• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403030100248
  • خبرنگار : 30057

دهقانی فیروزآبادی به ایسنا خبر داد

۲ یادگار شهیدجمهور در حوزه علم‌ و فناوری/افتتاح مراکز «هوش مصنوعی» و «کوانتوم» تا پایان دولت

۲ یادگار شهیدجمهور در حوزه علم‌ و فناوری/افتتاح مراکز «هوش مصنوعی» و «کوانتوم» تا پایان دولت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ایجاد مرکز ملی هوش مصنوعی و مرکز آفرینش فناوری‌های کوانتومی را دو یادگار بزرگ رئیس‌جمهور شهید دانست و از راه‌اندازی رسمی این مرکز ملی و ساختمان بزرگ آفرینش فناوری کوانتوم در پارک فناوری پردیس تا دو ماه آینده که پایان کار دولت سیزدهم است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروز آبادی امروز در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث در پاسخ به ایسنا در خصوص حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از حوزه اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، گفت: من در این زمینه حرفی دارم که دکتر ستاری که در دوره قبل حضور داشت و یک سال هم در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در این سمت فعالیت می‌کرد، نیز گفته بود. 

وی افزود: «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» از نظر من بزرگترین اتفاقی است که در طول دو تا ۳ دهه گذشته برای جریان علم و فناوری رخ داد. در دوره قبل موضوع این قانون مطرح شد و حتی در دولت سیزدهم این قانون موافقین و مخالفینی داشت و آن چیزی که موجب شد این قانون به طور جدی برای تصویب شتاب بگیرد، حمایت مستقیم و جدی شخص رئیس‌جمهور بود بعد از اینکه حضرت آقا، سال را به نام سال دانش‌بنیان نامگذاری کردند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نامگذاری سال به نام دانش‌بنیان‌ها، شدت و حدت جدی به روند تصویب این قانون داد، اظهار کرد: شخصا آیت‌الله رئیسی از دوران فعالیتش در آستان قدس رضوی به حوزه دانش‌بنیان اعتقاد داشت و شخصا پای کار آمد تا این قانون به تصویب برسد و بعد از تصویب آن نیز در مدت کمتر از ۶ ماه که من مسؤولیت داشتم، تمام آیین‌نامه‌های آن با حمایت تام شخص رئیس جمهور در دولت مصوب شد.

وی تاکید کرد: تصور نمی‌کنم که تا ۱۰ سال آینده هیچ اثری ماندگارتر و تاثیرگذارتر از این قانون ارزشمند که از سال گذشته اجرایی شد، از شهید جمهور ما باقی مانده باشد و امیدوارم اعضای زیست بوم علم و فناوری آن را قدر بدانند و این خاطره و یاد را از رئیس جمهور شهید با پیگیری و اجرای آن، قدر بدانند.

ماموریت معاونت علمی درباره توسعه هوش مصنوعی

معاون علمی رئیس‌جمهور در خصوص واگذاری ماموریت ایجاد مرکز هوش مصنوعی از سوی رئیس‌جمهور شهید به این معاونت، خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور دو ابتکار در حوزه‌های علم و فناوری داشتند که این ابتکارات مختص ایشان بود. یکی از این ابتکارات پیگیری در تاسیس مرکز ملی هوش مصنوعی و اپراتور هوش مصنوعی است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: قبل از ۲۰ خرداد امسال افتتاح رسمی مرکز ملی هوش مصنوعی را شاهد خواهید بود.

دهقانی فیروزآبادی، ابتکار دوم رئیس‌جمهور شهید در حوزه فناوری را تاکید وی بر تشکیل و هم‌افزایی اعضای فعال در علوم و فناوری کوانتوم ذکر کرد و ادامه داد: در این دو زمینه رئیس‌جمهور، دو شورا تشکیل داده است که اولین آن شورای کوانتوم به ریاست شخص رئیس‌جمهور و نائب رئیسی معاون علمی و دومین شورا، شورای راهبری هوش مصنوعی به ریاست معاون علمی است.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، اینکه یک رئیس‌جمهور در یک شرایط اقتصادی سخت که پیگیر حل مسائل کشور است، در این حد پیگیر است که در لبه حمله علم و فناوری دنیا که هوش مصنوعی و کوانتوم را شامل می‌شود، شخصا پیگیری کند و دستور ایجاد شورای آنها را صادر کند، یک توجه خاص را می‌طلبد.

دهقانی فیروزآبادی این دو ابتکار را دو یادگاری بزرگ رئیس‌جمهور شهید توصیف کرد که در اختیار ما قرار دارد و گفت: تاکید داریم که تا پایان دولت سیزدهم که تا دو ماه آخر خواهد بود، هم مرکز ملی هوش مصنوعی و هم ساختمان بزرگ مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی در پارک فناوری پردیس رسما افتتاح شود.

رشد ۳ برابری دانش‌بنیان‌ها در صادرات
 

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، گفت: امسال به همت اعضا، انجمن‌های علمی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که نگاهشان به تولید است و همچنین حمایت جدی پارک فناوری پردیس و معاونت علمی، نمایشگاه ایران سلامت امسال با یک شور و نشاط بیشتری برگزار شد.

وی با بیان اینکه این‌ نمایشگاه نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد وسعت و توسعه یافته است، ادامه داد: بیشتر از ۶۰۰ گفت‌وگو و مذاکره B۲B در طی برگزاری این‌ نمایشگاه برگزار شد و امیدوارم با تجمیع کردن ظرفیت‌ها، نمایشگاه ایران هلث سال آینده هم شامل نمایشگاه تجهیزات پزشکی شود، هم شامل حوزه دارو شود و هم شامل حوزه غذاها، فراسودمندها و مکمل‌ها باشد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: به این معنا که رویدادی داشته باشیم که واقعا در سطح منطقه به آن افتخار کنیم.

وی با اشاره به حضور ۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه، خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های کشور برای این شرکت‌ها قابل توجه است که نتیجه سرمایه‌گذاری ۴۰ ساله و حمایت کشور از حوزه سلامت بوده است.

دهقانی فیروزآبادی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، نمایشگاه ایران سلامت با عظمت منطقه‌ای برگزار شود، به گونه‌ای که در غرب آسیا افتخار منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باشد و کلیه سالن‌های آن را پر کند و شاهد حضور کشورهای بیشتر باشیم.

فرصت‌های بین‌المللی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه بازارهای بین‌المللی، گفت: لازم است از شهید جمهورمان یادی کنم؛ یکی از اتفاقات بزرگی که در سال گذشته رخ داد، این بود که ایران صاحب سازمان تعاملات بین‌المللی شد. کشورهای بزرگ دنیا هر کدام سازمان تعاملات و همکاری‌های بین المللی دارند که در عالی‌ترین، هیات امنا دارد و وظیفه تنظیم همکاری، توسعه همکاری‌های علم و فناوری آن کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: مرکز تعاملات همکاری‌های علم و فناوری معاونت علمی با پیگیری و ابلاغ رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۴ ماه گذشته به سازمان ارتقاء یافت.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه همه تاثیرگذاران این حوزه همچون وزارت امور خارجه، علوم‌ و بهداشت و سایر نهادها در آن حضور دارند، یادآور شد: در تمام سفرهای رئیس جمهور و همه میزبانی‌های خارجی وی، یکی از ارکان مذاکرات ایشان، علم و فناوری بود و من به خاطر ندارم که در طول ۸ دوره گذشته، مذاکرات بین‌المللی رئیس‌جمهوری بر محوریت علم و فناوری در حد رئیس‌جمهور شهید باشد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این رویکرد بر اساس برنامه کلی رئیس‌جمهور بوده است، ادامه داد: هدف رئیس‌جمهور این بود که توانی که در کشور ایجاد شده است، الان می‌تواند دست برتر برای ما در مذاکرات بین‌المللی باشد و در این راستا تاکید و توصیه رئیس‌جمهور شهید بر تقویت همکاری‌ها بود.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: بنای معاونت این بود که خانه‌های علم و فناوری را در چند کشور ایجاد کند و باشگاه صادراتی دانش‌بنیان ما که امروز یک باشگاه با حدود هزار شرکت است که از ۵ تا یک ستاره دسته‌بندی شده‌اند، اقداماتی است که سازمان تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ما داشته و دارد تا بتوانیم صادرات دانش‌بنیان کشور را توسعه دهیم.

وی افزود: طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان گمرک، دانش‌بنیان‌های کشور در سال گذشته موفق شدند بیش از ۲.۵ میلیارد تومان صادرات داشته باشند و این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار بود؛ یعنی شرکت‌ها رشد ۳ برابری را تجربه کرده‌اند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ارزبری دانش‌بنیان‌ها بیشتر از صادرات آنها است، گفت: دلیل این امر این است که بخش بزرگی از دانش‌بنیان‌ها مشمول جلوگیری از خروج ارز هستند؛ به این معنی که به طور مثال اگر می‌خواستیم کالایی را با قیمت هزار دلار وارد کنیم، یک شرکت با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار تجهیزات را به کشور وارد می‌کرد که ما با حمایت از آنها ۷۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی را داشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۲۳:۳۳

روحشان شاد و یادشان گرامی و باورش سخت که یه دفعه همچین اتفاقی افتاده واسه ریس جمهور واقعا مردم تو شک قرار گرفتن

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۰۳:۳۱

چند روزه از درون دارم گریه میکنم خیلی سخته باورم نمیشه رئیسی عزیز و عبداللهیان عزیز رو از دست دادیم، اما ثابت شده که با خون شهدا انسان های قوی تری بر میخیزن، با افتخار و شناخت عمیق، سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ به سید رأی دادم، الانم ۵۰ روز دیگه به کسی رأی میدم که مثله ایشون مردمی و اخلاق مدار باشه، ایشون در مناظرات انتخاباتی و بعد از اون اخلاق و گذشت رو به همه ما یادآور شد و به ما یاد داد اخلاق از همه چیز بالاتر است . . . روحش شاد و یادش در قلب ها ماندگار

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۵

روحشون شاد د یادشان گرامی هنوزم باور نمیکنم شهید شدن😢🖤

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۸

روحشان قرین رحمت الهی .

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۴

خدا رحمتشون کنه روحشون شاد وتعالی

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۴:۱۳

انسانی وارسته بود تلاش زیاد می کرد ومتواضع بود خدا رحمتش کنه باورش سخته ولی یادش گرامی

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۸

روحشون شاد خیلی ناراحت شدم خدا همشون رو رحمت کنه شهیدان راه خدمت

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۰

خدا گواهه این چند روز کار ما اشک ریختن برای این گروه بود و واقعا با تمام وجود عزا دارشان بودیم چه گوهرهایی از دست دادیم مرحوم رئیسی آنچه ناسزا بود شنیدن و بروی خودشان نیاوردن امیر عبداللهیان با دقت و صبر و استقامت واقعا زحمتکشیدند متعالی تر باد جایگاهشان

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۳ ۰۲:۴۱

خدا رو شاهده من با فوت شدن کسی گریه نمیکردم ولی واسه این گروه کلی اشک ریختم خداحافظ قهرمان فقرا .امیدوارم کسی رئیس جمهور بشه که در حد خودش و یا بهتر از اون کارا رو انجام بده .خدا حافظ رئیس جمهور

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۳ ۰۲:۴۳

خداحافظ قهرمان فقرا .خدا حافظ رئیس جمهور