• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403023123227
  • خبرنگار : 71660

زاخارووا: آمریکا و متحدانش به تشدید تنش در تنگه تایوان ادامه می‌دهند

زاخارووا: آمریکا و متحدانش به تشدید تنش در تنگه تایوان ادامه می‌دهند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز – دوشنبه – با اشاره به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید تایوان گفت آمریکا و متحدانش به تشدید تنش‌ها در تنگه تایوان ادامه می‌دهند؛ اقدامی که وضعیت امنیت در منطقه آسیا-اقیانوس آرام را نقض می‌کند.

به گزارش ایسنا، «لای چینگ ته» رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان که چین از او به عنوان یک «جدایی‌طلب» یاد می‌کند امروز مراسم تحلیف خود را برگزار کرد. ایالات متحده پیشتر گفته بود که هیاتی از مقامات را در تاریخ ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) به تایوان اعزام می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گزارش کرد: «درخصوص مسئله تایوان، ما مشاهده می‌کنیم که واشنگتن و متحدانش به تشدید تنش در تنگه تایوان ادامه می‌دهند و از قصد ثبات و امنیت در منطقه آسیا-اقیانوس آرام را تضعیف کرده و مانع از اتحاد مسالمت‌آمیز چین می‌شوند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «نیروهای جدایی‌طلب جزیره تایوان که توسط کشورهای غربی به رهبری آمریکا هدایت می‌شوند، بستر را برای ایجاد اختلاف در روابط بین دو طرف تنگه تایوان ایجاد می‌کنند.»

زاخارووا در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «موضع روسیه درباره مسئله تایوان تغییر پیدا نکرده است. مسکو در قبال اصول چین واحد متعهد است و تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر چین می‌داند و با استقلال تایوان مخالف است.»

وی تاکید کرد: «ما چنین اقداماتی نظیر تحلیف را نشانه‌ بی‌احترامی به حاکمیت سایر کشورها تلقی می‌کنیم.»

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha