• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403023122539
  • خبرنگار : 71974

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا:

۱۵ ایده برتر درباره محصولات دانش‌بنیان در همایش ملی فن‌آوری و نوآوری ارائه شد

۱۵ ایده برتر درباره محصولات دانش‌بنیان در همایش ملی فن‌آوری و نوآوری ارائه شد

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، از ارائه ۱۵ طرح و ایده اولیه و استارت‌آپی محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی در همایش ملی فن‌آوری و نوآوری از میان ۵۳ طرح دریافتی خبر داد و گفت: در دنیای پیچیده و پرمخاطره امروز سلامتی و تندرستی از مولفه‌های اصلی زندگی است.

علی اسدی، رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نخستین دبیرخانه توسعه فن‌آوری‌های ورزشی و تندرستی با حکم معاونت فن‌آوری و نوآوری وزارت عتف در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد، اظهار کرد: سال گذشته نخستین مرکز نوآوری در علوم ورزشی و تندرستی در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران راه‌اندازی شد تا بدین‌ترتیب زنجیره ارزشی پارک و چرخه فن‌آوری و نوآوری در زیست بوم فن‌آوری و نوآوری علوم ورزشی و تندرستی تکمیل شود.

وی شروع آن‌ را ایده‌ها و استارت‌آپ‌های دانشجویی و اساتید جوان برشمرد و افزود: پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران از ایده‌ها و طرح‌های برتر حمایت می‌کند تا ایده پرورش، تثبیت و به محصول تبدیل شود سپس آن‌ها در قالب شرکت وارد مراکز رشد و در ادامه شرکت‌های رشدی و پسارشدی شده و برای ادامه فعالیت به شرکت توسعه‌ای تبدیل ‌شوند تا بتوانند با تجاری‌سازی محصول خود صادرات هم داشته باشند.

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که هم‌اکنون اکثر نیازهای ورزشی کشور از خارج تأمین می‌شوند، گفت: این در حالی است که در کشور پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی برای تولید محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی در شرکت‌های تولیدکننده وسایل و تجهیزات و محصولات وزرشی، دانشکده‌ها، پارک‌های علم و فن‌آوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

اسدی، برطرف کردن نیازهای کشور به محصولات دانش‌بنیان علوم ورزشی و تندرستی را نیازمند در نظر گرفتن سازوکاری برای احصاء نیازها و دریافت ایده‌های دانشجویان، اساتید و بازیگران اصلی این زیست‌بوم فن‌آوری در ورزش دانست.

وی، ادامه داد: تا بتوانیم در قالب شبکه‌سازی این نیازها و ایده‌ها را در کنار هم قرار دهیم و راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن نیازها پیدا کرده تا ضمن بی‌نیازی از واردات این محصولات صادرکننده آن‌ها به دیگر کشورها هم باشیم.

*برگزاری کارگاه «تجربه‌نگاری در ارزیابی و رتبه‌بندی پارک‌های فن‌آوری، مراکز رشد و نوآوری»

در ادامه اسدی، درباره کارگاه آموزشی ملی و بین‌المللی «تجربه‌نگاری در ارزیابی و رتبه‌بندی پارک‌های فن‌آوری، مراکز رشد و نوآوری» در محل پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران گفت: این کارگاه آموزشی به همت انجمن ملی پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز نوآوری کشور و با مشارکت و همکاری پارک فن‌آوری تهران و معاونت علمی فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با دو سخنران خارجی که به‌صورت ویدئو کنفرانس مطالب را ارائه می‌کنند، برگزار می‌شود.

وی، یکی از مولفه‌های اصلی در موفقیت هر پروژه را ارزیابی و ارائه بازخورد و فیدبک مناسب برشمرد و افزود: بدین‌ترتیب میزان موفقیت و چالش‌ها و نارسایی‌ها شناسایی می‌شود. اگر ما توسعه زیست‌بوم فن‌آوری، تولید محصولات دانش‌بنیان در حمایت از این شرکت‌ها را در قالب پروژه ببینیم نیازمند ارزیابی آن‌ها هستیم.

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که این کارگاه بین‌المللی شیوه‌ها و سازوکارهای لازم برای ارزیابی فعالیت پارک‌ها و مراکز نوآوری را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: این کارگاه آموزشی دانش، نگرش و مهارت کسانی که پارک‌ها را ارزیابی می‌کنند افزایش می‌دهد این در حالی است که پارک‌ها و سازمان‌ها و مراکز نوآوری باید پروسه خودارزیابی (Selfevaluation) را داشته باشند تا سپس ارزیابی بیرونی شوند.

اسدی، شرکت‌کنندگان و مخاطبان این کارگاه یک روزه آموزشی را روسای پارک‌های علم و فن‌آوری سراسر کشور، روسای مراکز نوآوری، کارشناسان ارزیابی و پذیرش پارک‌ها و مراکز رشد دانست و خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فن‌آوری کشور موظف به ارزیابی سالانه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک هستند تا دریابند این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت شاخص‌های دانش‌بنیان بودن و استحقاق و شایستگی‌های لازم را دارند یا خیر؟

وی، با بیان این‌که پس از ارزیابی پارک‌ها در سطح ملی رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: براین اساس باید برای ارزیابی و ارزشیابی پارک‌ها شاخصه‌هایی چون نحوه شاخص‌گذاری، اعتبارسنجی، مکانیزم‌ها، ابزارها، شیوه‌ها، الگوها و نظریاتی در نظر گرفته شود.

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، یادآور شد: برای تکمیل زنجیره دانشی ارزیابی برگزاری یک کارگاه آموزشی یک روزه کافی نیست. 

کارگاه آموزشی ملی بین‌المللی «تجربه‌نگاری در ارزیابی و رتبه‌بندی پارک‌های فن‌آوری، مراکز رشد و نوآوری» چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه در محل پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha