• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030100127
  • خبرنگار : 50181

سطح زیر کشت زعفران کرمانشاه به ۲۰۰۰ هکتار می‌رسد

سطح زیر کشت زعفران کرمانشاه به ۲۰۰۰ هکتار می‌رسد

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از هدفگذاری برای افزایش سطح زیرکشت زعفران کرمانشاه به ۲۰۰۰ هکتار تا سه سال آینده خبر داد.

علی چاله‌چاله در جلسه کارگروه اقتصادی استان کرمانشاه از زعفران به عنوان یکی از محصولات مهم و اقتصادی با نیاز آبی پایین یاد کرد که در شرایط فعلی کشت آن خصوصا در استان کرمانشاه بسیار مقرون به صرفه است و گفت: این ظرفیت را داریم که تا ۱۰ درصد از اراضی دیم کرمانشاه را به کشت زعفران اختصاص دهیم.

وی از نیاز آبی پایین این محصول که تنها چهار هزار مترمکعب در سال است یاد کرد و افزود: درآمد حاصل از کشت زعفران نیز حدود ۱۰ برابر برخی محصولات دیگر از جمله گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه برای مقایسه درآمد حاصل از کشت زعفران با محصولی مانند گندم عنوان کرد: از هر هکتار زمین پنج تن گندم با درآمد حدود ۸۷ میلیون تومان برداشت می‌شود، اما برداشت زعفران از هر هکتار زمین ۸.۴ کیلو با درآمد ۷۱۴ میلیون تومان است.

چاله‌چاله سطح زیر کشت کنونی زعفران در استان کرمانشاه را ۶۳۰ هکتار اعلام کرد که سالانه ۴۲۰۰ کیلوگرم زعفران از آن برداشت می‌شود و افزود: زعفران تولیدی کرمانشاه هم از نظر میزان عملکرد و هم از نظر کیفیت نسبت به زعفران تولیدی در دیگر نقاط کشور بسیار بهتر است.

به گفته این مسئول کرمانشاه در حال حاضر هم در زمینه سطح زیر کشت و هم میزان تولید زعفران، رتبه هفتم کشور را دارد.

وی از هدفگذاری برای افزایش سطح زیر کشت و تولید زعفران در سه سال آینده خبر داد و عنوان کرد: قرار است سطح زیر کشت زعفران به دو هزار هکتار با تولید ۲۰ تن در سال برسد. به گونه‌ای که در سال اول ۳۷۰ هکتار و در دو سال بعد هر سال ۵۰۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران در کرمانشاه اضافه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از اشتغالزایی قابل توجه کشت زعفران نیز یاد کرد که هر هکتار آن برای یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد و گفت: با افزایش سطح زیر کشت زعفران در کرمانشاه، ۱۳۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

چاله‌چاله تنها نقاطی از استان که کشت زعفران در آنها چندان مناسب نیست را شهرستان‌های گرمسیری دانست و کرمانشاه، کنگاور، سنقر، هرسین و صحنه را نیز مستعدترین نقاط استان برای کشت زعفران اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha