• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403023122506
  • خبرنگار : 50649

استمرار و تقویت شیعه را به امام رئوف مدیون هستیم

استمرار و تقویت شیعه را به امام رئوف مدیون هستیم

ایسنا/فارس امروز ۱۱ ذی‌القعده آخرین روز از دهه کرامت، مصادف با میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) است. شخصیتی که در شیعه اثنی عشری شدن ایرانیان تاثیر بسزایی داشته است و ما استمرار و تقویت شیعه را به امام رضا (ع) مدیون هستیم.

علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، فرزند موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون است.‌ دوران زندگی این امام بزرگوار همزمان با حکومت عباسیان و مشکلات عدیده‌ای از جمله جنگ‌های داخلی و شورش‌های مختلف علیه حکومت بوده است. دوران امامت وی همزمان با سه خلیفه عباسی، شامل: هارون الرشید، امین و مأمون است. در عصر حکومت هارون و امین ایشان غالباً به مباحثه با مذاهب دیگر در باب اعتقادات اسلامی و ترویج مذهب امامیه می‌پرداختند.

 در این دوران با تدارک سفر و مناظرات با بزرگان ادیان و مذاهب سعی در کاهش گسترش مذاهب دیگر از جمله جریان واقفیه، که پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) و انکار امامت وی رخ داد، می‌پرداختند. امام هشتم، تا پیش از سفر به خراسان در مدینه زندگی می‌کردند، در نهایت به دست مأمون به شهادت رسیدند و در یکی از روستاهای توس به نام سناباد به خاک سپرده شدند.

 با توجه به سالروز میلاد با سعادت امام رئوف، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  فارس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم.

ایسنا - حضور امام رضا(ع) تا چه میزان در شیعه اثنی‌عشری شدن ایرانیان موثر بوده است؟

اهل بیت(ع) در هر کجا بودند در هدایت مردم نقش بسزایی داشتند. نقش اصلی اهل بیت از جمله امام رضا(ع) نیز در آگاهی مردم و روشن شدن و تدین مردم و شیعه اثنی‌عشری شدن آنان قطعاً بسیار تاثیرگذار بوده است.

ایسنا ـ از تاثیر هجرت امام رضا (ع) به ایران بر مکتب شیعه و دین مبین اسلام بفرمایید.

امام رضا(ع) در واقع بعد از آمدنشان به ایران به نوعی محور شدند، همان‌طور که در تاریخ مشخص است قبل از امام به ایران مردم مسلمان بوده‌اند اما، این تدین و شیعه شدن گسترش پیدا کرد و تقویت شد. با حضور امام رضا(ع) و برادران ایشان در اقصی نقاط ایران و بعد شهادتشان قاعدتاً مبلغ و مبین مذهب شیعه بودند خاندان اهل بیت و امام رضا محور تشیع هستند لذا استمرار شیعه و تقویت شیعه را به امام رضا در ایران اسلامی مدیون هستیم.

ایسنا ـ چرا به امام رضا( ع) القابی چون شمس الشموس، امام رئوف و ...گفته می‌شود؟

ائمه اطهار هر کدام دارای ویژگی خاص بودند. در مهر، عطوفت، نورانی بودن، عدالت و غیره زبانزد هستند. اما هر کدام در یک ویژگی شناخته شده و این ویژگی در آنها برجسته شده است، مثلاً امام علی(ع) را به عدالت می‌شناسند، امام حسن(ع) را به کرامت و امام رضا را به رئوفت می‌شناسیم.

داستان ضامن آهو را شنیده‌ایم، این رئوف بودن امام رضا(ع) باعث می‌شد حتی حیوانات به ایشان پناه ببرند. لذا این ویژگی‌ها یک مقدار برجسته‌تر شده، وگرنه مهربانی در وجود همه ائمه بوده است.

عنوان خورشید ولایت هم مطرح می‌شود که وقتی یکی از خاندان اهل بیت(ع) در ایران مستقر شده، همانند این است که خورشیدی در ایران طلوع کرده است. شمس‌الشموس هم به دلیل ویژگی خاصی است که ایشان داشتند، لذا این القاب به این عزیزان داده شده است.

ایسنا ـ به نظر شما نامگذاری دهه‌ای به نام کرامت تا چه حد می‌تواند ایرانیان را با فرهنگ ناب اسلام و مکتب تشیع آشنا کند؟

این مناسبت‌ها فرصت هستند. فرصتی که دهه کرامت، با ولادت حضرت معصومه(س) و در بین آن بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) برادر ایشان و در انتها هم ولادت امام رضا (ع) است.

 این‌ها یک فرصت و بهانه‌ای است هم برای تبیین ابعاد معنوی و سیاسی زندگی این بزرگواران، هم برای بیان گفته‌ها و کلمات و هدایت اینان. در واقع تبیین اهدافی که این بزرگواران داشتند. این فرصت‌ها بهانه‌ای می‌شود که ذهن‌ها متمرکز و متمایل به سمت دین اسلام و قرآن شود.

معمولاً وقتی یک نامگذاری صورت می‌پذیرد، کلاً در آن ایام، اذهان و برنامه‌ها و رویکردها به آن سمت و سوق داده می‌شود، به نوعی بهانه‌ای می‌شود برای معرفی این شخصیت‌ها و فرصتی برای تبیین شخصیت این بزرگواران. ذهن‌ها و دل‌ها آماده می‌شود، محافل، جشن‌ها و برنامه‌های مختلفی که برگزار می‌شود و از این فرصت استفاده می‌شود، برای آگاهی مردم، روشن کردن و توجه نشان دادن مردم به سمت اهل بیت و خاندان پیامبر و قطعاً می‌تواند بسیار مؤثر و تاثیرگذار باشد.

بحمد الهی برنامه‌های بسیار خوبی هم در دهه کرامت در فارس اجرا شده است. به‌غیر از جشن‌های متعدد در شهرها، محله‌ها، مساجد و امامزاده‌ها که برگزار شد، محافل قرآنی، اطعام‌ها و خدماتی که به محرومین داده می‌شود، زیر پرچم اهل بیت است و تماماً بهانه‌ای است برای خدمت کردن، که انشاالله خداوند توفیق بدهد.

ایسنا ـ چه پیشنهادی برای استفاده هرچه بهتر از دهه کرامت و همچنین بزرگداشت امامزادگانی نظیر شاهچراغ (ع) دارید؟

به هر حال از جهات مختلف باید کار شود. جشن‌ها یک راه حل برای معرفی و حضور مردم در جلسات تبیینی هستند. اقدام دیگری  که می‌توان انجام داد، کارهای هنری و جذابی است که می‌تواند این شخصیت‌ها را معرفی کند و باید مد نظر قرار بگیرند.

استفاده از فضای مجازی که خیلی از مردم درگیر آن هستند، در واقع این فضاها می‌تواند فضای مناسبی برای تبیین شخصیت این بزرگواران خصوصاً، حضرت شاهچراغ(ع) در استان فارس و شیراز فراهم کند.

به هر حال هر کسی از هر ظرفیتی که در اختیار دارد، باید برای معرفی شخصیت‌های بزرگ و اثرگذاری آنها در جامعه استفاده کند و زیر پرچم و سایه این بزرگواران، هر خدمتی می‌تواند به نام ایشان ارائه دهند که مردم هرچه بیشتر شیفته و عاشق اهل بیت(ع) شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha