• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403023122967
  • خبرنگار : 71654

چاپ ۳ بُعدی لنز چشمی با یک رزین جدید ممکن می‌شود

چاپ ۳ بُعدی لنز چشمی با یک رزین جدید ممکن می‌شود

محققان دانشگاه آنگلیا شرقی(UEA) از رزینی رونمایی کردند که می‌تواند نحوه تولید لنزهای چشمی(IOL) را تغییر دهد. این لنزهای مصنوعی به بازیابی شفافیت دید و سایر بیماری‌های چشمی پس از جراحی کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر آرام سعید، دانشیار فناوری‌های بهداشت و درمان در دانشکده داروسازی دانشگاه ایست آنگلیا، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: برای اولین بار، ما رزینی تولید کرده‌ایم که می‌توان از آن برای چاپ مستقیم محصولات چشمی استفاده کرد.

به نقل از آی‌ای، در حالی که این فناوری هنوز در مراحل اولیه است، توانایی چاپ سه بعدی این لنزها می‌تواند به طور قابل توجهی مراقبت از چشم بیماران را با ارائه سطوح بی‌سابقه‌ای از شخصی‌سازی و دقت در طراحی بهبود بخشد و به طور بالقوه به نتایج بالینی بهتر منجر شود.

هدف ما این است که در خط مقدم صنعت باشیم و با شرکای صنعتی و محققان در سراسر جهان برای اصلاح و ارتقای فناوری کار کنیم.

راه حل‌های مناسب برای نیازهای فردی

لنزهای تماسی چشمی در حال حاضر با استفاده از روش‌های تراشکاری و قالب‌گیری ساخته می‌شوند. این روش‌های سنتی پیچیدگی طراحی لنز و پتانسیل شخصی‌سازی آن را محدود می‌کنند.

دکتر سعید توضیح داد: چاپ سه بعدی می‌تواند به طور قابل توجهی تولید محصولات چشمی را افزایش دهد و نه تنها سرعت و دقت در ساخت را بهبود بخشد، پیچیدگی و شخصی‌سازی بیشتر در طراحی را ممکن کند. مقاله ما اولین مقاله از مجموعه‌ای است که به جزئیات پیشرفت‌های ما در این زمینه می‌پردازد و زمینه را برای تغییر شیوه‌های مراقبت از چشم در سطح جهانی فراهم می‌کند.

این گروه آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که در آن چاپ سه‌بعدی می‌تواند با فناوری‌های تصویربرداری پیشرفته ترکیب شود و عوارض بیماران پس از جراحی را کاهش دهد. هر بیمار می‌تواند لنزهای چاپ سه بعدی شده‌ای را که با توجه به شکل چشم و نیازهای بینایی او شخصی‌سازی شده، دریافت کند و دید و راحتی بیمار بهبود یابد.

تغییر مراقبت از چشم در سطح جهانی

مزایای این رزین بسیار فراتر از مراقبت شخصی بینایی است. لنزهای تماسی چاپ سه بعدی شده می‌توانند موهبتی برای مناطق محروم از نظر اقتصادی باشند. علاوه بر این، فرآیند چاپ سه‌بعدی باعث تولید سریع‌تر، کاهش هزینه و طراحی پیچیده برای لنزها می‌شود.

مایکل ورمستون(Michael Wormstone)، استاد بازنشسته دانشکده علوم زیستی می‌گوید: این فناوری جدید اگر در پیشرفت‌های بیشتر موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند صنعت را با ممکن کردن راه‌حل‌های تولید قابل حمل، به ویژه در مناطق دورافتاده متحول کند.

همچنین این پتانسیل را دارد که از تولید لنزهای درجه یک و شخصی پشتیبانی کند که می‌تواند نتایج جراحی را در محیط پیشرفته‌تر مراقبت‌های بهداشتی بهبود بخشد.

چاپ سه بعدی همچنین می‌تواند هزینه‌های تولید لنزها را کاهش دهد و آنها را برای طیف وسیع‌تری از بیماران در سراسر جهان در دسترس کند. این می‌تواند منجر به نتایج کلی بهتر سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی برای میلیون‌ها نفر شود. علاوه بر این، اشکال پیچیده و لنزهای ساخته شده از مواد جدید با عملکرد اپتیکی پیشرفته می‌تواند ارائه شود.

جزئیات تحقیقات این تیم در مجله Current Eye Research منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha