• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403023021660
  • خبرنگار : 71628

فایننشال تایمز: بلاتکلیفی نتانیاهو نگرانی‌ درباره «جنگ ابدی» در غزه را افزایش داده است

فایننشال تایمز: بلاتکلیفی نتانیاهو نگرانی‌ درباره «جنگ ابدی» در غزه را افزایش داده است

رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به این که دولت نتانیاهو برنامه‌ای راهبردی برای پیشبرد کارزار نظامی خود در غزه و غزه پساجنگ ندارد، مطرح کرد که بلاتکلیفی راهبردی آن منجر به افزایش نارضایتی‌ها در میان ساکنان اراضی اشغالی شده و شکاف میان آن و نزدیک‌ترین متحدانش را را عمیق‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، این رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به این که با گذشت بیش از هفت ماه از آغاز جنگ غزه، هنوز هیچ یک از وعده‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از جمله پیروزی کامل در غزه، حذف حماس و بازگرداندن اسرا تحقق نیافته و بیش از پیش دور از دسترس به نظر می‌رسد، مطرح شد که این موضوع نگرانی‌های ساکنان اراضی اشغالی درباره درگیری این رژیم در «جنگی ابدی» در غزه را افزایش داده است.

در گزارش روزنامه فایننشال تایمز آمده است: حماس در مناطق اشغال‌شده توسط نیروهای اسراییلی دوباره ظهور کرده است، و این در حالی است که مذاکرات اسرا متوقف شده. پهپادها و موشک‌های حزب‌الله هنوز بر روستاهای اسراییلی جلیل فرو می‌ریزند. نتانیاهو حتی با آمریکا، نزدیک‌‎ترین متحد اسراییل نیز مخالفت می‌کند و آشکارا با تشکیلات دفاعی خودش نیز درگیر است.

نتانیاهو حتی با آمریکا، نزدیک‌‎ترین متحد اسراییل نیز مخالفت می‌کند و آشکارا با تشکیلات دفاعی خودش نیز درگیر استطبق یک نظرسنجی اندیشکده میدگام که این ماه نتایجی عکس نتایج نظرسنجی این اندیشکده در ماه ژانویه داشت، تردیدها و نگرانی‌های زیادی در میان افکار  عمومی شکل گرفته است، حدود ۶۲ درصد ساکنان اراضی اشغالی بر این باورند که «پیروزی کامل» دیگر ممکن نست، ۲۷ درصد هنوز آن را واقع‌بینانه می‌دانند.

در همین راستا، یک مقام ارشد پیشین دولت رژیم صهیونیستی می‌گوید، «نوعی احساس بلاتکلیفی راهبردی حاکم است و هیچ برنامه‌ای نیز برای این وجود ندارد که این اوضاع به کجا ختم می‌شود. هیچ فکری نشده است که پایان تمام این‌ها چه خواهد شد و هیچ تصوری از این وجود ندارد که پیروزی باید چگونه باشد.»

نوعی احساس بلاتکلیفی راهبردی حاکم است و هیچ برنامه‌ای نیز برای این وجود ندارد که این اوضاع به کجا ختم می‌شوداحساس اتحادی که پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس در ۷ اکتبر در میان ساکنان اراضی اشغالی به وجود آمده بود، در حال رنگ باختن است. طی مراسم‌های بی‌سروصدای روز تشکیل اسرائیل در هفته جاری، که در آن معترضان چند گردهم‌آیی مردمی را بر هم زدند، این شوخی در میان مردم رد و بدل می‌شد که «کدام زودتر خواهد بود؟ ظهور مسیح یا «پیروزی کامل» نخست‌وزیر؟!»

فایننشال تایمز: بلاتکلیفی نتانیاهو نگرانی‌ درباره «جنگ ابدی» در غزه را افزایش داده است
بیمارستانی در رفح در پی حملات رژیم صهیونیستی به نقاطی در نزدیکی اردوگاه پناهجویان

نشانه‌های پیشرفت به سرعت در حال از بین رفتن است. رژیم صهیونیستی نه‌تنها در عملیات‌های اخیر خود در بخش‌هایی از غزه که پیشتر از وجود حماس «پاکسازی» شده بود، خسارات و تلفات زیادی متحمل شده است، بلکه حماس حملات راکتی خود علیه مناطق جنوبی اراضی اشغالی را ازسرگفته است که ساکنان آن، به درخواست دولت و ارتش، در ماه‌های اخیر به خانه‌هایشان بازگشته بودند.

یکی از نقاط عطف در ماه جاری، اقدام رژیم صهیونیستی در حمله‌ به شهر رفح در جنوب غزه بوده که میزبان بیش از یک میلیون نفر از آوارگان فلسطینی است. هدف نتانیاهو حذف گردان‌های حماس از این منطقه است اما متحدان رژیم صهیونیستی سخت، مخالف این حمله هستند.

درعین حال، دو منبع مطلع از دیپلماسی غزه می‌گویند، درخواست‌های جدی آمریکا برای داشتن برنامه‌ای «امکان‌پذیر» به منظور تخلیه جمعیت غیرنظامیان این منطقه هنوز جامه عمل نپوشیده است.

درخواست‌های جدی آمریکا برای داشتن برنامه‌ای «امکان‌پذیر» به منظور تخلیه جمعیت غیرنظامیان این منطقه هنوز جامه عمل نپوشیده استیکی از این منابع مطلع گفت: «پلن بی (طرح جایگزین) هم وجود ندارد. نه فضای کافی برای منتقل کردن یک میلیون نفر وجود دارد و نه امکانات کافی برای آن. اگر نتوانیم به خوبی به آن‌ها رسیدگی کنیم، نمی‌توانیم از آن‌ها بخواهیم به جای دیگری بروند.»

یکی از افراد مطلع از راهبرد جنگی رژیم صهیونیستی می‌گوید، «پشت بیشتر خشمی که نسبت به نتانیاهو وجود دارد، خلاء بزرگ‌تری محسوس است، یعنی بی‌برنامگی او برای غزه پساجنگ. هیچ برنامه‌ای برای "روز بعد" وجود ندارد. هیچ چیز نیست.»

فایننشال تایمز: بلاتکلیفی نتانیاهو نگرانی‌ درباره «جنگ ابدی» در غزه را افزایش داده است
سربازان رژیم صهیونیستی در عملیاتی زمینی، طی هفته گذشته غزه

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و از اعضای حزب نتانیاهو، این هفته نگرانی‌ها و نارضایتی‌های تشکیلات امنیتی درباره این مسئله را مطرح کرد. او گفت که پیروزی تنها به واسطه اعمال قدرت و استفاده از تسلیحات به دست نمی‌آید، بلکه مستلزم یک ساختار حاکمیتی جایگزین برای نوار غزه است.

به گفته گالانت، نداشتن برنامه‌ای برای شرایط پساجنگ منجر به تضعیف مواضع رژیم صهیونیستی در غزه شده است.

فردی که در جریان برنامه‌ریزی برای غزه پساجنگ بود، گفت که تنها راه ممکن بجز حکمرانی حماس یا آنارشی کامل، رسیدن به ساختاری حاکمیتی با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری است. تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به حماس واگذار کرد.

پشت بیشتر خشمی که نسبت به نتانیاهو وجود دارد، خلاء بزرگ‌تری محسوس است، یعنی بی‌برنامگی او برای غزه پساجنگ. هیچ برنامه‌ای برای «روز بعد» وجود ندارداما به گفته او، دولت رژیم صهیونیستی نمی‌تواند حاکمیت تشکیلات خودگردان در غزه را به دلیل «محاسبات سیاسی بدبینانه و عاری‌ از اعتماد» بپذیرد، چراکه نخست‌وزیر به متحدان راست افراطی خود از جمله، وزرایی مانند «ایتامار بن گویر» و « بتسلئیل اسموتریچ» متکی است.

این منبع مطلع ادامه داد، «بن گویر، اسموتریچ و نتانیاهو پس از ۷ اکتبر به این تصور در میان افکار عمومی پر و بال داده‌اند که هیچ تفاوتی میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین نیست.»

فایننشال تایمز: بلاتکلیفی نتانیاهو نگرانی‌ درباره «جنگ ابدی» در غزه را افزایش داده است
تل‌آویو،‌ عبور سربازان رژیم صهیونیستی از کنار دیواری پوشیده از تصاویر اسرا در نزد حماس

در ادامه این مطلب آمده است: گزینه‌های رژیم صهیونیستی برای آینده به واسطه عمیق‌تر شدن شکاف‌ها میان آن با نزدیک‌ترین متحدان آن بر سر رویکردی که در این جنگ اتخاذ کرده، بیش از پیش محدود شده است. «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا به دلیل نارضایتی از استراتژی نتانیاهو در قبال رفح، این ماه، ارسال محموله‌ تسلیحاتی به اسراییل را به تعویق انداخت.

دولت‌هایی که پیشتر حامی رژیم صهیونیستی بوده‌اند، از جمله انگلیس، فرانسه و مصر بیش از پیش از عملکرد این رژیم انتقاد دارند و در عین حال، تهدید اقدام بیشتر علیه آن در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل نقض قوانین بین‌المللی پررنگ‌تر شده است.

فردی که در جریان دیپلماسی غزه است و پیشتر به او اشاره شد، می‌گوید، «این روزها، حتی برای دوستان اسراییل ادامه دادن به دفاع از اسراییل دشوار و تقریبا ناممکن شده است.»

این روزها، حتی برای دوستان اسراییل ادامه دادن به دفاع از آن دشوار و تقریبا، ناممکن شده استاز سوی دیگر، در شمال اراضی اشغالی، ۶۰ هزار نفر  از زمان آغاز درگیری‌ها به دلیل تبادل آتش‌ با حزب‌الله لبنان تخلیه شده‌اند. برخی ساکنان این مناطق امید خود برای بازگشت به خانه‌هایشان را در آینده نزدیک از دست داده‌اند. مقامات محلی و سیاست‌مداران اپوزیسیون نیز از دولت به دلیل ایجاد «منطقه امنیتی» برای اولین بار در داخل اراضی اشغالی انتقاد کرده‌اند. بسیاری از ساکنان و مقامات در اعتراض به بی‌عملی دولت پس از هفت ماه جنگ فرسایسی، در مراسم روز تشکیل «اسرائیل» اقدام به مسدودسازی معابر در این منطقه کردند.

با این وجود، اعتراضات تقریبا هر روزه خانواده‌های اسرا در اراضی اشغال قادر نبوده است دولت نتانیاهو را راضی به همراهی با خواسته آن‌ها، یعنی اقدامی در راستای بازگردانی امن اسرا کند، حتی به قیمت پایان دادن به جنگ که نتانیاهو مدام آن را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha