• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403023122974
  • خبرنگار : 50455

ثبت ۱۴ مورد اهدای عضو در سال گذشته برای قم

ثبت ۱۴ مورد اهدای عضو در سال گذشته برای قم

ایسنا/قم کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان قم، گفت: در سال گذشته ۱۴ مورد اهدای عضو داشتیم.

ولی‌الله صمدی کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت سالروز صدور فتوای تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو عنوان کرد: در سال گذشته ۱۴ مورد اهدای عضو داشتیم.

وی ادامه داد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند ۷ ارگان اصلی شامل؛ کلیه‌ها، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده؛ همچنین ۵۵ نوع نسج از جمله قرینه، استخوان، دریچه‌های قلب، غضروف، تاندون، پوست و عروق را اهدا کند.

صمدی با اشاره به ۲ مورد اهدای عضو در دو ماه ابتدای سال جاری یادآور شد: در مدت زمان مشابه سال گذشته ۴ مورد اهدای عضو داشتیم.

کارشناس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم، بیان کرد: میانگین شاخص پی. ام. پی (تعداد اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر) در کشور حدود ۸/۱۱ درصد است و استان قم در بین استان‌هایی که بالای یک تا ۲/۵ میلیون جمعیت دارند رتبه ۳ را در این شاخص دارد.

وی تقریبا ۱۸ هزار نفر از بیماران ما نیازمند پیوند کلیه هستند، اظهار کرد: حدود ۲۷ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا، البته آمارها بیشتر از این میزان است زیرا برخی از بیماران به دلایل مختلف برای ثبت در لیست انتظار مراجعه نمی‌کنند و متاسفانه روزانه ۱۰ تا ۱۲ نفر از بیماران در انتظار پیوند فوت می‌کنند.  

صمدی ادامه داد: خوشبختانه دیالیز برای بیماران کلیوی رایگان است اما هزینه‌های زیادی را برای دولت دارد، این درحالی است که هر مرگ مغزی دو بیمار را از دیالیز نجات می‌دهد.

وی تصریح کرد: به لحاظ آمار اهدای عضو در منطقه رتبه اول داریم اما نسبت به کشورهای اروپایی وضعیت ما مطلوب نیست؛ نرخ ایده‌آل شاخص پی. ام. پی برای کشور ما حدود ۳۵ درصد است.

صمدی بر نقش رسانه‌ها در آموزش و فرهنگ سازی در رابطه با اهدای عضو در جامعه تاکید کرد و گفت: حدود ۱۵ سال پیش نرخ اهدای عضو دو دهم درصد بوده در حالی که امروز ۷۰ برابر شده است؛ این نشان ‌می‌دهد آموزش و فرهنگ سازی در جامعه در زمینه اهدای عضو تاثیرگذار بوده است.

کارشناس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد: هر سال حدود ۴۵۰۰ تا ۸۵۰۰ بیمار مرگ مغزی داریم از میزان ۳ هزار مرگ مغزی امکان اهدای عضو دارند در حالی که متأسفانه یک هزار نفر اهدا عضو دارند.

صمدی بر اهمیت آموزش و آگاهی بخشی در خصوص تفاوت مرگ مغزی با کما تاکید و افزود: یکی از مواردی که منجر به عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو می‌شود، عدم آگاهی تفاوت شرایط مرگ مغزی با کما است؛ بنابراین اگر همین مسئله را آموزش دهیم اکثر خانواده‌ها برای اهدای عضو رضایت خواهند داد.

صمدی با تاکید بر اینکه بیمارانی که در شرایط کما هستند امکان بازگشت به زندگی دارند اما امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد، اظهار کرد: با مرگ سلول‌های مغزی ۱۰۴ نوع سم در بدن تولید می‌شود و ارگان‌ها در محیط سمی خون دچار آسیب و تخریب می‌شوند، بنابراین با استفاده از تکنیک‌های پیچیده تنفس مصنوعی و دارو می‌توانیم ۸ تا ۱۲ روز ارگان‌های بیماران مرگ مغزی را نگهداری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha