• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403023122600
  • خبرنگار : 50123

اهدای عضو؛ ناجی نفس‌های به شماره افتاده بیماران نیازمند

اهدای عضو؛ ناجی نفس‌های به شماره افتاده بیماران نیازمند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری اهدای عضو اهدای زندگی، اهدایی که می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد، بیمارانی که برای ادامه حیات نیازمند پیوند هستند.

به گزارش ایسنا، ۳۱ اردیبهشت‌ماه به نام روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده است، مساله‌ای که ادامه‌دهنده حیات بیماران نیازمند است.

اهدای عضو، ناجی بیمارانی است که نفس‌هایشان به شماره افتاده، بیمارانی که حتی در لیست انتظار می‌مانند و نفس‌های به شماره افتاده‌شان دیگر برنگردد، اما همین اهدای عضو که بسیاری از خانواده‌ها از آن امتناع می‌کنند و حاضر به این کار خیر نیستند می‌تواند ناجی بیماران زیادی باشد.

پانته‌آ رمضان‌نژاد، مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری به نسبت جمعیت، رتبه هشتم اهدای عضو را در سطح کشور دارد.

وی افزود: اعضایی که برای پیوند جداسازی می‌شود قلب، کبد و کلیه‌ها بوده که پیوند قلب در استان انجام نمی‌شود و قلب پس از جداسازی برای پیوند به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

رمضان‌نژاد ادامه داد: از سال گذشته بخش پیوند کبد در استان راه‌اندازی و پیوند در بیمارستان کاشانی شهرکرد انجام می‌شود، البته پیوند کلیه نیز از سال ۹۳ آغاز شده و در حال حاضر بخش پیوند کبد و کلیه در استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶ مورد اهدای عضو در استان انجام شده است، تصریح کرد: هر اهدای عضو می‌تواند ناجی هشت بیمار شود.

به گفته رمضان‌نژاد تا حدودی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو در استان انجام شده، اما همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی است، زیرا درصدی از خانواده‌ها همواره به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند.

وی با اشاره به قرار داشتن تعدادی زیادی از افراد در لیست پیوند کبد و کلیه در استان، خاطرنشان کرد: تقریباً ۷۰ تا ۸۰ نفر در استان در لیست انتظار پیوند قرار دارند که اهدای عضو می‌تواند ناجی بیماران در لیست انتظار پیوند باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha