• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403023021706
  • خبرنگار : 50212

عطر حرم رضوی در ساوه پیچید

عطر حرم رضوی در ساوه پیچید

ایسنا/مرکزی همزمان با دهه کرامت و در آستانه ولادت باسعادت امام رضا(ع) کاروان "زیر سایه خورشید" با حضور خادمان آستان قدس رضوی، حامل پرچم متبرک بارگاه ملکوتی ثامن الحجج حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، به ساوه رسید.

این کاروان در جوار آستان مقدس حضرت اسحاق‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) برادر امام رضا(ع) مورد استقبال مردم و مسئولان شهرستان قرار گرفت.

امسال هفدهمین سالی است که جلوه‌های معنوی از حضور خادمان رضوی در ساوه متجلی می‌شود و با معطر شدن این شهر به شمیم رضوی، دلدادگان به حضرت رضا(ع) با بوسیدن پرچم گنبد نورانی آن امام همام، اوج عشق و ارادت خود را به ایشان نشان می‌دهند.

دبیر جشنواره زیر سایه خورشید ساوه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با عنایت امام هشتم(ع) در سال‌های اخیر، این برنامه فرهنگی توسعه پیدا کرده و امروز در حال تبدیل شدن به یک مدل و جریان فرهنگی جدید در عرصه فعالیت فرهنگی بین‌المللی در افق جهان اسلام است.

مهرداد قنبری افزود: کاروان زیر سایه خورشید در نهمین روز از سفر ۱۰ روزه به استان مرکزی به ساوه آمد و پس از گلباران گلزار شهدای مدافع حرم ساوه، آستان مقدس حضرت اسحاق ابن موسی الکاظم(ع) برادر امام رضا(ع) را زیارت و غبارروبی کردند و در ادامه از خانواده‌های اثرگذار در جوانی جمعیت تجلیل شد.

عطر حرم رضوی در ساوه پیچید

عطر حرم رضوی در ساوه پیچید

وی بیان کرد: شرکت در جشن دانش‌آموزی دختران با حضور معلمین و مربیان در یکی از مدارس ساوه، حضور در جشن دانشجویی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه، دیدار با کارآفرینان و کارگران در شهر صنعتی کاوه، دیدار با مددجویان مرکز توانبخشی یاقوت واقع در روستای طراز ناهید، شرکت در جشن روستایی روستای قردین، اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها شهرک علوی، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون و شرکت در جشن شهرستانی ولادت امام رضا علیه‌السلام در دریاچه تفریحی ساوه از دیگر برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در سفر به ساوه است.

وی در ادامه گفت: جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در طول ۱۷ سال برگزاری، فرصتی برای کسب روحیه معنوی کسانی است که موفق به زیارت نمی‌شوند و از راه دور ارادت خود را به امام هشتم نشان می‌دهند و خادمین حرم مطهر رضوی با گرداندن پرچم سبز گنبد امام رضا(ع) با ایجاد فضای معنوی باعث می‌شوند که مردم از راه دور عرض ارادت خود به ساخت مقدس آن حضرت را متجلی کنند.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی شهرستان ساوه نیز در حاشیه ورود کاروان زیر سایه خورشید به ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصت مناسبی برای گسترش سیره رضوی و همچنین پراکنده شدن عطر و بوی رضوی بین مردم است، به حضور کاروان «زیر سایه خورشید» و حاملان پرچم متبرک امام رضا علیه‌السلام در ساوه اشاره کرد و افزود: این کاروان در هفدهمین سال حضور خود در مناطق مختلف شهرستان با مردم دیدار می‌کند.

سیدرضا طباطبایی با بیان اینکه کاروان «زیر سایه خورشید» ضمن تبیین سیره رضوی، امکان زیارت افرادی که توانایی زیارت حضوری حرم امام رضا علیه‌السلام را ندارند فراهم و از طرفی نشاط و شادابی را به مردم عرضه می‌کند، اظهار کرد: جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید به همت مردم در همه نقاط شهرستان ساوه و با شعار «یا امام رضا با شما سربلندیم» برگزار می‌شود.

وی از اجرای افزون بر ۱۵۰ برنامه در ۴۰ عنوان همزمان با دهه کرامت توسط کانون‌های تخصصی و عمومی این شهرستان این خبر داد و گفت: در دهه کرامت امسال با شعار «با شما سربلندیم»، در سه محور مشارکت‌های مردمی، امید و ایمان، ارتباط و همدلی اجتماعی و ارتباط بین مردم و جایگاه امامت برنامه‌های متعدد و مختلفی هدفگذاری و تدوین شده است.

وی در ادامه گفت: شهرستان ساوه قبل از آغاز دهه کرامت به استقبال این ایام خجسته رفته و روز چهارشنبه همزمان با چهارشنبه‌های امام رضایی بزرگترین پرچم مزین به نام مقدس امام رضا علیه‌السلام در ابعاد ۲۰ در ۱۰ متر در بلندترین نقطه شهر و بر فراز بام ساوه با حضور خادمیاران و مجموعه مدیریت شهری به اهتزاز درآمد. آغازگر برنامه‌های دهه کرامت نیز حضور پرشور خادمیاران در نماز جمعه و پذیرایی از نمازگزاران همراه با ارائه خدمات تخصصی توسط کانون های خدمت رضوی است.

طباطبایی با بیان اینکه براساس ابلاغ آستان قدس رضوی ۴۰ عنوان برنامه توسط ۱۶ کانون تخصصی و ۱۷ کانون عمومی در دهه کرامت اجرا می‌شود که پیش‌بینی شده تعداد برنامه‌ها به بیش از ۱۵۰ مورد برسد، افزود: مهمترین برنامه‌های این دهه شامل برپایی مجالس جشن و سرور در کانون‌ها و محله‌های شهرستان، دیدار با خانواده معظم شهدا، اهدای بسته‌های معیشتی به نیازمندان، برگزاری اجتماع نوجوانان رضوی، تجلیل از خادمان ملت، شادپیمایی با راه‌اندازی کاروان شادی در سطح شهر، اهدای خون، ویزیت رایگان بیماران نیازمند و ارائه خدمات تخصصی دیگری نظیر مشاوره حقوقی، سلامت، ورزشی، بانوان و خانواده، وقف ونذر، تبلیغ دینی، قرآنی، شعر و ادب، کتاب و کتابخوانی، علمی، تعلیم و تربیت، زیارت، فرهنگی و هنری، کارآفرینی و اشتغال و نیز تولید محتوا توسط کانون خبر و فضای مجازی است.

وی به اقدامات انجام شده در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین افتخار آستان قدس رضوی خدمت‌ به زائران امام رضا(ع) بوده و شبکه خادمیاری در شهرستان ساوه نیز در سال گذشته برنامه‌هایی با شعار محوری اعلام شده از سوی آستان قدس رضوی با عنوان "خدمت کریمانه؛ جهاد عالمانه" با هماهنگی کامل، هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مذهبی به بهترین شیوه و با کیفیت بالا برگزار شد.

وی افزود: توزیع مستمر بسته‌های معیشتی، غذای گرم، مایحتاج تحصیلی دانش آموزان، خرید وسایل منزل، که فلسفه تشکیل شبکه خادمیاری است در سال گذشته انجام شد به گونه‌ای که در ماه مبارک رمضانی که پشت سر گذاشتیم رشد ۳۰ درصدی در میزان بسته های معیشتی توزیعی نسبت به مدت مشابه سال قبل در عملکرد خادمیاران ثبت شد.

وی بیان کرد: در مجموع، سال گذشته ۱۷۶۴ بسته معیشتی به ارزش ریالی جمعا سه میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان، توزیع ۲۱۰۰ عدد کیف و کفش به ارزش ۸۵۲ میلیون تومان، طبخ و توزیع ۹۸۰۰ پرس غذای گرم به ارزش جمعا ۹۹۵ میلیون تومان، ذبح ۳۵ راس گوسفند قربانی و افطاری مومنانه به طور متوسط هر شب حدود ۸۰۰ نفر در ماه مبارک رمضان از جمله فعالیت‌ها بوده است.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی ساوه افزود: آزادسازی زندانیان غیرعمد، تلاش برای جلب رضایت محکومین به اعدام، اعزام زائر اولی‌ها به مشهد مقدس، بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و سرکشی از خانواده نیازمندان محوری‌ترین برنامه‌های کانون‌های عمومی بوده است.

وی گفت: اهدای جهیزیه حدود ۳۵ سری، اهدای نان، اجرای طرح آقا حساب کرد، برپایی چایخانه و ایستگاه صلواتی در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، تامین هزینه دارو و درمان نیازمندان، تعمیر لوازم خانگی، سرکشی مستمر از خانواده شهدا و ایثارگران، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، ارائه خدمات تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان نیازمند، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه، اعزام خادمیاران و یاوران رضوی به چایخانه حرم رضوی با هماهنگی موکب‌های اربعین حسینی، برگزاری جلسات حلقه صالحین، آموزش خانواده، سبک زندگی اسلامی، جشن ازدواج آسمانی و ...، بخش دیگری از فعالیت‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha