• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403023022116
  • خبرنگار : 71959

تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در مشهد/ آسیب‌دیدگان سیل در مهمان سرای حرم مطهر اسکان یافتند

تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در مشهد/ آسیب‌دیدگان سیل در مهمان سرای حرم مطهر اسکان یافتند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده در خراسان رضوی را تشریح کرد و گفت که وضعیت زیرساختی حرم مطهر امام رضا(ع) مناسب است.

حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل زده در استان خراسان رضوی گفت: امروز و دیروز در مجموع ۱۰ استان درگیر سیل بودند اما بر اساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، از بعدازظهر امروز تا فردا نیز تعداد بیشتری استان، درگیر بارش های شدید خواهند شد و مجموع تعداد استان های درگیر سیل افزایش پیدا می‌کند. 

وی افزود: به نظر می رسد این سامانه بارشی تا پایان هفته در کشور ما فعال باشد. برای استان های شمال غربی کشور، هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور صادر شده است.  

اقدامات ایمنی مناسبی در مشهد انجام شد 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بارش های دیروز در خراسان رضوی ادامه داد: روز گذشته مجددا در استان خراسان رضوی بارش‌های شدیدی داشتیم. همچنین در مشهد بارش تگرگ را شاهد بودیم که خسارت های زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد.

ظفری گفت: در مجموع از ۲۶ اردیبهشت ماه، شهرهای مشهد، تربت جام، تایباد، سبزوار، خواف، داورزن،سرخس، چناران، شاندیز، فریمان، فیروزه، نیشابور، درگز و کلات درگیر بارش‌های شدید بودند.

وی افزود:بارش های روز گذشته نیز بسیار شدید بود به طوریکه تنها در سی دقیقه، ۲۵ میلی متر باران باریده بود که این رقم در این بازه زمانی بسیار بالاست. یعنی در بازه زمانی بسیار کوتاه، میزان آب زیادی به یک باره وارد شهر شده بود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور  با بیان اینکه اگر اقدامات پیشگیرانه روز گذشته در مشهد انجام نشده بود؛ با شرایط بسیار وخیمی مواجه می شدیم؛ ادامه داد: اقدامات همکاران ما در همه دستگاه‌های مربوطه و انجام برخی اصلاحات شهری به صورت موقتی، باعث شد که اگر در بارش‌های اخیر، میزان سطح آب جاری تا دو متر نیز می‌رسید؛ اما روز گذشته کل سطح آب کمتر از ۲۰ سانتی متر بود و بدین ترتیب از وقوع فاجعه جلوگیری شد.

ظفری گفت:به گفته کارشناسان، مشهد تا ۲۰۰ سال گذشته چنین میزان بارشی را تجربه نکرده بود و این مقدار بارش واقعا بی سابقه بود.

وی در مقایسه میزان بارش های استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی افزود: میزان بارش های استان سیستان و بلوچستان در ۴۸ ساعت، ۲۵۰ میلی متر بود در حالیکه بارش های مشهد در نیم ساعت، ۲۵ میلی متر بود که چند برابر بارش های جنوب کشور است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اگر حجم بارش ها در این بازه زمانی کمتر بود؛ بیشتر آب جذب زمین می شد اما در حال حاضر شاهد هستیم که چندین روز متوالی بارش سنگین در این مناطق داریم به همین دلیل زمین اشباع شده و بیشتر آب را جاری می کند. بارش های روز گذشته مجددا خساراتی به زیرساخت ها و بخش کشاورزی وارد کرد اما خوشبختانه بارش‌های دیروز تلفات جانی نداشت.

وی با بیان اینکه راه‌های روستای شوریده در سرخس هنوز مسدود است؛  افزود: در تعدادی روستا راه های زمینی مسدود شده‌اند که ان‌شاءالله امروز بازگشایی می شوند.همچنین تلاش همکاران ما در بازگشایی مسیر زمینی روستای شوریده ادامه دارد. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: شبکه برق استان پایدار است ولی در برخی روستاها آب گل آلود شده بود که با تانکر به آنها آبرسانی می شود. 

وضعیت زیرساختی حرم مطهر امام رضا(ع) مناسب است

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت زیرساخت های حرم مطهر امام رضا (ع) چگونه است؛ گفت: وضعیت زیرساختی حرم مطهر امام رضا(ع) مناسب است زیرا سازه‌های آن جدیدتر است و مشکلی ندارند. همچنین در مراکزی که قوانین را هنگام ساخت و ساز رعایت کرده‌اند و در واقع نوساز هستند؛ مشکلی وجود ندارد.

ظفری گفت: محله سیدی مشهد، جز محلات قدیمی شهر با بافت های فرسوده است. همچنین سازه های این منطقه بسیار غیراصولی هستند به همین دلیل آسیب جدی به آن ها وارد شده است. در این محله، ۱۴۰ خانه دچار آسیب و آبگرفتگی شده‌اند که زن و بچه های ساکن در این منطقه، به مهمان سرای حرم مطهر انتقال یافته‌اند و تا عادی شدن شرایط در آن جا از آنها پذیرایی می شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ان‌شاءالله پس از این بارش ها، اقدامات مناسب برای اصلاح مهندسی شهرسازی این منطقه انجام می شود و در صورت نیاز جا به جایی صورت می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha