• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403023022106
  • خبرنگار : 50553

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک:

جوانی جمعیت با شعار محقق نمی‌شود

جوانی جمعیت با شعار محقق نمی‌شود

ایسنا/قزوین رویداد استانی جوانی جمعیت ۳۰ اردیبهشت در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین با حضور جمعی از مسئولان و دغدغه‌مندان حوزه جمعیت برگزار شد.

رویداد استانی جوانی جمعیت امروز ۳۰ اردیبهشت در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، در این برنامه سالار آبنوش، منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک نیز در این مراسم اظهار کرد: استقلال بزرگ‌ترین افتخار جوامع در طول تاریخ بشریت است و یکی از مؤلفه‌های لازم برای استقلال همین جوانی جمعیت است. نخستین موضوع در جوانی جمعیت، رفع موانع اشتغال، معیشت و ایجاد رفاه نسبی برای مردم است البته در فرهنگ دینی ما وجود فرزند به معنای برکت و روزی در زندگی هم هست ولی این مسئله نافی وظایف مسئولان در حوزه معیشت مردم نیست.

وی خاطرنشان کرد: خروجی همایش‌ها اگر فقط به گزارش‌دهی منتهی شود، مشکلی برطرف نخواهد به همین دلیل لازم است تا هریک از مسئولان به دنبال خروجی و نتیجه مطلوب باشند. اصل مهم برای جوانی جمعیت، کیفی‌سازی رشد در جامعه است که ضرورت آن اهمیت دادن به موضوعات فرهنگی است تا جامعه‌ای الگو داشته باشیم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک بیان کرد: جوانی جمعیت با شعار و دستور اتفاق نمی‌افتد، بلکه با اهمیت دادن به معیشت و زندگی مردم و رفع نیازهای اولیه آن‌ها در عمل و نه شعار رخ می‌دهد به همین دلیل مجلس در این زمینه نقش مهم و اساسی دارد.

قزوین در سال ۱۴۰۲ جزو ۱۵ استان‌ برتر در نرخ باروری شناخته شد

در ادامه این برنامه کبری علیخانی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اظهار کرد: در سال‌ ۱۴۰۱ بر اساس سند تحول راهبردی به دستور وزیر کشور برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا تحولی را بر اساس این برنامه‌ها در استان اجرا کنیم. خوشبختانه نسبت به سال گذشته فضای کشور در حوزه حاکمیتی و مردمی نسبت به موضوع فرزندآوری و جمعیت تغییرات مثبتی داشته است.

وی تصریح کرد: بعد از موضوع هوشیارسازی، جبهه‌سازی را شروع کرده‌ و فعالین را در قسمت‌های مردمی و سمن‌ها شناسایی کردیم و در حوزه حاکمیتی نیز اغلب مدیران پای کار هستند و در طول سال برنامه‌های بسیار خوبی را در راستای موضوع جوانی جمعیت برگزار کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۲ بر اساس ۲۹ شاخص شهرستان به شهرستان شناسنامه جمعیتی جمع‌آوری کردیم که متأسفانه قزوین بین شهرستان‌ها رتبه اول بحران جمعیت را دارد.

علیخانی گفت: از ۲۹ شاخصی که ثبت احوال کشوری اعلام کرده است تقریباً ۵ شاخصه اصلی در هر استان وضعیت بحرانی دارد به طور مثال استان قزوین را در شاخصه‌هایی چون ازدواج دیرهنگام و عدم فرزند آوری در پنج سال ازدواج مورد بررسی قرار داده‌ایم که چرا استان قزوین در شاخصه ازدواج تا فرزند اول رتبه ۷ کشوری را دارد.

وی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته طرحی توسط وزرات کشور ارائه شد و ما در راستای این طرح شناسایی‌های لازم را انجام دادیم، موالید و ازدواج مطلوب تمامی مناطق را احصا کردیم و این اطلاعات را در قالب کتابچه در اختیار فرمانداران قرار خواهیم داد تا در بررسی موضوع جمعیت از کلی‌نگری و برگزاری همایش و کارگاه دور شویم و اقدامات بهتری رقم بزنیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت یکی از بزرگترین کارهایی است که در طول سال جهت احصای نیروهای مردمی و حاکمیتی انجام می‌شود و در سال جاری نیز در هفت بخش مشخص شده و ۴۰۰ نفر از گروه‌های حاکمیتی و مردمی اثر ارسال کرده‌اند.

وی در پایان گفت: استان قزوین در سال ۱۴۰۲ جزو ۱۵ استان‌ برتر در نرخ باروری شناخته شده است و امیدواریم که در سال جدید بتوانیم افزایش فرزندآوری و موالید را شاهد باشیم.

موضوع جمعیت نیازمند رفتارهای اقناعی است

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: در موضوع جمعیت تمرکز بر روی فرصت‌های تشویقی که داده می‌شود بعضاً ممکن است نتیجه‌ای معکوس داشته باشد چراکه جامعه ما، جامعه برخوردار علمی و ذهنی است و در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم سطح دانش و تشخیص بالایی دارند و ضرورتی ندارد که با تعریف جایزه موضوع جمعیت را دنبال کرد بلکه باید با رفتارهای اقناعی این موضوع را پیش برد.

وی تصریح کرد: تمامی افراد جامعه بازخورد مثبت نسبت به جایزه ندارند و باید موجهین و کسانی که مرجعیت در جوامع مختلف دارند پا به عرصه بیان و اقناع بگذراند و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاده و امیدواریم که در سال‌های پیش رو شرایط بهتر باشد و نواقص حوزه جمعیت را جبران کنیم.

اعلایی گفت: دستگاه‌های متولی جمعیت باید حواسشان جمع باشد که این موضوع انتخاب نیست بلکه الزام است چراکه اکنون مسئله اصلی کشور مقوله جمعیت است و در استان قزوین شاهد هستیم واحدهای صنعتی با مشکل نیروی کار مواجه هستند و در ۱۵ سال دیگر این موضوع شکل جدی به خود خواهد گرفت.

استاندار قزوین در پایان بیان کرد: برخی از بخش‌ها و شهرستان‌های استان شرایط مطلوب‌تری دارند و حتی نرخی بالاتر از سه در نرخ باروری دارند یعنی حتی از نرخ کشوری هم بالاتر هستند و باید این ظرفیت‌ها تقویت شود و با همت بیشتری در فضای آتی نقش‌آفرینی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha