• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403023022257
  • خبرنگار : 50250

جنگل‌های زاگرس قابلیت تامین ۴۰ درصد آب کشور را دارد

جنگل‌های زاگرس قابلیت تامین ۴۰ درصد آب کشور را دارد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رییس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های زاگرس این قابلیت را دارد که سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ مترمکعب آب را در هکتار در خاک جذب کند، اگر اقدامات آبخیزداری به درستی رخ دهد، سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب در این خاک تزریق می‌شود و ۴۰ درصد آب کشور توسط جنگل‌های زاگرس تامین خواهد شد.

عباسعلی نوبخت امروز، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در بازدید از طرح ۴۰ هکتاری کاشت درخت بادام دیم در روستای چارطاق بخش ناغان شهرستان کیار چهارمحال‌وبختیاری، با بیان اینکه پوشش گیاهی چهارمحال و بختیاری به‌علت بارش‌های اخیر وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: در این طرح با مشارکت مردم در ۴۰ هکتار، کشت بذر بادام دیم انجام شد و امیدواریم این طرح نیاز به واکاری نداشته باشد.

رییس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: سازمان منابع‌طبیعی متولی مراتع و جنگل‌ها این مسئله را اثبات کرد که با همکاری مردم می‌توان کارهای خوبی در راستای حفاظت از این سرمایه‌ها انجام داد.

وی با بیان اینکه پرچم‌دار کاشت یک میلیارد درخت در کشور وزارت جهادکشاورزی است، خاطرنشان کرد: در سال اول اجرای این طرح معاونت باغبانی این وزارتخانه ۶۲ میلیون اصله نهال باغی تولید کرد، همچنین سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با همکاری بخش خصوصی و استفاده از نهالستان بخش دولتی توانست حدود ۲۳۷ میلیون اصله نهال تولید کند.

نوبخت افزود: شاهد استقبال خوبی از سمت مردم، نهادها، بخش دولتی سازمان‌ها و صنایه برای کاشت نهال صورت گرفت و بخش قابل توجهی از نهال‌ها به عرصه منتقل شد.

رییس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه برای کشت نهال از تجربیات بزرگان بهره‌مند شدیم، یادآور شد: می‌توان امنیت زیستی کشور را با حفظ، احیا، توسعه و غنی‌سازی پوشش گیاهی به دست بیاوریم و به آبخوان‌ها تزریق آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال است، گفت: آب بارانی که در یکسال شاهد آن هستیم حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است و حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آن معمولا تبخیر می‌شود، اما اقدامات آبخیزداری می‌تواند حجم بالایی از این آب را جذب و به خاک تزریق کند.

نوبخت عنصر خاک، آب، هوا، پوشش گیاهی و جانوری را از ملزومات حکمرانی سرزمبن عنوان کرد و افزود: باید حکمرانی آب در راستای حکمرانی سرزمین باشد، اگر در طرح‌های منابع‌طبیعی مشارکت مردم دیده شود، این مسئله سبب توانمندی‌سازی جوامع محلی و حفظ طبیعت می‌شود.

رییس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: جنگل‌های زاگرس این قابلیت را دارد که سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ مترمکعب آب را در هکتار در خاک جذب کند، اگر اقدامات آبخیزداری به درستی رخ دهد، سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب در این خاک تزریق می‌شود و ۴۰ درصد آب کشور توسط جنگل‌های زاگرس تامین خواهد شد و به‌صورت‌ چشمه بیرون خواهد آمد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha