• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403023022107
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

شهردار خبر داد

آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز

آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز از آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز و در صدر آن ثبت ملی اشیا و اموال به جا مانده از استاد شهریار خبر داد.

یعقوب هوشیار با اعلام این خبر اظهار کرد: با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز پروژه ثبت ملی آثار موجود در موزه های شهرداری تبریز آغاز شده و در صدر آن آثار خطی به جا مانده از استاد شهریار به عنوان اولین اثر منقول از ایشان و همچنین جلیقه و کلاه استاد به عنوان دومین و سومین اثر منقول به ثبت ملی رسیده است.

وی یادآوری کرد: در گام بعدی برای ثبت ملی فرش‌های موجود در تالار فرش موزه شهر و شهرداری تبریز اقدام خواهد شد.

وی همچنین گفت: امیدواریم این همکاری هدفمند و با ارزش با اداره‌کل میراث فرهنگی استان گامی موثر برای حفظ میراث برهنگی موجود در موزه‌های شهرداری تبریز برای نسل ‌های آینده باشد.

شهردار تبریز از تبریز به عنوان نخستین شهر مجهز به تجهیزات و سازمان آتش‌نشانی یاد کرد و افزود: پمپ دستی آتش‌نشانی تبریز چهارمین اثر ثبت شده است که با قدمتی مرتبط با دوره قاجاریه، هم‌اکنون در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به موزه‌های مختلف و خانه‌های تاریخی متعدد زیر نظر شهرداری تشریح کرد: شهرداری تبریز با شش موزه و فضای تاریخی، بخشی از ظرفیت گردشگری شهر تبریز را عهده دار است به طوری که موزه‌های شهر در عمارت تاریخی ساعت تبریز، خانه موزه استاد شهریار، خانه موزه علی مسیو، موزه مشاغل در یخچال تاریخی صادقیه، خانه نیکدل و موزه فوتبال از این موارد است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در راستای پاسداشت میراث فرهنگی و بسط هر چه بیشتر مفاهیم فرهنگی بین شهروندان، بازدید از موزه ها و اماکن گردشگری را به طور رایگان اعلام کرده است.

آغاز ثبت ملی آثار موجود در موزه‌های شهرداری تبریز

روز موزه، فرصتی برای بازخوانی میراث گرانسنگ تاریخی

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، روز جهانی موزه، فرصتی برای پاسداشت میراث فرهنگی و تاریخی معرفی کرد.

امیر نصیربیگی با گرامیداشت روز جهانی موزه خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی بـه عنوان سرمایه‌ای ملی است که حفظ آن، وظیفه ای همگانی و همیشگی برای شهروندان و آحاد اقشار اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با تبریک این روز به همکاران پرتلاش اداره گردشگری سازمان در موزه‌های شهرداری تبریز، افزود: شهر تبریز که از دیرباز شهری خوشنام در حوزه تاریخ بوده و بسیاری از تجارب تاریخی متنوع را به خود دیده است، میراث‌دار امانت‌هایی از آن گذشته باشکوه است که هر یک توانسته‌اند گویای آن روزها و روزگاران برای زمانه حاضر و نیز آیندگان باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان شهرداری تبریز به عنوان نخستین سازمان اداره شهر در ایران که توانسته مدیریت همه جانبه به اداره شهر بدهد نیز میراث‌دار بخشی از امانت های تاریخی در این حوزه است که با همراهی جمعی از معتمدین محلی و نیز، سازمان شهرداری تبریز این تاریخ را در موزه شهر و شهرداری واقع در عمارت تاریخی ساعت به نمایش بگذارد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز گفت: همچنین خانه موزه استاد شهریار به عنوان محملی از خانه خاطرات استاد محمدحسین شهریار، بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر این شهر را روایت می کند که خیل مشتاقان این شهر را به سوی خود جذب می کند.

وی ادامه داد: خانه موزه علی موسیو نیز به عنوان یکی دیگر از موزه‌های در اختیار شهرداری تبریز است که توانسته محملی برای خاطرات دوران طلایی تبریز در مقاوت ایران و مبارزه با استبداد صغیر باشد.

وی با اشاره به دیگر موزه‌های تحت مدیریت خانواده فرهنگی شهرداری تبریز از جمله موزه مشاغل در یخچال صادقیه، موزه فوتبال و خانه تاریخی نیکدل افزود: در این میان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز مفتخر است که توانسته امانتدار بخشی از موزه هایی باشد که یادگارهایی از تاریخ را در بطن خود حفظ کرده است تا به مدد آنها هویت این شهر را بیش از پیش و استوارتر از آن، بازتاب دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، نصیربیگی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موزه‌ها، روند مرمت و نگهداری از موزه‌ها به لحاظ اصولی استمرار دارد و سازمان افتخار آن را دارد نام خویش را به عنوان یکی از متولیان نگهداری از مواریث تاریخی ثبت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha