• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403023022176
  • خبرنگار : 50560

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان قزوین:

۶۰ هزار شهروند قزوینی کارت اهدای عضو دارند

۶۰ هزار شهروند قزوینی کارت اهدای عضو دارند

ایسنا/قزوین مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه قزوین گفت: استقبال قزوینی‌ها نسبت به عضویت در انجمن اهدای عضو و دریافت کارت بسیار زیاد است به طوری که ۶۰ هزار نفر از شهروندان قزوینی کارت اهدای عضو دارند.

سعید مظفری در نشست خبری انجمن اهدای عضو که روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن جلسات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در کشور ما پس از فتوای حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ و پس از آن فتوای رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۰ و در ادامه سایر مراجع و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ موضوع پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی به صورت رسمی آغاز شد.

وی در ادامه بیان کرد: اولین انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد و انجمن اهدای عضو شعبه قزوین، در راستای پیشبرد سیاست‌های انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد. کمک به بیماران در انتظار عضو و اشاعه فرهنگ اهدای عضو از مهمترین وظایف این انجمن است و در مسیر فرهنگ‌سازی و اشاعه فرهنگ اهدای عضو برخی دستگاه‌ها ازجمله استانداری، شهرداری‌های استان و آموزش و پرورش پای کار هستند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو قزوین با بیان اینکه شایع‌ترین دلیل مرگ مغزی در بین شهروندان قزوینی، تصادف جاده‌ای است، گفت: استفاده از اعضای فرد مرگ مغزی بهترین، سالم‌ترین و ارزان‌ترین روش پیوند است؛ بنابراین از تمام شهروندان تقاضا داریم در صورت مواجهه با مرگ مغزی یکی از اطرافیان خود نسبت به اهدای عضو او و جان‌بخشی به فرد دیگر، رضایت داشته باشند.

وی با بیان اینکه تشخیص مرگ مغزی در ایران توسط چهار پزشک متخصص صورت می‌گیرد، گفت: هر فرد مرگ مغزی جان ۸ بیمار را نجات می دهد، بیشترین آمار افراد مبتلا به مرگ مغزی در بین جوانان ۲۰ تا ۴۰ سال است و متأسفانه به دلیل تصادفات جاده‌ای که پیشتر نیز به آن اشاره کردم میزان مرگ مغزی در کشور بسیار بالا است.

مظفری گفت: در سال ۷ تا ۸ هزار مرگ مغزی صورت می‌گیرد که یک سوم مرگ مغزی ها منجر به اهدای عضو می‌شود؛ ایران در پیوند کبد رتبه اول را دارد. فرهنگ‌سازی اهدای عضو در دهه اخیر بیش از پیش شده اما همچنان با برخی چالش‌ها در این مسیر روبه‌رو هستیم و مطالبه‌ ما این است که زیرساخت اهدای عضو توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین مهیا شود؛ چراکه سال‌هاست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حال زیرساخت‌سازی برای انجام پیوند کلیه است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ اصلی و عدم آگاهی خانواده‌ها در بحث اهدا و عدم درک تفاوت کما و مرگ مغزی، ترس از سرزنش اطرافیان و عدم آگاهی شهروندان از قرار گرفتن در لیست انتظار عضو برخی از چالش‌های پیش رو در بحث اهدای عضو است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو خاطرنشان کرد: دریافت کارت اهدای عضو توسط هر فرد یکی از دغدغه‌های انجمن اهدای عضو است چراکه میزان رضایت‌بخشی خانواده‌هایی که فرزندانشان دارای کارت اهدای عضو هستند ۹۵ درصد مثبت است. امکان صدور کارت آنلاین برای استان قزوین مهیا شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته همایشی در راستای تجلیل از اهدا کنندگان عضو برگزار شد و از خانواده‌هایی که به اهدای عضو عزیزانشان رضایت داده بودند، تقدیر و تشکر شد و در پیش‌بینی‌ برنامه‌های سال جاری، مقرر شده که این برنامه در سطح شهر برگزار شود. در راستای فرهنگ‌سازی نیز در فضای شهری اهتمام ویژه‌ای داریم. شعار «ایران دیار نفس»، اهدای عضو، اهدای زندگی در سراسر کشور در حال اشاعه این فرهنگ است.

مظفری با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۵ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند اعضا هستند، خاطرنشان کرد: استقبال قزوینی‌ها نسبت به عضویت در انجمن اهدای عضو و دریافت کارت بسیار بالاست به طوری که ۶۰ هزار نفر از شهروندان قزوینی کارت اهدای عضو دارند. شاخص اهدای عضو ایران نسبت به ۲۰ سال گذشته ۷۰ برابر شده است و ایران رتبه یک اهدای عضو در آسیا دارد.

 مدیر عامل انجمن اهدای عضو در استان قزوین در خصوص راه‌های دریافت کارت اهدای عضو اظهار کرد: افراد می‌توانند به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان به آدرس  و یا به شماره ۳۴۳۲ کدملی خود را ارسال کنند تا فرآیند دریافت کارت اهدای عضو برای آن‌ها انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha