• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403023122510
  • خبرنگار : 50441

دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس:

نقش امام رضا(ع) در شیعه‌شدن ایرانیان انکار نشدنی است / دهه کرامت دهه پیوند با ولایت است

نقش امام رضا(ع) در شیعه‌شدن ایرانیان انکار نشدنی است / دهه کرامت دهه پیوند با ولایت است

ایسنا/فارس دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس نقش امام رضا (ع) در ترویج مذهب شیعه بین ایرانیان را انکار نشدنی دانست و دهه کرامت را دهه «پیوند با ولایت» معنا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار ایسنا و در پاسخ به سئوالی مبنی بر میزان نقش امام رضا (ع) در شیعه اثنی عشری شدن ایرانیان، اظهار کرد: نقش امام هشتم شیعیان در این زمینه پررنگ و غیرقابل انکار است.

وی در این باره توضیح داد: مامون تمام تلاشش این بود که جلو گسترش مقبولیت و محبوبیت شیعه بین مردم را بگیرد و اصلا هدف اینکه امام(ع) را به شهر توس فراخواند، همین بود. او تلاش زیادی کرد تا امام را از شهرهای بگذراند که تعداد شیعه‌های کمتری داشته باشند، اما امام در نیشابور مورد استقبال ویژه قرار گرفت. راویان حدیث هم آنجا جمع شده و حدیث معروف سلسله الذهب را نیز انشا کردند. این سیل استقبال‌ها به مرور گسترش پیدا کرد. بعد از آن هم مامون در مناظراتی که برگزار می‌کرد، هدفش این بود که در امام را مغلوب نشان دهد و به محبوبیت ایشان لطمه بزند، اما اتفاقا در همین مناظرات، گرایش به مذهب شیعه افزایش پیدا کرد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه به دنبال حضور امام در توس، علویان و ذریه اهل بیت(ع) نسبت به قبل از آن، توجه بیشتری به کشور ما پیدا کردند، گفت: بعد از حضور ایشان در توس و در ادامه ورود معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) در این مسیر و حضور در شهرهای قم و شیراز، عملا گرایش‌ به سمت شیعه روز به روز سرعت بیشتری گرفت.

نقش امام رضا (ع) در شیعه شدن ایرانیان انکار نشدنی است / دهه کرامت دهه پیوند با ولایت است

رصاف ادامه داد: حتی ابنیه‌هایی که به‌خاطر حضور و یاد این بزرگواران ساخته می‌شد، روز به روز توجهات را افزایش داد، به‌طوری‌که شهرهای مشهد و توس به کانون توجه و گرایش به شیعه تبدیل شدند. نه تنها کشور خودمان، بلکه از اقصی نقاط دنیا این توجهات رو به افزایش بود، تا اینکه مامون متوجه شد به اهداف خود نرسیده و با شیطنتی، امام را به شهادت رساند.

وی گفت: شهادت امام، نشان‌دهنده همین مساله بود که سیل گرایش‌ها به شیعه در کشوری که او فکر نمی‌کرد، بیشتر از حد تصور بوده است.

دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه استان فارس، نکته مهم در این میان را مساله ولایت عنوان کرد و گفت: امام در حدیث «سلسله الذهب» فرمود؛ به شرطها و شروطها. شرط کلمه «لا اله الا الله» ولایت است. لذا دهه کرامت در حقیقت یعنی پیوند با ولایت. جایگاه ولایت، یک جایگاه مهم و رکنی در دین ماست. یعنی اگر این جایگاه وجود نداشته باشد، فهم ما از دین، فهم ناقصی خواهد بود.

رصاف ادامه داد: فهم ناقص و خطرناک داعش از دین، به‌خاطر دوری از ولایت است. آن‌ها ادعای توحید می‌کنند اما این‌همه جنایت به دستشان اتفاق می‌افتد. ولایت است که معارف را برای ما به یادگار گذاشته است. ولایت است که به واسطه آن می‌توانیم به حقیقتِ توحید و فهم دقیق از دین دسترسی پیدا کنیم.  بنابراین دهه کرامت باید جدی گرفته شود. تمام متولیان فرهنگی در هر جای کشور، خصوصا در این سه شهر مقدس، باید کاری کنند که حرم‌های مقدس به عنوان کانون‌ها و قطب‌های بزرگ فرهنگی بتوانند بیش از پیش گسترش پیدا کنند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه با این ارتباط و پیوند است که می‌توانیم از ایمان خود محافظت کنیم، اظهار کرد: آن نوع دستگیری که حضرت رضا(ع) دارد، یک دستگیری خاص است. تا انسان آن پیوند را با امام ایجاد نکند، نمی‌تواند به فهم بلندی در مسیر سیر و سلوک الهی دسترسی پیدا کند. دقت کنید و ببینید چه بزرگانی آمدند از مکتب و وجود نورانی حضرت معصومه (س) بهره‌مند شدند. شاهد هستیم مراجع و بزرگان اطراف حرم مطهر  حضرت معصومه دفن شده‌اند. اینها کسانی هستند که دستگیری توسط حضرت معصومه(س) شامل حالشان شده است و این در زندگینامه‌شان منعکس شده است.

وی افزود: بعضی علمای ما مثل آیت‌الله بهجت و آیت‌الله نجفی مرعشی مقید بودند هر روز به زیارت حضرت معصومه(س) بروند.  به این دلیل که می‌دانستند این ارتباط بسیار راهگشا است و می تواند انسان را رشد دهد. اصلا بدون آن نمی‌شود که انسان به جایی برسد. در شیراز هم همانطور که مردم همیشه عنایت خاصی به حضرت احمدبن موسی(ع) داشته‌اند، جا دارد که باز هم این ارتباط گسترش بیشتری پیدا کند و این کانون فرهنگی بتواند نقش موثرتری را ایفا کند.

دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه استان فارس در پایان بر جدی گرفتن دهه کرامت تاکید کرد و گفت: دهه کرامت یعنی انس با ولایت. باید با برنامه‌ریزی‌های بهتر و بیشتر، به مساله ولایت بپردازیم که بسیاری از معارف بلند ما در دامان اهل بیت(ع) و از طریق ولایت به دست می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha