• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: چهره‌ها
  • کد خبر: 1403023123359
  • خبرنگار : 71943

سیدالشهداء خدمت، الگوی ناب ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان

سیدالشهداء خدمت، الگوی ناب ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان

شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران رسما صبح روز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آغوش امام هشتم آرام و قرار گرفت، رئیس‌جمهوری که برای خدمت به ملت شریف ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرد و با عملکرد خود در دوران ریاست‌جمهوری، توانست دستاوردهای قابل‌توجهی را در دولت سیزدهم رقم بزند که این مدیریت مجاهدانه الگویی برای مدیران جهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهید آیت‌الله رئیسی که دیروز (۳۰ اردیبهشت) برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی همراه با اعضای هیات دولت به آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود، بالگرد حامل وی هنگام بازگشت به تبریز، دچار حادثه شد که این اتفاق دردناک موجب شهادت «آیت‌الله رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز و «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی شد.

در این گزارش به شرحی از زندگی‌نامه، سوابق و اقدامات مجاهدانه خادم‌الرضا، شهید آیت‌الله رئیسی می‌پردازیم:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییس‌الساداتی «رئیسی»، فرزند حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس‌الساداتی و سیده عصمت خداداد حسین، ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود و در پنج سالگی پدر خود را از دست داد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. وی در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزة علمیة قم و مدرسه آیت‌الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی(ره) اداره می‌شد، تحصیل کرد.

یار بهشتی در مبارزات انقلابی

در رابطه با سوابق قبل از پیروزی انقلاب اسلامی "شهید رئیسی" می‌توان گفت که در پی اهانت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۶ و آغاز حرکت‌های مردمی، دکتر رئیسی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آن‌ها مدرسه آیت‌الله بروجردی(مدرسه خان) بود، شرکت داشت و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌کرد، همچنین در تجمعاتی مثل تحصن علما و روحانیون در دانشگاه تهران، شرکت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجد سلیمان، به همراه گروهی از طلاب در قالب فعالیت‌های فرهنگی به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی- عقیدتی پادگان آموزشی صفر - دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.
سیدالشهداء خدمت، الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان
دادستانی کرج اولین مسئولیت شهید رئیسی

رئیس‌جمهور محبوب کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۹ در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت، به عنوان دادیار کرج وارد دستگاه قضائی شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی به سمت دادستان کرج منصوب شد و در سال ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، به مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز گماشته شد و پس از مدتی به عنوان دادستان استان همدان قرار گرفت و تا ۱۳۶۳ در این سمت حضور داشت.

وی سال ۱۳۶۴ و در دوران ریاست آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی بر دستگاه قضا، به عنوان جانشین علی رازینی دادستان وقت انقلاب تهران منصوب شد، سپس امام خمینی(ره) با احکام ویژه و مستقیم، شهید رئیسی را مأمور رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان قرار دادند. در سال ۱۳۶۸ به سمت دادستان تهران منصوب شد و تا سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت، وی همچنین از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ عهده‌دار این سمت بود.
سیدالشهداء خدمت، الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان
از قوه قضاییه و مجلس خبرگان تا آستان قدس رضوی

خادم‌الرضا، شهید رئیسی سال ۱۳۸۳ و در دوران ریاست آیت‌الله مرحوم سید محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضائیه، به عنوان معاون اول دستگاه قضا انتخاب شد و ۱۰ سال هم در این سمت انجام وظیفه کرد. وی همچنین از سال ۱۳۸۵ و در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان نماینده مردم خراسان‌جنوبی به عضویت این مجلس درآمد و در مجلس پنجم خبرگان رهبری هم به نائب‌رییسی این مجلس رسید.

هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان از سال ۱۳۹۱ نیز با حکم رهبر انقلاب، به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد و پس از پایان مسئولیت معاونت اولی در قوه قضائیه، طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود و پس‌از درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی، از اسفند ۱۳۹۴ با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی رسید و تا اسفند ۱۳۹۷ در این سمت حضور داشت. در نهایت شهید آیت‌الله رئیسی با شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

خلاصه‌ی مسئولیت‌های خطیر شهید سید ابراهیم رئیسی به شرح زیراست:
۱) دادستان تهران از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳
۲) رئیس سازمان بازرسی کل کشور ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳
۳) معاون اول قوه قضائیه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳
۴) نماینده مردم خراسان‌جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۸۵
۵) دادستان دادگاه ویژه روحانیت طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰
۶) دادستان کل کشور از سال ۱۳۹۳‌ تا ۱۳۹۴
۷) متولی آستان قدس رضوی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷
۸) عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۹۶
۹) رئیس قوه قضائیه ایران از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰
۱۰) رئیس‌جمهور ایران از سال ۱۴۰۰
سیدالشهداء خدمت، الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان
سوابق درخشان و آثار علمی دکتر شهید آیت‌الله رئیسی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت‌الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت‌الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سیدعلی محقق‌داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌الله مشکینی و آیت الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت‌الله مطهری و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله نوری همدانی آموخت.

رئیس‌جمهور محبوب ایران دروس خارج اصول را نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت‌الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت‌الله آقامجتبی تهرانی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تلمذ کرد. او پیش از پایان دوره سطح، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری، در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.

آن مرحوم با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه(سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکتری فقه و حقوق در مدرسه عالی شهید مطهری نائل شد.

علاوه‌بر مسؤولیت‌های کلان کشوری، بنا به توصیه مکرر آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله آقامجتبی تهرانی مبنی‌بر حفظ ارتباط درسی خود با طلاب، از سال ۱۳۸۰ تاکنون به عنوان مدرس در مدارس علمیه تهران از جمله مدرسه مجد، مدرسه امیرالمومنین(ع)، مدرسه امام حسین(ع) و مدرسه مروی به تدریس سطوح عالی حوزه همچون رسائل و مکاسب، کفایتین و قواعد فقهیه مشغول بود و بعد از عزیمت به مشهد مقدس از ابتدای سال ۱۳۹۵ در مدرسه عالی نواب نیز به تدریس در موضوع «فقه وقف» پرداخت.

اقدامات مجاهدانه شهید رئیسی در دولت سیزدهم

دولت سیزهم از ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که کشور با مشکلات و معضلات گسترده‌ای در حوزه اقتصاد مواجه بود، از بدهکاری‌ها و رشد نقدینگی‌ها گرفته تا گره‌های ریز و درشتی که در بخش‌های مختلف وجود داشت، به‌نحوی که کسری بودجه بیش‌از ۳۰۰ هزار میلیاردی، خزانه منفی ۴۴ هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور که فوری‌ترین آن کرونا بود، میراثی روی دستان رئیسی و دولتمردان تازه نفس بود.

رئیس‌جمهور مردمی رکورددار سفرهای استانی

«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» و اعضای هیات دولت سیزدهم در سالی که گذشت(۱۴۰۲) در مجموع ۱۹ سفر به استان‌های خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌شرقی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، بوشهر، خراسان‌جنوبی، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کردستان، البرز، گلستان، زنجان و هرمزگان داشتند؛ به عبارت دیگر رئیس‌جمهور تقریبا هر ۱۸ روز یک سفر به استان‌های مختلف ایران پهناور داشته است که از این تعداد، ۸ سفر در قالب دور دوم سفرهای استانی و ۱۱ سفر دیگر به منظور بهره‌برداری از پروژه‌ها، نظارت و سرکشی بر حسن اجرای پروژه‌ها و دیدار و گفت‌وگو با مردم انجام شده است.

روند سفرهای استانی به گونه‌ای بود که در پایان هر سفر به هر استان بسیاری از مردم به رفع مشکلات موجود در استان و گشایش گره‌های معیشتی خود از جمله احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد و همچنین رفع مشکلات فعالیت‌های اقتصادی امیدوار می‌شدند. همچنین در سفرهای استانی علاوه‌بر در نظر گرفتن بودجه برای مصوبات همان سفر و تخصیص منابع در نظر گرفته‌شده برای پروژه‌های عمرانی، بانک‌ها نیز مکلف به پرداخت تسهیلات موردنیاز مردم و خصوصاً صنایع می‌شدند.
سیدالشهداء خدمت، الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان
رشد اقتصادی مثبت ۴ درصدی پس از ۱۰ سال

دولت‌ یازدهم و دوازدهم در تمام ۸ سال خود ۵۴۰ همت به‌طور خالص از سیستم بانکی استقراض کرده بود و در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ و در پایان عمرش به تنهایی ۵۴ همت پول چاپ کرد تا با بی‌انضباطی مالی، کسری بودجه خود را رفع کند. اما دولت سیزدهم این بار مالی و فشار سنگین را در بخش‌های عمرانی و جاری تحمل کرد و حتی توانست در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ آن رقم ۵۴ همتی استقراضی دولت قبلی را، با بانک مرکزی تسویه کند.

این در حالی‌است که این دولت در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برای اولین‌بار در سال‌های بعد از انقلاب حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد. همچنین دولت رئیسی توانست با یک شیب ملایم، رشد اقتصادی کشور را پس‌از یک رکود ۱۰ ساله مثبت کند و در گام اول به ۳ درصد و بعدا آن را به ۴ درصد برساند. این افتخار تنها ادعای آمارهای داخلی نیست بلکه صندوق بین‌المللی پول و همچنین بانک جهانی نیز آن را تایید کرده‌اند.

افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

«جواد اوجی» وزیر نفت در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، اظهار کرد: «وزارت نفت دولت مردمی نشان داد که معطل خارجی‌ها و برجام نبودیم؛ در این دولت ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون مترمکعب به تولید گاز، بیش‌از ۲۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و ۱۰ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده است.»

وی با اشاره به صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت در سال ۱۴۰۲ با وجود همه محدودیت‌ها، افزود: «صنعت نفت ایران هم‌اکنون در همه بخش‌ها از جمله توسعه میدان‌های نفت و گاز در خشکی و دریا، سازه‌های دریایی، احداث پتروپالایشگاه‌ها، جمع‌آوری گازهای همراه و حفاری چاه‌های افقی و عمودی، با اتکاء به فعالان و سازندگان داخلی این صنعت، به خودکفایی رسیده است.»

در همین راستا، خبرگزاری رویترز با بیان این‌که ایران در دور زدن تحریم‌ها موفق بوده، نوشته است که، آمریکا از دوران ترامپ و پس از خروج از توافق برجام، تحریم‌های جدیدی را با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اعمال کرد، حال آن‌که آمار شرکت‌های خارجی حاکی است که میزان صادرات نفت ایران در دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران است.

عضویت دائم در شانگهای پس از ۱۵ سال

سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از بزرگترین، مهمترین، وسیع‌ترین و ثروتمندترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان است و نقش بسیار مهمی در مناسبات تجاری و امنیتی جهان بازی می‌کند. عضویت دائم ایران در این سازمان فرصت‌های بسیاری برای کشورمان از جمله در زمینه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند و موجب رشد صادرات کشورمان به کشورهای عضو این پیمان شده است.

در امتداد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، قرارداد ۲۵ ساله چین در همه بسترهای مشترک امضاء شد که یکی از مزیت‌های موثر آن، نقش ایران در کریدور راه ابریشم و تقویت حق ترانزیتی کشورمان است. از آثار دیگر آن، همکاری مهم دولت سیزدهم با چین در راستای خرید قابل‌توجه نفت ایران بود که موجب دور زدن تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده و اروپا در حوزه نفتی شد.

حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ و رفع موانع تولید

توزیع رانتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت، مانع بزرگی بر سر راه کسب و کارهایی بود که دسترسی به ارز دولتی و رانت ایجاد شده نداشتند. از این جهت حذف ارز ترجیحی را می‌توان مقدمه خوبی برای شفاف‌سازی اقتصاد و حرکت به سمت تولید رقابتی عنوان کرد؛ به‌علاوه با این اقدام افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها پس‌از ۱۲ سال را شاهد بودیم.

حذف ارز رانتی پای بسیاری از مفسدانی را که با ارز دولتی اقدامات مجرمانه را رقم زده بودند، به دادگاه کشاند و موجبات بازگشت مبالغ زیادی از دارایی‌های مردم به خزانه کشور شد که همین اتفاق باعث جبران بخشی از کسری بودجه کشور و تخصیص آن به مسائل زیرساختی کشور شد.

تحقق دولت الکترونیک از دستاوردهای مدیریتی شهید رئیسی

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سال ۱۴۰۱ پس از ۲۰ سال انتظار راه‌اندازی شد و تا الان بیش‌از ۹۷ درصد از دستگاه‌های اجرایی کشور به آن پیوسته‌اند و بیش‌از سه‌هزار خدمت در بستر آن به مردم ارائه می‌کنند، به‌نحوی که تعداد کاربرانی که از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده‌اند به بیش‌از ۱۶ میلیون نفر رسیده است که در نوع خود رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شود، وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی، درگاه ملّی مجوزها و سازمان تامین اجتماعی، از سامانه‌های پرمخاطب این پنجره است.

قبل از ایجاد سامانه دولت الکترونیک، مشکلاتی در صدور مجوز وجود داشت اما با پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، امضای طلایی حذف شد و شیوه کار این سامانه به این شکل است که اگر ظرف سه روز دستگاه به فرد متقاضی مجوز ندهد، سامانه‌ی درگاه واحد مجوز صدور الکترونیکی، بررسی‌های لازم برای صدور مجوز را آغاز می‌کند که این اتفاق موجب حفظ اخلاق حرفه‌ای می‌شود.

رونمایی از سامانه چک الکترونیکی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ سامانه چک الکترونیک را رونمایی کرد. این سامانه نوع جدیدی از چک است که با دارا بودن تمام قوانین چک کاغذی، با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا کرده و به‌صورت دیجیتال صادر می‌شود. این چک امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و با همین هدف بانک مرکزی سامانه چکاد را برای ارائه چک امن دیجیتالی راه‌اندازی کرده است.

کاهش خطر تقلب و جعل، حذف نیاز به ارسال نسخه فیزیکی، سرعت در پردازش و ثبت، حذف نگرانی از ثبت در سامانه، حفاظت از محیط زیست و پایداری، ضمانت چک دیجیتال، استعلام چک صیادی، امکان وصول درون‌بانکی و بین‌بانکی، کارتابل مشاهده چک‌های دیجیتال دریافت‌شده و غیره، از جمله مزیت‌های برقراری سامانه چک الکترونیک است.

مولّدسازی ابتکار اقتصادی دولت سیزدهم

مولّدسازی به معنای بهینه‌سازی دارایی‌های مازاد دولت برای احیای واحدهای تولیدی از اقدامات موثر دولت سیزدهم در راستای استفاده‌ی حداکثری از منابع بالفعل برای بالقوه کردن ظرفیت‌های اقتصادی کشور است. مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی برای جهش تولید از طریق مولدسازی اموال دولت داشته‌اند که این وظیفه در سازمان خصوصی‌سازی دولت سیزدهم تاکنون به خوبی پیش رفته است.

طبق آخرین آمار، پنج همت از درآمد مولدسازی در راستای تکمیل ۶۰ هزار پروژه ملی استفاده شد. همچنین برای اکثر استان‌های کشور بسته‌های رونق در نظر گرفته شده است که بخشی از آن‌ها اتمام پروژه‌های زیرساختی کشور از طریق تهاتر اموال مازاد دولت است. این ابتکار دولت سیزدهم موجب پویایی دستگاه اقتصادی کشور در احیای ظرفیت‌های خاموش کشور شده است.

اخیرا پرویز مظلومی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال درباره خدمات دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه ورزش اظهار کرد: ایشان جهادگر بزرگی بود و خدمات شایانی را به ورزش ایران ارائه کرد. شهید رئیسی به ورزش علاقه خاصی داشت و باید بگویم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خصوصی‌شدن را مدیون ایشان در دولت هستند.

ادامه اقتدار دولت سیزدهم پس از شهادت رئیس‌جمهور فقید

مقام معظم رهبری پس‌از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، از همه اعضای دولت خواست بدون هیچ‌گونه وقفه و تعلل و با همان روحیه و توان همیشگی، به کار خود ادامه دهند تا آنجا که در امورات کشور و رسیدگی به مشکلات مردم هیچ خللی وارد نشود. در همین راستا محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جلسه هیات دولت را تشکیل داد.

در این جلسه، هیأت دولت ۲ مصوبه در خصوص اصلاحیه موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و سوریه و همچنین اجازه صدور اعلامیه بند ۶ ماده ۴۴ کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد که زمینه را برای تسهیل قرارداد استرداد مجرمین فراهم می‌کند، تصویب کرد.
سیدالشهداء خدمت، الگوی ایرانی - اسلامی برای مدیران جهان
واکنش چهره‌های شاخص به شهادت آیت‌الله رئیسی

شخصیت‌های کشوری و لشکری در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی به صدور بیانیه‌هایی پرداختند که در این گزارش به شرح بخشی از آن‌ها می‌پردازیم:

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، تاکید کرد که نام، خاطرات و نقش‌آفرینی‌های «سیدالشهدای خدمت» در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به‌ویژه طی دوره سه‌ساله ریاست‌جمهوری، به‌مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی، تاکید کرد: «به محضر فرمانده معظم کل قوا و مردم بصیر ایران اطمینان می‌دهیم رزمندگان این دژ مستحکم دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، همچون گذشته آماده جانفشانی در تحقق آرمان‌های نظام است.»

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی، آورده است: «ایشان نمونه بارزی از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و در ادای خدمت و وظیفه کوتاهی نکرد.»

آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید در پیامی ضمن عرض تسلیت شهادت خادم‌الرضاء، گفت: «سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و امام‌جمعه گرامی تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان، موجب تألم شد. این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت؛ و مغفرت و اجر شهادت را برای سالکان به‌مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود باریافته، خواهان و استواری ایران اسلامی را از خدای سبحان مسئلت دارم.»

آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر تشیع در عراق نیز در پیام تسلیت خود به ملت ایران، آورده است: «خبر درگذشت جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف شد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان نیز در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت و نوشت: «خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور، گفت: «رفیق جان! یار باصفا و صادق امام و ‌رهبری؛ سفرت به‌خیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج‌قاسم برسان.»

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان نیز با انتشار یک توییت در پی شهادت رئیس‌جمهور، نوشت: «شهادت ریاست گران‌قدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را، تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهداء، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و  بهروزی برای مردم ایران  آرزومندم.»

سیدحسن خمینی هم در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، این پیام را منتشر کرد: «حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.»

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و همراهان ایشان را، تسلیت گفت.

علیرضا زاکانی؛ شهردار پایتخت نیز در پیامی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیأت همراه را که در سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مقام رفیع شهادت رسیدند، تسلیت گفت.

گفتنی است، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همراه با برخی اعضای هیأت دولت برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود که، بالگرد حامل وی هنگام بازگشت به تبریز، در منطقه جنگلی و کوهستانی ورزقان دچار حادثه شد که در این حادثه دردناک، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار «سیدمهدی موسوی»، رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خدمه پروازی این بالگرد به شهادت رسیدند.

روحشان شاد و راهشان پُررهرو باد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha