برای گاز قائل بوده، شرمگین نبوده است. نروژ مدت‌هاست حامی این بوده که گاز باید نقش اصلی را در گذار سبز بلوک داشته باشد و اکنون همتایان مشتاق تری پیدا کرده است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در اواخر آوریل، از نروژ برای اینکه کشورش را قادر ساخت ظرف مدت چند ماه از گاز روسیه بی‌نیاز شود، تشکر کرد و از نروژ به عنوان شریک عالی برای تامین انرژی آلمان و اروپا تمجید کرد.

نقش جدید نروژ به‌عنوان تامین‌کننده گاز به اروپا، بسیار سودآور بوده است. صادرات گاز به رکورد ۱.۴ تریلیون کرون (۱۳۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ رسید اما این موضوع، آینده سبز نروژ را هم زیر سوال برده است. در حالی که این کشور در ابتکاراتی مانند ترویج استفاده از وسایل نقلیه برقی، به یک پیشرو تبدیل شده، افزایش اخیر تقاضا برای گاز بر هدایت منابع مالی و استعدادها به بخش نفت و گاز تاثیر داشته است. سازمان‌هایی مانند صلح سبز ابراز نگرانی کرده‌اند که اتکای اروپا به گاز نروژ می‌تواند به ضرر گذار گسترده‌تر سبز تمام شود.

برای معامله‌گران، اتکا به اکوئینور، مجموعه متفاوتی از مشکلات را به همراه دارد. اهمیت فزاینده اکوئینور در اروپا، تابستان گذشته که این شرکت اعلام کرد تعمیرات را در بعضی از بزرگترین تاسیسات گاز خود، تمدید کرد، به شدت مورد توجه قرار گرفت. ظرف مدت چند دقیقه، قیمت گاز تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافت.

این واکنش از آن جهت شدید بود که بیشتر معامله‌گران، انتظار داشتند قیمت‌ها نزول کنند. تقاضای راکد و این حقیقت که ذخایر گاز اروپا، تا پایان تابستان کاملا پر خواهد بود، باعث شده بود تصور کنند اروپا سرانجام به بدترین بحران انرژی خود غالب شده است. هوای داغ غیرمعمول در اروپا که معمولا استفاده از انرژی را افزایش می‌دهد، این نگرانی را تشدید کرد.

این اختلال برنامه‌ریزی نشده، صادرات نروژ را به مدت چند هفته کاهش داد و باعث شد میزهای معاملاتی در سراسر اروپا، اثر تعمیرات اکوئینور را در مدل‌های خود، جدی‌تر بسنجند. با تاثیرپذیری بیشتر معاملات گاز از وضعیت اکوئینور، معامله‌گران به پیام‌های روزانه شرکت نروژی گاسکو درباره تغییرات برنامه های تعمیرات در سراسر نروژ، توجه بیشتری پیدا کردند.

معامله‌گران پیش از آن برای اختلالات غیرمنتظره، گوش به زنگ بودند. تا پایان سال ۲۰۲۱، گازپروم یک تامین‌کننده قابل اطمینان بود. به همین دلیل، قیمت گاز در بیش از یک دهه گذشته، ثابت مانده بود. هنگامی که اختلالات به یک باره متداول‌تر شد، قیمت‌ها به شدت افزایش یافت و باعث بحران انرژی شد.

آنچه که هیچ کس تا آن زمان نمی‌دانست، این بود که کاهش جریان گاز روسیه، بخشی از برنامه پوتین پیش از آغاز عملیات نظامی در اوکراین بود. در حدود نوامبر، معامله‌گران در نظر گرفتن احتمال از دست رفتن عرضه روسیه را در مدل‌های قیمت‌گذاری خود، آغاز کردند.

اروپا اکنون وضعیت بهتری نسبت به یک سال قبل، پیدا کرده اما شرایط همچنان متغیر مانده است. هر گونه تهدید متوجه تامین سوخت، می‌تواند بازارها را آشفته کند و پیامدهای شامل نوسان مستمر قیمت در بازار گاز، تشویق شرکت‌های صنعتی به کاهش مصرف سوخت و افزایش قبض انرژی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همزمان، عرضه گاز طبیعی از سوی نروژ، ممکن است امسال به رکورد بالایی صعود کند. شرکت اکوئینور در تلاش برای افزایش ظرفیت خود و کاهش موانع ناشی از یکپارچه سازی کار تعمیرات است. شعار دولت نروژ این است که نروژ در دهه‌های آینده، یک تامین کننده انرژی باثبات و بلندمدت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha