• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403022921426
  • خبرنگار : 71654

بسته خبری علم و فناوری

اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

جهان علم و فناوری امروز، ۲۹ اردیبهشت میزبان اخبار جالبی از ایران و سراسر جهان بوده است که انداختن نگاهی اجمالی بر آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش ایسنا، در سرویس علم و فناوری ایران و جهان شاهد اخبار قابل توجهی بودیم که از جمله آنها می‌توان به صفحه‌ نمایش‌های سه‌بعدی بدون نیاز به عینک، گیاهان هشداردهنده به کشاورز، اعضای پیوندی دارای حافظه، ارسال محموله از هرجای جهان در یک ساعت و ساخت کوچک‌ترین آشکارساز جهان اشاره کرد.

صفحه‌نمایش‌هایی که فضای ۳بعدی را بدون نیاز به عینک می‌سازند

صفحه‌نمایش‌های جدید شرکت «لوکینگ گلس» بدون نیاز به عینک‌های مخصوص می‌توانند به کاربر خود کمک کنند تا تجربه حضور در فضای سه‌بعدی را داشته باشد.

حیرت محققان از انتقال ویژگی‌های شخصیتی همراه با عضو پیوندی

یک مطالعه تکان‌دهنده نشان می‌دهد که گیرندگان عضو پیوندی ممکن است بیشتر از یک قلب یا یک کلیه جدید به دست آورند. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، اکثریت قریب به اتفاق این بیماران ممکن است شخصیت اهداکننده را نیز به ارث ببرند!

تراشه مغزی «نورالینک» به دنبال دومین داوطلب است

استارت‌آپ «نورالینک» برای جذب دومین داوطلب درخواست داده است تا تراشه مغزی خود را دوباره آزمایش کند.

تحویل محموله ظرف یک ساعت به هر نقطه از زمین!

استارت‌آپی موسوم به «اینورژن اسپیس» که در سال ۲۰۲۱ تاسیس شد، در حال توسعه کپسول‌های چندبار مصرف برای ذخیره محموله در مدار است. این محموله برای تحویل به زمین در حالت آماده باش خواهد بود. هنگامی که درخواست شود، این شرکت قادر خواهد بود ظرف یک ساعت آن را به هر نقطه از زمین تحویل دهد.

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

دانشمندان می‌گویند توانایی تشخیص شوخ طبعی می‌تواند به هوش مصنوعی کمک کند تا به طور طبیعی‌تر با مردم تعامل داشته باشد.

گیاه در معرض آسیب به کشاورز هشدار می‌دهد!

حسگرهای گیاهی می‌توانند به عنوان یک سیستم هشداردهنده اولیه برای کشاورزان عمل کنند. حسگرهایی که مولکول‌های سیگنال‌دهنده گیاهی را شناسایی می‌کنند، می‌توانند زمانی که محصولات در معرض نور یا گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند و یا مورد حمله حشرات یا میکروب‌ها قرار می‌گیرند، به کشاورز هشدار دهند.

آغاز نمایشگاه ایران‌هلث با حضور بیش‌ از ۶۰۰ شرکت از امروز

نمایشگاه ایران هلث از امروز ۲۹ اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی آغاز به کار می‌کند و تا روز اول خرداد به معرفی دستاوردها برای معرفی به سرمایه گذاران و معرفی فرصت‌های شغلی می پردازد.

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود

این آشکارساز نه تنها کوچکترین آشکارساز جهان است، بلکه ۱۰ برابر سریع‌تر از آشکارسازهایی است که قبلا برای تشخیص نورهای کوانتومی ساخته شده بودند و می‌تواند به کاهش سایز رایانه‌های کوانتومی کمک کند.

تولید سامانه تیکه‌نگاری صوتی دریایی در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه داده‌سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی شده است که روشی نوین جهت اندازه‌گیری پیوسته متغیرهای جریان‌های آب نظیر دبی، سرعت، دما و شوری است.

«ایران هلث» می‌تواند بزرگتر از رویداد عرب هلث شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: معتقدم صنعت سلامت امروز آنقدر توانمند است که اگر سنگ از پیش پای آن برداشته شود و یا موانعی برای آنها ایجاد نکنیم، افق‌های بزرگی را برای کشور ترسیم خواهند کرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور از ۱۶ محصول رونمایی کرد

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از ۱۶ محصول در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی رونمایی شد.

برخورد دو سیاهچاله‌ زمانی که جهان تنها ۷۴۰ میلیون ساله بود

برخورد یک جفت سیاهچاله برای اولین بار در جهان باستان مشاهده شده است. مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، ادغام دو کهکشان و سیاهچاله‌های هیولایی در مرکز آنها نشان می‌دهد که زمانی که کیهان تنها ۷۴۰ میلیون سال یعنی حدود یک بیستم سن کنونی خود را داشت، به هم برخورد کرده‌اند.

«سرمایه‌گذاری» چالش بزرگ پزشکی بازساختی پس از ۲۰ سال فعالیت و کسب رتبه ۱۳

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: ما بیش از ۲۰سال است که در حوزه پزشکی بازساختی، دانش تولید می‌کنیم و موفق به کسب رتبه ۱۳ در زمینه تولید علم در پزشکی بازساختی شدیم. اما سرمایه‌گذاری در حوزه پزشکی بازساختی یکی از چالش‌های اصلی ما است.

۲ تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

ناسا دو تصویری که تلسکوپ‌های فضایی هابل و جیمز وب از ستون‌های آفرینش ثبت کرده‌اند را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته و در مورد این منظره نمادین توضیحاتی ارائه کرده است.

جهش سالمندی تا سال ۲۰۳۰/ ارائه خدمات سالمندی، از مشاغل آینده حوزه پزشکی

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری یا بیان اینکه در حال حاضر ۷میلیون سالمند در کشور داریم و تا سال ۲۰۳۰ با یک جهش در حوزه سالمندی مواجه خواهیم شد، گفت: از این رو حوزه سالمندی یکی از مشاغل آینده حوزه پزشکی خواهد بود.

استان کرمانشاه ۷ بار لرزید

در هفته گذشته استان کرمانشاه با ۷ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۲.۵ و ۳.۸ لرزید و آلونیه استان چهارمحال و بختیاری زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ و اشکنان استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ را تجربه کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha