• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403030100650
  • خبرنگار : 71263

اقدام کم‌سابقه هند برای خرید ارزان‌تر نفت روسیه

اقدام کم‌سابقه هند برای خرید ارزان‌تر نفت روسیه

هند در اقدامی کم‌سابقه از پالایشگاه‌های نفتی دولتی و شرکت خصوصی ریلاینس اینداستریز درخواست کرده است در خصوص قرارداد تامین بلندمدت نفت با روسیه، مشترکا مذاکره کنند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند:‌ دولت می‌خواهد نرخ تخفیف حداقل یک سوم از نفتی که پالایشگاه‌های هند تحت قرارداد از روسیه خریداری می‌کنند، ثابت باشد تا اقتصاد این کشور را در برابر نوسان قیمت نفت محافظت کند. درخواست برای مذاکره مشترک، غیررسمی بوده است.

با این حال، منابع آگاه می‌گویند بعید است شرکت ریلاینس، اطلاعات حساس را با پالایشگاه‌های نفتی دولتی به اشتراک بگذارد زیرا آنها در بازار سوخت داخلی، رقیب هستند و این امر، مانع تلاش‌های دولت برای همکاری بین پالایشگاه‌ها می‌شود.

هند، خریدار بزرگ نفت روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین بوده است اما تشدید سخت‌گیری در اعمال تحریم‌های آمریکا، این تجارت را فلج کرد و باعث شد برخی از پالایشگاه‌ها مجبور شوند نفت گران‌تر را از منابع دیگر خریداری کنند. این کشور جنوب آسیا می‌خواهد پالایشگاه‌های دولتی به جای رقابت، با یکدیگر همکاری کرده و قدرت چانه‌زنی را در زمان مذاکرات خرید نفت افزایش دهند.

همکاری بین پالایشگاه‌ها بی‌سابقه نیست. پالایشگاه‌های دولتی مذاکرات مشترکی با صادرکنندگان در خاورمیانه و غرب آفریقا داشته‌اند تا از شرایط مطلوب‌تری در خرید برخوردار شوند اما این موضوع که دولت هند از یک پالایشگاه خصوصی کمک درخواست کند، کم‌سابقه است.

به گفته منبع آگاه، پالایشگاه‌های دولتی به دنبال خرید نفت با تخفیف بیش از پنج دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت هستند اما مسکو، نفت را با تخفیف سه دلار عرضه می‌کند و تمایلی به دادن تخفیف بیشتر ندارد. تخفیف برای خرید یک گرید نفتی روسیه در ابتدای جنگ اوکراین، به بیش از ۳۰ دلار رسید اما از آن زمان، کمتر شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت «ایندین اویل»، تنها پالایشگاه دولتی است که پیش از این، قرارداد خرید بلندمدت با روسیه داشته است اما این قرارداد در پایان مارس، منقضی شد و به دلیل عدم وجود تفاهم در خصوص حجم و قیمت، تمدید نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha