• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403023021583
  • خبرنگار : 50163

کاروانسرای ۵۵۰ ساله «نیک‌پی» میزبان جشنواره بادبادک‌ها

کاروانسرای ۵۵۰ ساله «نیک‌پی» میزبان جشنواره بادبادک‌ها

ایسنا/زنجان به مناسبت هفته میراث فرهنگی و موزه‌ها جشنواره بادبادک‌ها در زنجان به میزبانی کاروانسرای ۵۵۰ ساله نیک‌پی برگزار می‌شود.

طی دو سال اخیر برگزاری جشنواده بادبادک‌ها در شهر نیک‌پی از توابع شهرستان زنجان رونق گرفته و امسال نیز مطابق سال‌های گذشته، کاروان‌سرای ۵۵۰ ساله این شهر که کوچک‌ترین شهر زنجان نیز به شمار می‌رود، میزبان این جشنواره خواهد بود.

تاریخ برگزاری این جشنواره که همراه با برپایی ورزش‌های بومی، محلی، صنایع‌دستی و غذاهای سنتی بخش زنجان‌رود بوده و با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌های زنجانی برگزار خواهد شد، روز جمعه ۴ خردادماه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ اعلام شده که هدف از برگزاری آن نیز آشنایی کودکان و بزرگسالان با فضای تاریخی کاروانسرای نیک‌پی است.

به گزارش ایسنا، کاروانسرای نیک‌پی یکی از چهار کاروان‌سرای معروف زنجان است. این کاروانسرا دارای قدمت ۵۵۰ ساله بوده و در زمان شاه‌ عباس دوم در مسیر یکی از راه‌های‌ مهم بازرگانی فلات ایران ساخته‌ شده است. این کاروانسرا از نظر جغرافیایی در نقطه مهمی قرار داشته و اکثر تجار آن زمان برای گذر از ایران و رسیدن به مقصد خود می‌بایست این مسیر را طی می‌کردند. 

بر اساس نوشته‌های قدیمی این کاروانسرا دارای شهرت جهانی بوده است. حتی اکثر جهانگردانی که از مسیر زنجان گذر داشته‌اند از کاروانسرای نیک‌پی در خاطرات سفر خود یاد کرده‌اند همچنین اکثر جهانگردان جاده ابریشم که از زنجان دیدار داشته‌اند در این کاروانسرا اقامت کرده‌اند. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت و عظمت و شهرت کاروانسرای نیک‌پی بوده است.

کاروانسرای نیک‌پی استان زنجان (کاروانسرای شاه‌عباسی) در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر زنجان قرار گرفته که برای رفتن به آنجا از زنجان می‌توانیم وارد اتوبان زنجان - تبریز شویم بعد از طی حدودا ۳۸ کیلومتر به سه‌راهی نیک‌پی برسیم یا از جاده قدیم زنجان - تبریز به سمت نیک‌پی حرکت کنیم. این کاروانسرا در ۲۵۰ متری جنوب نیک‌پی واقع‌ شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha