• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403023022266
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۳۰ اردیبهشت؛ افتتاح سد مشترک ایران و آذربایجان/سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

اخبار سیاسی ۳۰ اردیبهشت؛ افتتاح سد مشترک ایران و آذربایجان/سانحه برای بالگرد حامل رئیسی

«افتتاح سد قیز قلعه‌سی»،‌ «دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان»، «درگذشت علامه علی کورانی» و ...از موضوعات مهم خبری سی‌اُم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز به منظور حضور در مراسم افتتاح مشترک سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین با رئیس جمهور آذربایجان به استان آذربایجان شرقی سفر کرد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود از بخش‌هایی از پروژه در حال اجرای کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس از جمله پایانه کلاله بازدید کرد. 

کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جاده‌ای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد. این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

سپس روسای جمهور ایران و آذربایجان به اتفاق یکدیگر با حضور بر روی تاج سدقیز قلعه‌سی، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.

پیش از ظهر امروز هم با حضور روسای جمهور دو کشور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک «قیز قلعه‌سی»، این سد را که به منظور تکمیل بهره‌برداری از سد خداآفرین در بالادست رودخانه مرزی ارس احداث شده است، به شکل رسمی افتتاح کردند.

لازم به توضیح است که طرح جامع خداآفرین به طراحی و ساخت دو سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی بر روی رود ارس و در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره دارد که در واقع این دو سد را باید مکمل یکدیگر عنوان کرد. با وجود افتتاح سد خداآفرین در سال ۱۳۸۷ شمسی و شروع آبگیری این سد، اما به واسطه عدم احداث و راه‌اندازی سد قیز قلعه‌سی امکان بهره‌برداری حداکثری از سد خداآفرین برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان وجود نداشت.

سید ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف در حاشیه آیین افتتاح رسمی طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس، با یکدیگر دیدار و درباره روابط و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کردند.

در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی، رئیسی در اظهاراتی تاکید کرد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت.

الهام علی اف هم در انی مراسم با بیان اینکه در ملاقات با رئیس جمهور ایران مشاهده کردم ایران برای تامین صلح و امنیت در منطقه تلاش می‌کند، تصریح کرد: مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست و صلح و امنیت باید توسط کشورها و مردم همین منطقه تامین شود. ارمنستان نباید گام‌های اشتباه بردارد و دنبال حمایت از کشورهایی باشد که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند.

 بعد از ظهر امروز هم اخبار ضد و نقیضی درباره قوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در منطقه جلفا منتشر شد. اما هیچ منبع رسمی تا این لحظه این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از مزایای افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» روایت کرد و نوشت: افتتاح این سد علاوه‌بر تثبیت حقوق کشورمان از منابع آب مرزی، در افزایش ظرفیت تولید برق، توسعه گردشگری و توسعه شبکه آبیاری منطقه شمال غرب کشور موثر خواهد بود.

بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب ارکان داخلی مجلس شورای اسلامی و نگاه دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت خود را مکلف می‌داند تا با هیئت رئیسه و سایر ارکان داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، نهایت همکاری در جهت پیشبرد امور کشور را داشته باشد و طبیعتاً انتخاب این ارکان نیز با نمایندگان منتخب است.

****

در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز در برجسته‌ترین فراز تاریخ ایران قرار داریم و می‌توانیم بدون هراس پنجه در پنجه قدرت‌ها بیندازیم و اراده خود را بر آنان تحمیل کنیم. زمانی برای ما «ساخت ایران» یک آرزو بود. اخبار می‌گفت برای اولین‌بار در اروپا و آمریکا یک اتفاق رخ داده و جای ما در این اخبار خالی بود و فقط آن را ترجمه می‌کردیم اما اکنون هرروز از چند دستاورد ملی ارزشمند در خط فناوری‌های نوین خبر منتشر می‌شود. ما از بیان دستاوردها و پیشرفت‌های خود عقب مانده‌ایم و رسانه باید به این امر کمک کند.

سخنگوی سپاه هم در اظهاراتی ادعای مهاجرت پزشکان ایران را از جمله دستاویزهای دشمن برای عملیات روانی و هجمه رسانه‌ای علیه نظام اسلامی دانست.

سردارسرتیپ پاسدار رمضان شریف صحنه امروز را صحنه مقابله با دشمن در عرصه جنگ شناختی و عملیات روانی دانست و گفت:  وظیفه اهالی رسانه این است که تصویر واقعی جمهوری اسلامی که تصویری الهام بخش است را به دنیا نشان دهد.

****

امروز همچنین علامه علی کورانی عاملی، پژوهشگر، محقق و نویسندهٔ لبنانی و مدیر مرکز «تحقیقات‌ المعجم الفقهی» بیروت در ۸۰ سالگی درگذشت.

وی برادر شیخ حسین کورانی، بنیانگذار و عضو فقید شورای رهبری حزب‌الله در قم بود.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) سی‌اُم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha