• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403023122560
  • خبرنگار : 71489

گزارش ایسنا از اخبار، واکنش‌ها و تسلیت‌ها برای شهدای خدمت

اعلام ۵ روز عزای عمومی/مخبر مدیر قوه مجریه /علی باقری، مسئول کمیته بین‌الملل

اعلام ۵ روز عزای عمومی/مخبر مدیر قوه مجریه /علی باقری، مسئول کمیته بین‌الملل

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش که برای بازدید از سد خداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بودند، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ، دچار سانحه شد و تمام سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، ده‌ها گروه امدادی در واکنش سریع برای امداد به  رئیس‌جمهور و همراهانش اقدام کردند ولی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به علت مه آلود بودن هوا و سخت  گذر بودن منطقه جنگلی و کوهستانی، ساعت‌ها طول کشید و سرانجام بامداد امروز؛ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ گروه‌های امدادی مردمی و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند.

در این سانحه هوایی، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی از دیگر شهدای این حادثه بودند.

خبر شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه، برخی روزنامه‌های دوشنبه را به چاپ دوم رساند.

در عکس بالا از راست به چپ کمک خلبان سرهنگ شهید محسن دریانوش ، خلبان سرهنگ سیدطاهر مصطفوی ، مسئول فنی سرگرد بهروز قدیمی لحظاتی قبل از پرواز را مشاهده می‌کنید.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت موافقت مقام معظم رهبری ، معاون اول مسئول امور اجرایی کشور می‌شود. طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از توضیحاتی که در این زمینه داشته گفته است: از دیروز که این اتفاق پیش آمد، موارد لازم به معاون اول رئیس جمهور گفته شد و اداره امور توسط ایشان انجام می‌شود و از دیروز این فرآیند آغاز شده است. موضوع فرایند حداکثر ۵۰ روزه برای برگزاری انتخابات تمهیداتی لازم را خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف هماهنگی های لازم را انجام خواهند داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب هم در بخشی از پیام تسلیتی که صادر کردند فرمودند: جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در همین راستا ، سردار سرلشکر محمد باقری  رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی شهادت آیت الله رئیسی را تسلیت گفت و اعلام کرد که آمادگی همه جانبه خود برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار بامسئولیت جناب آقای مخبر را اعلام می‌کنیم.

وی هم‌چنین هیئت عالی رتبه‌ای را با مسئولیت سردار علی عبدالهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح مامور بررسی ابعاد و علل سقوط بالگرد رئیس جمهور کرد.

رهبر انقلاب به همین مناسبت پنج روز عزای عمومی اعلام کردند.

پس از اعلام خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی هیأت دولت  به ریاست معاون اول رئیس جمهور بلافاصله تشکیل جلسۀ فوق‌العاده داد.

در این جلسه مقرر شد جهت برگزاری مراسم تشییع آیت الله رئیسی و هیات همراه کمیته ای با مدیریت معاون اجرایی رئیس‌جمهور تشکیل شود. همچنین مقرر شد حکم سرپرستی وزارت امور خارجه و استانداری آذربایجان شرقی در اسرع وقت پس از طی روال قانونی صادر شود.

علی باقری با دستور معاون اول رئیس جمهور مسئول کمیته بین‌الملل شد.

هم‌چنین نظر دولت این است که آزمون دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

زمان و مکان دقیقِ مراسم وداع با رئیس‌جمهورِ شهید و همراهانش توسط دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیام تسلیت نمایندگان مجلس برای شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را اینجا بخوانید.

در جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بر ادامه خدمت رسانی دولت مردمی و همراهی سران قوا تاکید شد .

هیئت دولت  هم در بیانیه‌ای نسبت به ادامه مسیر رییس‌جمهور شهید کشورمان تاکید کرد.

شخصیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی ، نظامی و انتظامی با صدور پیام‌های جداگانه شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان را تسلیت گفتند.

سید ابراهیم رئیسی در نگاه یاران و دوستداران داخلی را هم اینجا بخوانید.

پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه را اینجا بخوانید.

اجتماع مردم ایران (امام رضایی‌ها) در پاسداشت سید الشهدای خدمت شهید آیت الله رئیسی و همراهان شهیدش، عصر امروز؛ دوشنبه در سراسر کشور برگزار شد. این اجتماع در تهران ساعت ۱۶ در میدان ولیعصر (عج) برگزار شد که حاشیه نگاری خبرنگار ایسنا را می‌توانید اینجا بخوانید.

رئیس جمعیت هلال احمر از انتقال پیکر مطهر شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور به معراج شهدای تبریز خبرداده است.

صدا و سیما خبر داده است که فردا؛ سه‌شنبه ساعت ۹ صبح هم پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه از میدان شهدای تبریز به‌سمت فرودگاه بدرقه خواهند شد و از آن‌جا به مشهد منتقل می‌شوند. و وزیر کشور با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان گفته است: پیکرهای مطهر شهدای خدمت روز سه‌شنبه اول خرداد از میدان شهدا تا مصلای تبریز بدرقه و سپس برای آیین های پیش‌بینی‌شده به تهران منتقل خواهند شد.

این در حالی است که محمد مهدی رحیمی مدیرکل روابط عمومی دفتر رییس‌جمهور اعلام کرد که برنامه‌های تشییع پیکر رییس جمهور کشورمان و همراهان هنوز قطعی نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۱۰:۰۳

خدا بیامرزه همه ابن شهدا رو مخصوصا آقای رئیس جمهور و آقای عبداللهیان قلبمون به درد اومد. تحقیقات کامل باید انجام بشه در مورد این سانحه ناگوار

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۱۳:۲۵

شهادت هنر مردان خداست