• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403023021962
  • خبرنگار : 50528

یک کارشناس دینی مطرح کرد؛

دهه کرامت؛ نمونۀ کامل توجه به مفهوم شادی در مناسک مذهبی

دهه کرامت؛ نمونۀ کامل توجه به مفهوم شادی در مناسک مذهبی

ایسنا/اصفهان یک کارشناس دینی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به سرور و شادی بر محور اهل‌بیت، گفت: دهه کرامت فرصتی است تا با توجه به سیرۀ امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، مولفه‌های زندگی کریمانه به درستی تبیین و تفسیر شود.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه در اسلام شادی و سرور از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: در روایت است که حضرت علی بن ابی طالب(ع) فرمود: «خداوند علیم متوجه زمین شد و ما را انتخاب نمود و شیعیانی برای ما برگزید که ما را یاری می‌کنند. در شادی و فرحِ ما شاد و هنگام حزن ما اندوهناک‌اند، جان و مال خود را در راه ما می‏‌بخشند؛ ایشان از ما هستند و بسوی ما باز خواهند گشت.»

او ادامه داد: بنابراین همان‌طور که به درستی به مناسبت‌هایی همچون محرم و سالروز شهادت ائمه اطهار(ع) توجه می‌شود، لازم است که در ایام سرور و شادی اهل‌بیت(ع) هم این شادی در میان شیعیان دیده شود، این موضوع یعنی پرداختِ مناسب و درست در تمام ابعاد به موضوع شادی که در مناسک مذهبی در جامعه ما جای کار بیشتری دارد، زیراً بعضا دیده می‌شود که از تعیین یک دهه عزاداری برای هریک از اهل‌بیت صحبت می‌شود، اما در ایام شادی و جشن‌های بزرگی که در روایات هم بر بزرگداشت آنها تأکید شده مثل عید غدیر، قربان و ولادت اهل‌بیت توجه چندانی نمی‌شود. حال آنکه ما به این شادی بر محور اهل‌بیت هم به همان میزان نیازمندیم.

این کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از مظاهر توجه به این مسئله، دهه کرامت است که فاصله ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به درستی به این عنوان نام گرفته است. ایجاد یک دهه شادی و سرور بر محور اهل‌بیت و با این نام ارزشمند یعنی «کرامت» در کشور یکی از کارهای خوبی است که در چند سال اخیر انجام شده و خوشبختانه هرسال بیشتر و بهتر از قبل به آن توجه می‌شود.

احمدی اضافه کرد: امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مظهر کرامت انسانی و منزّه از هرگونه پستی و فرومایگی  و برخوردار از تقوا و پرهیزکاری بودند و بر همین اساس، سیره و زندگیِ این بزرگواران می‌تواند محور پرداختن به مفهوم «زندگی کریمانه» در جامعه شود و دهه کرامت فرصتی مغتنم برای این پرداخت را فراهم می‌کند. بشرِ امروز بیش از هر زمان نیازمند توجه به مفهوم کرامت است تا آن را در زندگی خود که توسط روزمرگی، سرعت و بی‌توجهی به ارزش‌های انسانی و الهی در جریان زندگی مدرن  محاصره شده به کار گیرد.

او ادامه داد: بر همین اساس دهه کرامت از این منظر اهمیت دارد که با توجه دادن افراد به سیره دو تن از معصومین، مردم را به بکارگیری مؤلفه‌های زندگی کریمانه در جامعه یعنی خدمت به همنوع، بزرگواری در مناسبات اجتماعی و بخشش دعوت می‌کند؛ البته این دعوت باید به جریانی اجتماعی تبدیل شود و مخاطب در کنار شادی و سرور از ارزش‌های موضوع مطلع باشد. امروز شاهد اوج دلدادگی مردم به اهل‌بیت به ویژه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستیم و جلوه‌های مختلف عرض ارادت مردم از رفتن به زیارت امام رضا(ع) با پای پیاده تا برگزاری جشن‌های مختلف و موقوفاتی‌ که توسط عاشقان امام رضا(ع) برای کمک به نیازمندان وقف می‌شود، قابل مشاهده است.

احمدی با اشاره به اهمیت بیان مسائل دینی به زبان امروز تأکید کرد: دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین و پویاترین دین ظرفیت دارد تا به زبان امروز برای جوانان نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا تبیین شود، لذا باید با افزایش آگاهی از حقایق دینی و سیره اهل بیت(ع) و تجهیز به علم و زبان روز دین را برای جوانان بیان کنیم، چنانکه امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که آگاه به  زمانه خود باشد گمراه نخواهد شد.» متأسفانه ما در این مورد غفلت‌هایی داشته‌ایم و لازم است از بسترهایی همچون ایام سرور اهل‌بیت(ع) برای آشنایی بیشتر جوانان با سیره واقعی ائمه و حقایق دینی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha