• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403023021808
  • خبرنگار : 50636

همزمان با هفته میراث فرهنگی انجام می‌شود؛

نمایش عکس‌های «کارتیه برسون» از قاسم‌آباد قدیم در این روستا

نمایش عکس‌های «کارتیه برسون» از قاسم‌آباد قدیم در این روستا

ایسنا/گیلان با مشارکت اهالی روستای قاسم‌آباد در شهرستان رودسر، عکس‌های قدیم قاسم‌آباد همراه با عکس‌های کارتیه برسون در موزه این روستا به نمایش درآمده است.

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، تعداد ۴۰ قطعه عکس از روستای جهانی چادرشب بافی به مدت یک هفته در موزه روستای قاسم‌آباد در شهرستان رودسر به نمایش درآمد.

نمایش عکس‌های «کارتیه برسون» از قاسم‌آباد قدیم در این روستا

موسس موزه قاسم آباد در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: برای برپایی این نمایشگاه، موزه قاسم آباد، فراخوانی صادر کرد و خانواده‌ها عکس‌های قدیم خود را از قاسم‌آباد قدیم برای نمایش عموم در هفته میراث فرهنگی در اختیار موزه قاسم‌آباد قرار دادند.

قاسم اصلانی قاسم آبادیان، با بیان اینکه ۴۰ قطعه عکس در موزه مردم شناسی قاسم آباد به نمایش درآمده است، افزود: از ۴۰ قطعه عکس به نمایش درآمده در این نمایشگاه، تعداد ۱۷ عکس متعلق به آرشیو عکس‌های «هنری کارتیه برسون» است.

وی درباره آرشیو عکس‌های این عکاس فرانسوی اضافه کرد: هنری کارتیه برسون، عکاس معروف خیابانی فرانسه در قرن بیستم است. او در سال ۱۳۲۹ خورشیدی و درست بعد از جنگ جهانی دوم، به ایران سفر می‌کند و با حمایت «حسینعلی سالار مشکات» که در آن زمان خان روستای قاسم‌آباد بود، به مدت دو هفته در این روستا اقامت کرده و از لحظات مختلف زندگی مردم روستا عکسبرداری می‌کند.

نمایش عکس‌های «کارتیه برسون» از قاسم‌آباد قدیم در این روستا

اصلانی یادآور شد: هنری کارتیه برسون (زاده۱۹۰۸ وفات ۲۰۰۴م) را مبدع فوتوژورنالیسم یا عکاس خبری می‌دانند. او تمام زندگی‌اش را برای ثبت لحظاتی از زندگانی مردم در گوشه و کنار دنیا وقف کرد تا جایی که او را چهره ماندگار قرن بیستم اعلام کردند. عکس‌های برسون از قاسم‌آباد قدیم اکنون، یکی از منابع مهم پژوهش‌های جامعه‌شناسی روستای قاسم‌آباد است که چندسالی است به خاطر تولید دستی پارچه سنتی موسوم به «چاشو»، به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی، ثبت جهانی شده است.

وی اضافه کرد: عکس‌های هنری کارتیه برسون، لایه‌های زندگی مردم طبقه پایین جامعه را به تصویر می‌کشد و هنوز هم بعد از این همه سال با نگاه کردن به عکس‌های او می‌توان نحوه زندگی، سبک پوشش، کشاورزی و معیشت، آداب آشپزی و خوراک، ازدواج و موسیقی سنتی و... را احصا کرد.

اصلانی، چند نمونه از عکس‌های برسون را تشریح کرد و یادآور شد: در میان عکس‌ها، تصویر دختر نوجوانی را با پوشش محلی داریم که کودک خردسالی را با چادرشب به پشت خود بسته و در کارهای خانه کمک می‌کند و یا تصویر مراسم خواستگاری و عروسی که با حجب و حیا به داماد جوان بله گفته است، هر دو زوج، لباس سنتی قاسم‌آباد بر تن دارند؛ روسری سفید ابریشمی بافته شده بر سر عروس است و داماد نیز جلیقه مشکی نمدی بر تن دارد. در تصویر دیگری، عروس و داماد با لباس محلی در میان شادی اهالی محله به خانه بخت می‌روند و اهالی روستا نیز همگی لباس محلی بر تن دارند.

اصلانی، با بیان اینکه بخشی از اقلام به نمایش درآمده در موزه مردم شناسی قاسم‌آباد، اهدایی از اهالی قاسم آباد است، اظهار کرد: پس از اعلام فراخوان موزه برای نمایش عکس‌های قاسم آباد قدیم، خانواده‌ها نیز در این رویداد شرکت نموده و تعداد ۲۳ عکس که قابل نمایش برای عموم باشد، همراه با عکس‌های کارتیه برسون در موزه قاسم‌آباد به نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا، با فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی با شعار«میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی» دریچه‌های نویی  در سراسر کشور با نمایشگاه‌های متعدد در موزه‌ها، به مدت یک هفته به روی عموم گشوده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha