• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1403023022105
  • خبرنگار : 50228

فاجعه ۳۰۰ میلیاردی، دست‌پخت سوءمدیریت در فولاد!

فاجعه ۳۰۰ میلیاردی، دست‌پخت سوءمدیریت در فولاد!

در شرایطی که فولاد یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ بیست و سوم بوده اما سوءمدیریت شدید در این باشگاه باعث شده که آن‌ها در پایین جدول برای بقا در لیگ برتر بجنگند.

به گزارش ایسنا، فولاد لیگ بیست و سوم را با حواشی فراوان آغاز کرد که نقطه آغاز این حواشی، عدم تمایل هواداران فولاد به همکاری با علیرضا منصوریان بود. عمق این اختلاف جایی بود که این سرمربی نه تنها در مدت زمان حضورش در این تیم مورد حمایت هواداران فولاد قرار نگرفت، بلکه هر روز فشارها بر تیم و باشگاه به ویژه شعبانی مدیرعامل وقت فولاد برای قطع همکاری بیشتر و بیشتر شد تا جایی که التهاب روی سکوها به اوج خود رسید.

اما اعتراض هواداران نیز در جایی بیشتر و بیشتر شد که باشگاه فولاد باتوجه به بودجه اعلام شده به سازمان لیگ فوتبال، برای لیگ بیست و سوم با هزینه‌ای ۳۰۰ میلیارد تومانی بسته شد تا پنجمین تیم پرهزینه لیگ برتر شود. اوج سوء مدیریت در دوره شعبانی اما جایی مشهود می‌شود که فولاد با این هزینه‌ها بدترین و نامتوازن‌ترین ترکیب بازیکنان را دور هم جمع کرد که هر سرمربی‌ای برای چینش ۱۱ بازیکن اصلی‌اش با مشکل مواجه شود. در نهایت همین سوء مدیریت باعث شد که فولاد بدترین شروع تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کند و منصوریان پس از سه شکست متوالی به پایان همکاری با فولاد برسد.

در ادامه که عنوان می‌شد فولادی‌ها به دنبال استخدام یک مربی خارجی برای بهبود وضعیت‌شان هستند، کار به مارتینس یک مربی خارجی ناشناخته برای ایرانی‌ها سپرده شد تا این پیرمرد اسپانیایی ناجی فولاد باشد. او کارش را خوب شروع کرد و در دو بازی ابتدایی حضورش اگرچه همچنان فولاد زیبا بازی نمی‌کرد اما به هر زحمتی بود به یک ترکیب ۱۱ نفره برای فولاد رسید و موفق شد دو برد ارزشمند مقابل تیم‌های هوادار و استقلال خوزستان به دست بیاورد. اما این موفقیت مقطعی هم دوامی نداشت و این تیم در دو هفته متوالی برابر شمس آذر و مس رفسنجان متحمل شکست شد. فولاد که با مارتینس عملکردی سینوسی را تجربه کرد، در مجموع ۱۱ بازی لیگ برتر، ۱۵ امتیاز کسب کرد و میانگین امتیاز ۱.۳۶ را به ثبت رساند تا فولاد به زحمت از قعر جدول به رده یازدهم صعود کند.

در میانه‌های فصل مدیریت فولاد به بهرام رضاییان سپرده شد تا او بتواند تیم را از شرایط نا به سامان خارج کند. با این حال رضاییان در آستانه شروع نیم‌فصل دوم با یک تصمیم غیرمنتظره همه را شوکه کرد؛ مدیریت فولاد به جای تقویت تیم که مارتینس بارها اشاره داشت، اقدامی برای جذب نفرات درخواستی او نکرد و در یک کش و قوس، در نهایت تصمیم به اخراج مارتینس گرفت. اگرچه به نظر می‌رسید این مربی اسپانیایی از این تصمیم به شدت ناراحت شده است اما هرگز از این جدایی متضرر نشد چرا که او باتوجه به قراردادی که حتی برای فصل آینده با باشگاه فولاد داشت، از نظر مالی برگ برنده را در اختیار داشت. در پایان گفته شد که باشگاه فولاد خوزستان برای قطع همکاری با مارتینس متعهد شده بود، مبلغ ۲۸۹ هزار و ۲۵۰ یورو را پرداخت کند.

اما در ادامه روزهای فولاد تیره و تیره‌تر شد و علی رغم وعده‌هایی برای جذب مربیانی چون گل‌محمدی، ربیعی و حتی عقد قرارداد داخلی با مهدی رحمتی که گفته می‌شود او هم از باشگاه فولاد با همین قرارداد داخلی شکایت کرده و باشگاه باید غرامت بدهد، در نهایت مدیریت باشگاه به این نتیجه رسید که هدایت تیم به احمد آل‌نعمه از دستیاران مارتینس سپرده شود. آل‌نعمه هم در چهار هفته‌ای که عهده‌دار مسئولیت بود به یک برد، یک تساوی و دو شکست دست پیدا کرد.

پیکره فولاد که از همان ابتدای فصل ضعیف بسته شده بود، با تغییرات متوالی در راس کادرفنی و البته تصمیمات عجیب و غریب در باشگاه، هر روز نحیف‌تر شد تا جایی که بهرام رضاییان برای نجات فولاد دست به دامن ویسی شد؛ مربی‌ای که در نیم فصل اول همین لیگ، از نفت آبادان جدا شده بود.  البته باشگاه فقط یک ماموریت به ویسی داده بود و آن هم حفظ تیمی است که روزگاری در بین مدعیان لیگ بود و امسال هم با هزینه‌ای هنگفت فصل را آغاز کرده بود.

در حال حاضر، ویسی هم از هفته بیستم تاکنون نتوانسته موفق باشد و تیمش به برد نرسیده و تنها به سه تساوی رضایت داده است اما نکته قابل تامل این است که ویسی در این مدت تاکید داشته که ابتدای فصل حرمت‌ها بین فولادی‌ها شکسته و به همین دلیل بازیکنانش علی‌رغم این که تیم برای آسیایی شدن بسته شده بود، بازی‌های ابتدایی فصل را از دست داد.

نکته قابل تامل این است که فولاد با مارتینس در ۱۱ بازی به ۱۵ امتیاز رسید که اگر فولاد با همین میانگین امتیازی ادامه می‌داد، با ۳۱ امتیاز در رده یازدهم باقی می‌ماند و الان تن و بدن هواداران این تیم برای بقا در لیگ برتر نمی‌لرزید. کسب این امتیازات در دوره مارتینس در شرایطی رقم خورد که فولاد در زمان هدایت منصوریان، آل نعمه و ویسی یعنی در ۱۴ بازی تنها به هفت امتیاز دست پیدا کرده است (یک بازی هم با هدایت بدنساز خارجی تیم، شکست خورد). این عملکرد و ریخت و پاش‌های مالی که باشگاه برای آمد و رفت مربیان به فولاد متحمل شد، نشان از نبود تدبیر و مدیریت در این باشگاه است. حالا باید دید سرنوشت فولاد لیگ بیست و سوم چه می‌شود و ویسی می‌تواند از رخ دادن یک فاجعه حداقل ۳۰۰ میلیاردی جلوگیری کند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha