• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030100264
  • خبرنگار : 71516

دادگستری غزه: دیوان کیفری بین‌المللی قربانی را با جلاد یکی کرده است

دادگستری غزه: دیوان کیفری بین‌المللی قربانی را با جلاد یکی کرده است

وزارت دادگستری غزه اعلام کرد دیوان کیفری بین‌المللی با صدور حکم جلب برای رهبران مقاومت می‌خواهد غرب و ابرقدرت‌ها را راضی نگه دارد و با این کار قربانی را با جلاد یکی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری غزه اعلام کرد: دیوان کیفری بین‌المللی با صدور حکم جلب برای رهبران مقاومت برای راضی نگه داشتن غرب و ابرقدرت‌ها تلاش می‌کند و با این کار قربانی را با جلاد یکی می‌کند. این دادگاه در احکام خود بیشتر عاملان جنایت‌های نسل کشی در غزه از رهبران، افسران و سربازان صهیونیست را استثنا کرده و تنها حکم جلب را درباره 2 تن از رهبران اشغالگر صادر می‌کند.

طبق گزارش معا، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: اسناد و مدارکی درباره مشارکت افسران رژیم اشغالگر و سربازانش در جنایت‌های جنگی و نسل کشی و تمام جنایت‌هایی وجود دارد که ساکنان نوار غزه را از حق قانونی آنها مثل حق حیات، سکونت و آموزش و حتی آب آشامیدنی محروم می‌کند. این‌ها اسناد و مدارک شاخصی است که سربازان رژیم اشغالگر با دوربین‌های خود آن را مستند کرده‌اند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آن را پخش کرده‌اند و در هر زمانی می‌توان آن را مشاهده کرد.

در بیانیه این وزارتخانه تاکید شده است: این حکم اجحاف در حق مقاومت و رهبران آن است. این حکم اشغالگری اسرائیل و جنایت‌هایش در طول ۷۶ سال به ویژه جنایت‌های هفت ماه اخیر در سایه نبود مطلق عدالت و مجازات بین‌المللی است.

پیش از این «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی.

این دیوان همچنین قصد دارد برای برخی از رهبران حماس نیز حکم بازداشت صادر کند، از جمله برای «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه، «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس.

با درخواست دادستان، اکنون هیاتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید درباره درخواست کریم خان تصمیم‌گیری کنند. اگر حکم جلب برای نتانیاهو صادر شود، این نخستین باری است که دیوان کیفری بین‌المللی رهبر ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

کریم خان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: نتانیاهو و گالانت به کشتار در غزه، استفاده از گرسنگی و قحطی به‌عنوان یک ابزار جنگی، جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان در جنگ متهم هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha