• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403023022183
  • خبرنگار : 50214

به مناسبت روز جهانی زنبور عسل؛

زنبورها نبض حیات زمین/پیش‌بینی جهش تولید عسل در یزد

زنبورها نبض حیات زمین/پیش‌بینی جهش تولید عسل در یزد

ایسنا/یزد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد: حدود ۹۰ درصد از گونه‌های گیاهان گلدار وحشی جهان، بیش از ۷۵ درصد از محصولات غذایی جهان و ۳۵ درصد از زمین‌های کشاورزی به گرده افشانی حشرات به خصوص زنبور بستگی دارد.

«مهدی غیب الهی» در همایشی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی «زنبور عسل» در سالن شهید بهشتی اداره حفظ نباتات این سازمان برگزار شد، هدف از روز جهانی زنبور را تاکید بر نقش زنبورها و سایر گرده‌ افشان‌ها در حفظ محیط زیست و ثبات اکوسیستم بیان کرد و افزود: نقش عظیم زنبور عسل در درجه اول، گرده افشانی گیاهان و در درجه دوم تولید محصولاتی همچون عسل، موم و غیره بسیار قابل توجه است.

وی اظهار کرد: زنبور عسل به عنوان مهمترین گرده افشان در طبیعت نقش مهمی در تولید بذر، میوه و تکثیر گونه‌های  گیاهی زراعی‌باغی و گیاهان مرتعی دارد و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زنبورها در جوامع گیاهی و توسعه پایدار باعث شده است که در بسیاری از کشورها تنوع زنبورها به عنوان نبض سلامت اکوسیستم لحاظ شود .

به گفته این مسئول، براساس سرشماری کلنی‌های زنبورعسل در سال ۱۴۰۲ در استان یزد، ۶۸۳ نفر زنبوردار با دارا بودن تعداد ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل بیش از ۴۹۷ تن عسل و ۴.۸ کیلوگرم ژله رویال، ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید کرده‌اند.

معاون جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: سرمایه گذاری در زنبورستان‌های استان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان با میانگین تولید هر کندو  ۵.۲ کیلوگرم است که امیدواریم با بهبود شرایط اقلیمی در سال جاری، میانگین تولید هر کندو به هشت کیلوگرم نیز برسد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی یزد، فردا دوشنبه بیستم ماه می میلادی سالروز تولد «آنتوان یانشا» پدر زنبورداری مدرن از کشور اسلوونی به عنوان «روز جهانی زنبور» در سازمان ملل  نامیده شده است. وی رئیس مدرسه زنبورداری بود و کتاب‌هایش راهگشای زنبورداری مدرن شد و سیستم ابداعی «یانشا» باعث شد تا برداشت عسل بدون صدمه به کندو میسر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha