• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403023022139
  • خبرنگار : 50163

/گزارش/

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

ایسنا/زنجان یکی از موضوع‌هایی که به دغدغه این روزها و آینده کشور تبدیل شده، پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد است؛ موضوعی که اثرهای آن بر همه حوزه‌ها سایه می‌افکند و آثار سوء خود را زمانی نشان می‌دهد که دیگر نمی‌شود آن را جبران کرد.

براساس آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران، ۹ میلیون و ۵۲۱ هزار نفر سالمند در کشور زندگی می‌کنند که پنج میلیون و ۸۹۷ هزار نفر آن‌ها در سن ۶۰ تا ۷۰ سال، دو میلیون و ۶۵۸ هزار نفر در سن ۷۰ تا ۸۰ سال و ۹۶۶ هزار نفر از سالمندان کشور نیز در سن بیشتر از ۸۰ سال هستند. جمعیت سالمندان (افراد بالای ۶۵ سال) در ایران، با توجه به نرخ رشد سریع آن به‌شدت در حال افزایش است.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

نقش موثر صاحبان منبرها در فرهنگ‌سازی فرزندآوری

امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند، اما فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است. در راستای فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعت تک تک اعضای جامعه دخیل هستند که در این بین، از ظرفیت تریبون‌داران، ناطقان، کاتبان و بویژه صاحبان منبر، در این مسیر نباید به سادگی گذشت.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

خالی شدن کلاس‌های درس و دانشگاه از پیامدهای پیری جمعیت است

درباره افزایش جمعیت بارها توسط علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت در منبرها و جلسات مختلف صحبت شده است. در همین رابطه امام جمعه ابهر گفت: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری، پیری جمعیت ایران است.

حجت‌الاسلام سعید مرادپور با اشاره به اینکه یکی از پیامدهای پیری جمعیت، خالی شدن کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس است، بیان کرد: در بحث جمعیت، هم سیاست‌گذاران و هم ملت ما فریب خوردند و هرچه تا به حال از خوبی‌های تک‌ فرزندی به ما گفته‌اند، دروغ است.

وی با بیان اینکه جمعیت جوان است که آینده یک کشور را می‌سازد و عامل اصلی رشد و ترقی جامعه محسوب می‌شود، توضیح داد: به گفته کارشناسان، جمعیت جوان کشور کاهش پیدا کرده است و اگر به همین منوال در حرکت باشیم، در نهایت به جایی خواهد رسید که دیگر قابل علاج نیست یا با سختی بسیار می‌توان کمبودهای نیروی انسانی کشور و تبعات آن را جبران کرد.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

سقط جنین موضوعی که نباید از کنار آن به سادگی گذشت

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان با بیان اینکه امروزه یکی از خطرهای بسیار مهم و بزرگی که کشور را تهدید می‌کند، کاهش نرخ باروری و رشد جمعیت است، گفت: هرچند اکنون وضعیت جمعیت کشور با داشتن ۳۰ میلیون نفر جوان خوب است، اما از دهه ۸۰ به بعد، میزان زاد و ولد در کشور کم شده است.

وی با توضیح اینکه موضوع بسیار ناخوشایند این است که سقط جنین نیز بیشتر شده است، تاکید کرد: از هر ۱۰ نفر یک نفر در سن ۶۰ سال به بالاست و اگر همین وضعیت ‌چهار سال بعد وجود داشته باشد، بسیار نامطلوب خواهد بود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه‌ مقام معظم رهبری از سال 13۹۰ تا کنون موضوع کاهش جمعیت را گوشزد کرده‌اند، افزود: در عمل، حرکت جدی دیده نمی‌شود و این در حالی است که برای داشتن یک جمعیت فعال توجه به نیروی انسانی، امری ضروری است.

او با بیان اینکه موضوع تحکیم خانواده در نظام اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد که با توجه به این موضوع در جنگ نرم، دشمن تنزل خانواده‌ها را مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از پیری جمعیت، خانواده‌ها حداقل دو تا سه فرزند را مد نظر قرار دهند تا جمعیت متعادل شود.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

جمعیت عامل مهم اقتدار و بالندگی کشور

حجت‌الاسلام احمد اصلانی، امام جمعه سجاس نیز در این زمینه به پیام‌های قرآنی در موضوع جمعیت اشاره و بیان کرد: قرآن کریم جمعیت را موهبتی الهی و کثرت جمعیت را خیر کثیر عنوان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت، عامل مهم اقتدار و رشد و بالندگی فردی و اجتماعی است، اظهار کرد: جنگ جمعیتی و هلاکت نسل، سیاست طاغوت و نظام سلطه است. بنابراین توجه به موضوع افزایش جمعیت، مانع جدی در مسیر اجرای این سیاست دشمنان است.

او با توضیح اینکه تشکیل خانواده، همسرگزینی و فرزندآوری نیاز فطری بشر است و علاقه به فرزند در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد، گفت: ترک ازدواج و جلوگیری از فرزندآوری، تحریم حلال‌های الهی، باطل‌گرایی و کفران نعمت است.

امام جمعه سجاس با تاکید بر اینکه حکومت، جامعه و خانواده مسؤول ازدواج افراد هستند، توضیح داد: ترویج و تحقق ازدواج آسان وسیله وسعت و برکت زندگی افراد است. بنابراین گفتمان‌سازی و فرهنگ‌پردازی در زمینه افزایش جمعیت، ترویج تحکیم خانواده، ترویج ازدواج‌های آسان، اصلاح بینش نگرش و رفتار خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری، مطالبه تحقق کامل قانون جوانی جمعیت و تقدیر از سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت و افشای طرح‌های نظام سلطه برای کاهش جمعیت جهان باید مهم‌ترین راهبردهای جامعه و مسؤولان باشد.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

جوانی جمعیت، جاده دو طرفه بین مردم و مسؤولان

حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب، امام جمعه شهرستان سلطانیه در این‌باره با بیان اینکه جمعیت یک موهبت الهی و از عوامل اقتدار و یک مانع جدی در برابر دشمنان است و در عین حال، افزایش جمعیت و فرزندآوری مورد تاکید منابع دینی است، گفت: کاهش جمعیت خطری است که تن انسان را می‌لرزاند و در ۳۰ سال گذشته در حالی که کاهش نرخ باروری در دنیا ۳۳ درصد و در دنیای اسلام ۴۱ درصد بود، در ایران ۷۰ درصد بود که فاجعه است.

وی با بیان اینکه مسأله جوانی جمعیت موانع اقتصادی و فرهنگی هم دارد که باید برطرف شود، ادامه داد: جوانی جمعیت، جاده دو طرفه است که هم مسؤولان و هم جوانان باید همت متقابل داشته باشند و مسؤولان باید قوانین جوانی جمعیت را اجرا کنند و در وام فرزندآوری مردم را به دردسر نیندازند و از زوج‌های ناباور حمایت کنند که متاسفانه کم‌رنگ شده است.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

جمعیت، سرمایه بدون جایگزین هر جامعه

حجت‌الاسلام حسین‌علی زاهدی‌پور، امام جمعه خرمدره نیز با بیان اینکه جمعیت سرمایه‌ بدون جایگزین هر جامعه است، گفت: موفقیت در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، دفاعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وابسته به جمعیت است. 

وی با توضیح اینکه اصرار افراطی بر کاهش جمعیت ما را با چالش جدی در حوزه‌های مختلف مواجه کرد، افزود: اگر نهیب رهبر عزیز و آگاه‌مان نبود، بعید نبود که در سال‌های آینده با بحران‌های خطرناک مواجه شویم.

پیری جمعیت، هشداری که باید جدی گرفت

جمعیت، رکن اصلی تمدن‌سازی نوین

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی، امام جمعه هیدج با بیان اینکه تمدن‌سازی نوین بستگی به جمعیت دارد، اگر انسان نباشد تمدن ساخته نخواهد شد، اظهار کرد: غربی‌ها به‌شدت در تلاشند که جمعیت جهان را کاهش دهند، اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که در صورت وجود جمعیت است که عمران و آبادانی به‌وجود می‌آید. 

وی با توضیح اینکه تأمین نیروی انسانی جوان و با نشاط هم در گروی فرزندآوری است که اگر جمعیت جوان نباشد، پیرها قادر نیستند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند، افزود: این جوانان بودند که در جنگ توانستند نیروهای مستکبر را به خاک و خون بکشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha