• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403030100168
  • خبرنگار : 50200

مازندران در ۱۰۰۰ روز فعالیت سیّد ابراهیم رئیسی

مازندران در ۱۰۰۰ روز فعالیت سیّد ابراهیم رئیسی

ایسنا/مازندران از آخرین حضور «شهید جمهور» در دیار علویان کمی بیش از ۱۰۰ ساعت گذشته و افسوس که این آخرین دیدار مازندرانی‌ها با سیّد ابراهیم بود؛ در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به جایگاه، تحولات، پیشرفت‌ها و توسعه استان مازندران طی ۱۰۰۰ روز فعالیّت دولت سیزدهم و کارنامه سیّد محرومان در عرصه خدمت و جهاد؛ رئیس‌جمهوری که برای خدمت به ملّت شریف ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

کسی چه می‌دانست که دوّمین حضور آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی در مازندران، آخرین حضورش در دیار علویان خواهد بود. وی غروب جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به همراه جمعی از اعضای هیات دولت، از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای نوشهر، مازندران را به مقصد پایتخت ترک کرد؛ اما آخرین سفر آیت‌الله رئیسی به مازندران با خبرهای خوبی همراه بود و فرامین مدبرانه‌ و رهنمودهای عالمانه‌ای صادر و ابلاغ کرد.

او که پیشتر در مازندران طرح آزادسازی سواحل را در دور نخست سفرش بنیان نهاده بود در دور دوم سفر بر آبادسازی سواحل تاکید کرد تا همه مردم بتوانند در فضایی آرام از آن استفاده کنند.

۱۰۰۰ روز با سیّد ابراهیم رئیسی در مازندران

رئیس‌جمهور که بواسطه مردمی بودن خود و دولتش، از درد دل مردم آگاه بود، دست التیام بر زخم کهنه مازندرانی‌ها گذاشت و با تاکید بر مسئله عدم توازن در توزیع سود ناشی از تولید و فروش برنج برای تولیدکنندگان و دلالان، گفت: زنجیره تولید تا توزیع برنج باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا جلوی اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی که علم فسادستیزی را در دولت خود برافراشته بود در مصلی شهر ساری تاکید کرد: باید با قاطعیت جلوی افرادی که می‌خواهند منابع ملی و جنگل‌ها را غارت کنند ایستاد و دست زیاده‌خواهان را قطع کرد. همانطور که اجازه نمی‌دهیم به کشور کوچک‌ترین تعدی و تجاوزی صورت بگیرد، در مقابل غارت ثروت‌های کشور توسط زیاده‌خواهان و زمین‌خواران می‌ایستیم.

وی که گویی سال‌ها در دیار علویان زندگی کرده یکی از مهمترین چالش‌های استان را هدف قرار داد و به مسئله پسماند در مازندران اشاره کرد و گفت: دستور می‌دهم زمان برای اتمام موضوع زباله‌سوز تعیین شود و در غیراین‌صورت خلع‌ید کنید.

سخنرانی و دستورات و آنچه که سیّد ابراهیم رئیسی درباره دریا مطرح کرد می‌توان گفت تقاضا و خواهش میلیون‌ها مازندرانی بود. او تاکید کرد: سیاست‌های اقتصاد دریا محور ابلاغ شود. نسبت استان با اقتصاد دریامحور در دست تمام مدیران حاضر در این جلسه است، نسخه رونق این اقتصاد را شما به تهران ارائه دهید و مدام نگاهتان به تهران نباشد و به دستان خود و سابقه مدیریتی خود نگاه کنید.

اما رهاورد سفر سیّد ابراهیم و هیات همراهش به مازندارن به این فرامین ختم نشد. وی با بیان اینکه معتقدم باید از فرصت‌های موجود در استان‌های شمالی مثل آشوراده و میانکاله و امثال آن با ملاحظات مسائل زیست محیطی در جهت ارتقای رفاه و رونق اقتصاد منطقه بهره گرفته شود، ایجاد عدالت جنسیتی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه بانوان در استان مازندران نقش مهمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی دارند، گفت: هر جا بانوان را در محاسبات‌مان ندیدیم، جامعه زیان کرد.

رئیس‌جمهور مردمی موضوعات ویژه مازندران، از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج»، «مولدسازی پلاژهای دولتی»، «توسعه زیرساخت‌های بنادر استان»، «کالاهای رسوبی در گمرکات» و «مسائل تالاب میانکاله» را نیز مورد بررسی قرار داد و دستورات مقتضی در این زمینه‌ها را صادر کرد.

همه آنچه او بر آن‌ها دست گذاشت دقیقا همان‌هایی بودند که اگر از هر نخبه و علامه مازندرانی پرسیده می‌شد، به آنها اشاره می‌کرد. از این حیث می‌توان دور دوم سفرهای ریاست جمهوری دولت سیزدهم را نقطه پایانی بر چالش‌های استانی و تکمیل و ترمیم طرح‌ها و نواقص برشمرد.

همه این موارد فارغ از مصوبات و اعتبارات سفرهای رئیس جمهوری بود که آن نیز نقطه قوت و مزیت دیگری بر کارآمد بودن دولت سید محرومان داشت. نامی که بجا و درست برای سید ابراهیم برگزیده شده چراکه وی دقیقا با درد و رنج محرومان آشنا بود.

۱۰۰۰ روز با سیّد ابراهیم رئیسی در مازندران

اما با نگاهی به وضعیت شاخص‌های مختلف استان  مازندران در طول سال‌های گذشته، یک موضوع نمود ویژه‌ای دارد و آن هم تحول و جهش ویژه‌ مازندران در طول ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم در برخی شاخص‌های کلان است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم برخی چالش‌ها و مشکلات بر زمین مانده مازندران، رنگ بهبود به خود گرفته و مشکلات اساسی که از سال‌های دور با مازندران همراه بوده و در سایه غفلت و بی‌تدبیری‌ها به امان خدا رها شده بودند، یک به یک حل‌وفصل شده‌ و یا در مراحل اتمام قرار گرفته‌اند.

طرح‌های بارز و مهم در بخش‌های منابع آب و تاسیسات فاضلاب، نفت و انرژی، محورهای ارتباطی و زیربنایی مواصلاتی، کشاورزی و منابع طبیعی، بهداشت و درمان، آموزش عالی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، حفظ محیط زیست، بنیاد مسکن، فرهنگی و عمران شهری و پسماند از گام‌های بلند دولت سیزدهم در تحقق شعار توزیع عادلانه منابع و رشد و توسعه پایدار به شمار می‌رود.

در کنار این محورهای کلان نام برده شده، بررسی نرخ اشتغال و ارزش افزوده بخش‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن در ۳ ساله دولت سیزدهم نشان رشد مناسب در این شاخصه‌ها دارد. همچنین کاهش نرخ بیکاری نسبت به سرانه کشوری و رشد اقتصادی چشمگیر تا اردیبهشت امسال حکایت از حرکت قطار پیشرفت دولت در مازندران داشت.

همچنین افزایش حجم تولیدات کشاورزی در محصولات متنوع بخش کشاورزی استان از زراعت و باغبانی گرفته تا شیلات و دامپروری یکی دیگر از نمودهای توسعه و گشایش اقتصادی در دولت سیزدهم است.

اصلاح و توسعه ۱۵۰۰ کیلومتر شبکه آب در مازندران، گازرسانی ‌به ‌۱۰۹ روستای ‌مازندران ‌بویژه‌ در مناطق‌ کوهستانی، تکمیل ورزشگاه چمنی قائمشهر برای میزبانی تیم لیگ برتری نساجی، شکسته شدن رکورد ۲۷ساله تخلیه و بارگیری‏ و اجرای ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در بندرامیرآباد از دیگر اقدامات شایان توجه دولت سیزدهم بود.‏

افتتاح و بهره‌برداری ۱۰۳۱ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۸۰ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در ۲۲ شهرستان مازندران با ایجاد اشتغال ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر تنها تا پایان سال گذشته در شهرهای مازندران نشان از عملکرد قابل توجه دولت و تداوم حرکت قطار پیشرفت بر ریل آبادانی داشت که امیدواریم این نمودار توسعه و تعالی مازندران همچنان تداوم داشته باشد.

یقینا سنگ‌بنایی را که سیّد ابراهیم رئیسی، سیّدالشهدای خدمت، بر جای نهاد می‌تواند تا سال‌ها الگوی ناب ایرانی-اسلامی توسعه و پیشرفت برای مدیران کشور باشد. قطعا در ادامه راه نیز همچون گذشته، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، پرتوان و رو به توسعه پیش‌خواهیم رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha