• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403023122477
  • خبرنگار : 71342

تدارک فتحعلی بیگی برای اجرای یک تئاتر و نگارش کتابی با هم‌فکری علی نصیریان

تدارک فتحعلی بیگی برای اجرای یک تئاتر و نگارش کتابی با هم‌فکری علی نصیریان

داود فتحعلی بیگی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» را پاییز امسال روی صحنه می‌برد. او همچنین در کار نوشتن کتابی درباره اصول و مبانی نمایش‌های روحوضی است.

این هنرمند تئاتر در گفتگو با ایسنا از تازه‌ترین فعالیت‌هایش در این زمینه خبر داد و افزود: بر اساس توافق‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار است این نمایش را پاییز امسال، بعد از ماه محرم و صفر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببریم.

نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که تلفیقی از کمدیا دلارته و سیاه‌بازی است، درباره ماجراهای زندگی مولیر، نمایشنامه‌نویس شهیر فرانسوی است که  دو نمایشنامه «خسیس» و «تارتوف» او برای اهالی تئاتر شناخته شده است.

فتحعل‌بیگی که خود نگارش این نمایشنامه را هم بر عهده داشت، درباره حال و هوای آن توضیح داد: درباره ماجراهای نمایش ما در قبرستان رخ می‌دهد. در دوره مولیر، عوام‌فریبان و ریاکاران جامعه وقت فرانسه آنچنان از او کینه به دل داشتند، که بعد از درگذشت زودهنگام او، اجازه دفن پیکرش را در کلیسای سن ژوزف که به اصطلاح خودمان کلیسای مومنین فرانسه بوده، ندادند. این افراد عموما به کلیسا هم وصل بودند و این چنین بود که پیکر مولیر به دلیل آزاداندیشی و تقابل این نویسنده با ریاکاری و عوام‌فریبی، حتی اجازه دفن شدن در قبرستان را پیدا نکرد.   

او توضیح داد که این نمایش ارجاعاتی به زنده‌یاد سعدی افشار، هنرمند باسابقه سیاه‌بازی هم دارد و داود داداشی، نقش سعدی افشار را بازی می‌کند.

فتحعلی‌بیگی که در زمینه بازیگری نیز فعال است، همچنین خبر داد که به تازگی در مجموعه «تنها گریه کن» به کارگردانی علی درخشنده به ایفای نقش پرداخته که قرار است از شبکه نمایش خانگی منتشر شود.

او که در کنار فعالیت‌های اجرایی، به نگارش کتاب‌های تئوری در زمینه نمایش‌های ایرانی هم می‌پردازد، درباره فعالیت‌های خود در زمینه نگارش کتاب نیز گفت: این روزها مشغول تدوین کتاب «اصول و مبانی نمایش روحوضی» هستم. پیش از این بخشی از این مطالب را به صورت مقاله عنوان کرده‌ام. در گذشته دیگران هم درباره نمایش روحوضی و اصول آن مطالبی را عنوان کرده‌اند اما اینها به صورت پراکنده بوده و لازم بود که تئوریزه شود.

فتحعلی بیگی ادامه داد: برخی از مطالب کتاب را با آقای علی نصیریان هم مطرح کردم و ایشان نیز دیدگاه‌های خود را عنوان کردند. این کتاب فعلا در مرحله تایپ است و چیدمان مطالب بر اساس تعریفی است که از نمایش روحوضی ارایه کرده‌ام.

او درباره ناشر احتمالی این کتاب گفت: فعلا منتظرم تا کتاب به طور کامل آماده شود تا بعدا درباره ناشر آن تصمیم بگیرم.

این هنرمند پیشکسوت نمایش‌های ایرانی با ابراز تاسف از کمبود منابع علمی در این زمینه خبر داد که کتاب «اصول و مبانی نمایش روحوضی» کاملا جنبه آموزشی دارد و مناسب تدریس در دانشکده‌های هنری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha