• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403023022065
  • خبرنگار : 50469

کارشناس مسائل دینی:

تمام وجود امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بود

تمام وجود امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بود

ایسنا/ایلام یک کارشناس مسائل دینی به چند درخواست امام رضا(ع) از مردم و پیروانش اشاره کرد و گفت: گره‌گشایی و انفاق و بار از دوش مردم برداشتند وظیفه همه ما است، هرکس به اندازه توانی که دارد. در میلاد امام رضا(ع) شاد باشید و شادی حلال داشته باشید و به اقوام و فامیل و دیگران کمک کنید، چون امام رضا (ع) فرمودند، من به شادی شما حریص هستم. دلم می‌خواهد مردم و برادران من شاد باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن گرامیداشت ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا (ع) فرمودند، "رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا"، رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: با توجه به این حدیث، امام رضا (ع) یک انتظاراتی از مردم و پیروانش دارد، در صورتی که ما غالباً انتظارات خودمان را از امام رضا(ع) در قالب دعا و درخواست مطرح می‌کنیم.

وی ادامه داد: به مناسبت میلاد امام رضا (ع) نیت ما این است که چندین انتظار ایشان را بیان کنیم، انتظار اول ایشان، بحث عقلانیت و خرد است، ایشان فرمودند، «لاَ یُعْبَأُ بِأَهْلِ اَلدِّینِ مِمَّنْ لاَ عَقْلَ لَهُ» دینداری که عقل نداشته باشد به درد نمی‌خورد. همچنین فرمودند، بهترین دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست، یعنی  کارهای ما  باید عقلانی باشد. خرافه، سحر، جادو و  فالگیری نباشد. اگر ما کارمان را با عقل سنجیدیم می‌توانیم معتقد به خدا باشیم، چون خداشناسی و امام شناسی عقلی است.

حجت الاسلام هاشمی افزود: انتظار دوم امام رضا (ع) از ما شیعیان، رفق و مدارا و گره‌گشایی از کار مردم است. پیغمبر گرامی اسلام(ص) در این خصوص فرمودند، همانطور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم. «أَمَرَنِی‏ رَبِّی‏ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ کَمَا أَمَرَنِی بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏» سلامت دین و دنیای ما  در رفق و مدارا با مردم است، لذا امام رضا(ع) می فرماید، مردم و شیعیان من باید با همنوع خود رفق و مدارا داشته باشد. تمام وجود امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بود، ما هم باید در گره گشایی از مردم در این سختی‌های اقتصادی و مشکلات فرهنگی کوشا باشیم.

وی گفت: سومین انتظاری که امام رضا (ع) از مردم دارد، عملگرایی است. گاهی اوقات ما تصورمان به دین فصلی است. این فکر غلط است که  دین و امر امام رضا(ع) فقط در شب عید و مجلس امام رضا(ع) رعایت شود، بلکه باید در همه حال و همه جا رعایت کرد.

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد: مردم در واجبات کوتاهی نکنند، خمس واجب است، نماز واجب است، روزه واجب است، اما زیارت امام رضا(ع) مستحب است، اگر کسی نتوانست به هر دلیلی به زیارت امام رضا(ع) بیاید از یک فضیلتی محروم است اما جلوی او را در قیامت به دلیل این موضوع نمی‌گیرند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: چهارمین انتظار امام رضا(ع) از ما مسأله اعتدال است. عدالت در گفتار، در رفتار، در تقسیم اقتصاد و در فرهنگ و در دین.

وی ادامه داد: بعضی از مخالفین به سه شکل‌ به ما ضربه زدند. یکی به واسطه «الغُلُو» غلو کردن، دومی «التقصیر» است، بعضی هم درباره‌ی ما کوتاهی کردند. امام صاحب کرامت است، صاحب علم غیب است، صاحب ولایت تکوینی است. غلو حرام است، و سومی ناسزا گفتن است، «التصریح بمثالب اعدائنا» نسبت به دشمنان ما اگر گاهی می‌بیند نام بردن یا بعضی مسائل باعث تحریک می‌شود، به ما ناسزا می گویند.

حجت الاسلام هاشمی افزود: انتظارات دیگر رعایت رفتارهای اخلاقی در جامعه است. یکی اینکه امانتدار باشید. خون شهدا امانت است. وصیتنامه‌ها امانت است. شهدایی که به عنوان مدافع حرم جان دادند، امانت هستند. امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم فرمود، به مردم بگو: «أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ» خدا گناهان شما را می‌بخشد و مهربان است و به شما محبت می‌کند. مگر سه گروه. امام رضا(ع) سه گروه را استثناء کرده است، امام رضا(ع) فرمود: خدا سه گروه را نمی‌آمرزد. یکی آنکه شرک بورزد. یکی آنکه ولی مرا اذیت کند. اذیت کردن اولیای خدا اذیت کردن خداست. سومین مورد اینکه کسی که به مردم بدگمان باشد. بدگمانی و سوء ظن به مردم از گناهانی است که خدا نمی‌آمرزد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha