• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403023122642
  • منبع : پایگاه‌های خبری

آیت‌الله رئیسی؛ خادم‌الرضا و شهیدِ خدمت

آیت‌الله رئیسی؛ خادم‌الرضا و شهیدِ خدمت

«خادم الرضا» و «سید محرومان»، تنها دو عنوان برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری بود که با پسوند «مردمی» وارد میدان خدمت شد و سرانجام نیز در شب میلاد امام رئوف، علی ابن موسی الرضا (ع) و در راه خدمت، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش ایسنا، «نورنیوز» برش‌هایی از زندگی آیت الله رئیسی را روایت کرده که در ادامه می‌توانید بخوانید: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی آذرماه سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود. پدر وی حجت‌الاسلام سیدحاجی رئیس‌الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی بود و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) می‌رسید. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرد. وی در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی  اداره می‌شد، تحصیل کرد.

در پی اهانت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۶ و آغاز حرکت‌های مردمی، آیت الله رئیسی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آنها مدرسه آیت‌الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشت و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجد سلیمان، به همراه گروهی از طلاب در قالب فعالیتهای فرهنگی به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی- عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.

ورود آیت‌الله رئیسی به عرصه مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار گردید.  حضور همزمان او در این دو مسئولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به‌عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این مسئولیت ایفای نقش کرد.

آیت‌الله رئیسی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با دکتر جمیله سادات علم‌الهدی، دختر ارشد آیت الله سید احمد علم‌الهدی ازدواج کرد. وی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد.

بعد از رحلت امام خمینی (ره) آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با حکم رئیس قوه قضائیه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. وی از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت.

آیت الله  رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری، دادستان ویژه روحانیت نیز بود.در سال ۱۳۷۶، وی به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌الله مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت  به عضویت در آن شورا در آمد.

در اسفند ۱۳۹۴، آیت‌االله رئیسی  به تولیت آستان قدس رضوی و ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به ریاست قوه قضائیه منصوب شدند. آیت الله رئیسی درسال ۱۴۰۰ با شرکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با کسب بیش از ۱۸میلیون رای مردم درانتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

آیت الله رئیسی سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیة نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که با کسب اکثریت آرا مردم انتخاب شد. دو سال پس از حضور در این مجلس، خبرگان ملت ایشان را به عنوان عضو هیأت رئیسه برگزید و عضویت ایشان در این جایگاه ،‌تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد. آیت الله رئیسی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴ نیز با کسب اکثریت قاطع آرا برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و در جریان برگزاری ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، به عنوان نایب ‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۴۰۲، آیت‌الله رئیسی با کسب ۸۲.۵۷ درصد آرای مردم برای سومین بار به مجلس خبرگان راه یافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهان به مقام رفیع شهادت نایل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha