• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403023022252
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

«مدیریت خانواده» و «سبک زندگی دختران و پسران» در کتابهای درسی

«مدیریت خانواده» و «سبک زندگی دختران و پسران» در کتابهای درسی

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت موضوع حمایت از خانواده و افزایش جمعیت، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مولفان و برنامه‌ریزان دوره آموزش عمومی، مسئله خانواده و فرزندآوری بوده است. 

به گزارش ایسنا، این سازمان طی اطلاعیه اشاره کرده که در همین راستا و به طور ویژه می‌توان به گردآوری دو کتاب ارزنده به نام «مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران» و «مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران» اشاره کرد که هدف غایی برنامه‌ریزی و تالیف هر دو کتاب، مسئله پرورش صحیح دانش آموزان با محوریت شکل گیری صحیح شخصیت ایشان و نقش پذیری و تشکیل خانواده اسلامی و در آخر تربیت صحیح فرزندان بوده است.

در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه دختران، در ده صحنه شبیه سازی شده از واقعیت‌ها و چالش‌های روزمره زندگی، سعی بر تقویت مهارت‌های یک دختر به عنوان قلب تپنده خانه و خانواده و آموزش به شیوه تجسم موقعیت‌های مختلف در راستای آماده سازی دانش آموزان دختر برای ایفای نقش در زندگی آینده وی بوده است.

در ابتدا این کتاب با ساخت صحنه‌هایی از واقعیت‌های دنیای دخترانه در ذهن دانش‌آموز و با عنوان «زندگی با طعم دخترانه» آغاز می‌شود و در بخش‌های بعدی به برطرف سازی ابهامات ذهنی نوجوانان با عنوان‌هایی چون زندگی با طعم رضایت، زندگی با طعم تردید و...  می‌پردازد. در ادامه نیز آموزش مفاهیمی چون پختگی، انتخاب، مسئولیت پذیری، نقش پذیری و... به شیوه‌ای مناسب جایگذاری شده است. همانگونه که پیشتر بیان شد، در تالیف این کتاب سعی بر آموزش به روش بیان داستان و تصور قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف و پرسش و پاسخ و پیدا کردن راه حل مناسب مسئله بوده است تا از طریق به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان بتوان در راستای مسئله مهم پرورش نسل آینده گام نهاد.

این اطلاعیه می‌افزاید: اما کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران به شیوه متفاوتی نگاشته شده است‌. این کتاب در پنج فصل طراحی شده که در ابتدا با موضوع هویت و سبک زندگی آغاز شده و در ادامه به شیوه‌های صحیح ارتباط و تعامل با جنس مکمل، بلوغ و پختگی عقلی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی، آموزش مهارت‌ها و سبک زندگی صحیح و در نهایت به مسئله مهم انتخاب و معیارهای درست انتخاب همسر می‌پردازد.

لازم به ذکر است که اقدامات انجام شده پیرامون موضوع خانواده و جمعیت به تالیف همین دو کتاب بسنده نمی شود و در تعداد زیادی از سایر کتب درسی نیز مطالب ارزشمندی به روش مستقیم یا غیرمستقیم برای پرورش نسل جوان کشور با محوریت خانواده و فرزندآوری گنجانده شده است. از جمله این کتب می‌توان به مطالب کتب مطالعات اجتماعی در پایه‌های مختلف با عنوان جمعیت شناسی، عوامل رشد و پیری جمعیت، خانواده و...، کتب هدیه‌های آسمان با بیان قصص گوناگون با محوریت خانواده و تشکیل و تربیت خانواده با هویت ایرانی اسلامی، کتب جامعه شناسی با مضامینی چون بررسی بحران هویت، هویت ایرانی، حقوق خانواده، آسیب شناسی عوامل تاخیر در ازدواج و افزایش طلاق و.... ، کتاب هویت اجتماعی با بیان لزوم تشکیل خانواده و فرزندآوری و بسیاری دیگر از کتب درسی اشاره داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha