• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403030100702
  • خبرنگار : 71362

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران

در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد، بسیاری از مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی از لحظه اعلام خبر شهادت پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند؛ این ابراز همدردی با ایران همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه پیام های تسلیت و ابراز همدردی مقامات سایر کشورها بسیاری دیگر از مقامات و شخصیت‌های بین‌الملل با صدور پیام و یا با حضور در محل سفارتخانه‌های ایران یاد شهدای جمهور ایران شهید سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و سایر همراهان آن‌ها را گرامی داشتند.

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق با حضور در سفارت ایران در بغداد، شهادت شهدای خدمت را به سفیر ایران تسلیت گفت.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با حضور در سفارت ایران در دهلی مراتب تسلیت خود را نسبت به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آنها ابراز کرد.

در پیامی در صفحه ایکس نوشت: امروز از سفارت ایران در دهلی بازدید کردم تا عمیق‌ترین تسلیت‌ خود را درباره درگذشت تراژیک رئیس‌جمهور رئیسی و همکارم، وزیر خارجه امیرعبداللهیان ابراز کنم. همیشه از آن‌ها به‌عنوان دوستان هند یاد خواهد شد که به صورت شگرفی در رشد روابط ایران-هند سهیم بودند.

مراسم امضای دفتر یادبود به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان، امیرحسین عبداللهیان وزیر امور خارجه و جمعی از همراهان آن‌ها در محل سفارت کشورمان در کویت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم که با حضور نماینده ویژه امیر کویت و وزیر دربار شیخ محمد العبدالله الصباح ؛ عبدالله الیحیا وزیر خارجه کویت ؛ شیخ احمدناصر المحمد وزیر خارجه پیشین کویت ؛سفرای خارجی، اعضای انجمن دوستی ایران و کویت و شخصیت های عالیرتبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور کویت برگزار شد.

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران
شهدای خدمت

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران را تسلیت گفت.

قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) با حضور در محل سفارت کشورمان در آستانه با تقدیم دسته گل، دفتر یادبود شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان را امضا کرد.

در جریان نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همراه نمایندگان کشورهای عضو با توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار کرد.

توکایف ضمن ابراز همدردی و تسلیت با دولت و مردم ایران اظهار داشت آقای رئیسی دوست و برادر عزیزم بود که تمام زندگی خود را در خدمت به مردم کشورش گذراند و در زمان ایشان روابط ایران و قزاقستان بسیار تقویت شده بود. ما انتظار سفر ایشان به قزاقستان را داشتیم. وی همچنین فعالیت های وزیر امور خارجه کشورمان در سطح منطقه و جهان را قابل توجه توصیف کرد.

الکسی لیخاچوف، رییس شرکت دولتی روس اتم در پیامی شهادت رییس‌جمهور اسلامی ایران و جمعی از همراهانشان را به محمد اسلامی تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام الکسی لیخاچوف آمده است: جناب آقای اسلامی عزیز، کارکنان صنعت هسته‌ای روسیه با دریافت خبر درگذشت حزن‌انگیز رییس‌جمهور اسلامی ایران، جناب آقای رئیسی و جمعی از همراهانشان به شدت شوکه شدند.

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران
شهدای خدمت

برهم صالح رئیس‌جمهور سابق عراق و از یاران دیرین  «جلال طالبانی» رئیس جمهور فقید عراق نیز در پیامی شهادت سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. 

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز برای عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهانشان در سفارت ایران در بغداد حضور یافت.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در جریان حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و دیدار با محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در این کشور، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد حامل آنان را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (دام ظله) و دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامان ارشد ایران در سانحه روز یک‌شنبه سقوط بالگرد پیامی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.

او این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در پیام خود نوشت: دولت و مردم کوبا به دلیل از دست دادن یک دوست بزرگ و سیاستمدار قابل تحسین عمیقا متاسف هستند.

بسیرو دیومای فای، رئیس‌جمهور سنگال نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با اندوه عمیق از درگذشت جان‌سوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و تعدادی از همکاران وی مطلع شدم. این درد بسیار بزرگی است که مردم سنگال با مردم دوست ایران در آن سهیم هستند.»

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران
شهدای خدمت

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان هم با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران اعلام داشته و دفتریادبود شهدای جمهور را امضا کرد. 

به منظور گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور فقید کشورمان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه فقید کشورمان و هیات همراه که در سانحه سقوط بالگرد در راه خدمت به مردم به مقام رفیع شهادت نائل شدند، دفتر یادبودی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد گشایش یافت و شماری از سفیران و دیپلمات‌های خارجی با حضور در سفارت کشورمان در سوئد دفتر یادبود را امضا کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به جمهوری اسلامی ایران شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراهشان را تسلیت می‌گوییم. رئیسی و امیرعبداللهیان مواضع واضحی در حمایت از ملت فلسطین و مساله عادلانه آن داشتند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در پیامی به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مقام معظم رهبری شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها را تسلیت گفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیام تسلیتی خطاب به مقام معظم رهبری منتشر کرد.

در پیام تسلیت ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: «مراتب تسلیت عمیق اینجانب را بابت این مصیبت عظیم وارده به ملت ایران و بروز سانحه هوایی که به جان باختن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات برجسته کشور شما منجر شد، پذیرا باشید.

مایکل دانیل هیگینز، رییس جمهور ایرلند نیز شهادت رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان را تسلیت گفت.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان رئیس جمهور ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و آقای (حسین) امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و دیگر جانباختگان را به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. از طرف مردم ایرلند، می‌توانم عمیق‌ترین همدردی‌های خود را در این زمان عزا ارائه کنم.

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران
شهدای خدمت

رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیداری حضوری با علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، مراتب تسلیت عمیق خود و مقامات عالیه ترکمنستان را درباره حادثه سقوط بالگرد ریاست جمهوری و همراهان ایشان و به ویژه وزیر امور خارجه ابراز کرد.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان با حضور در سفارت ایران در اسلام‌آباد شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

 نخست‌وزیر پاکستان روز ( دوشنبه) در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش برای همبستگی با ایران یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

اسپن بارت ایده، وزیر خارجه نروژ نیز در پیامی که در صفحه وزارت خارجه این کشور در شبکه مجازی ایکس منتشر شده است، درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهان وی را تسلیت گفت.

وزیر خارجه نروژ در این پیام نوشت: از شنیدن خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شوکه شدم. به خانواده های همه جانباختگان حادثه سقوط هلی‌کوپتر تسلیت می‌گویم.

ابراز همدردی مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی با دولت و ملت ایران
شهدای خدمت

ایمن رعد، معاون وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه به همراه تعدادی از دیپلمات‌های این کشور به سفارت ایران در دمشق رفتند.

مقامات سوری با «حسین اکبری» سفیر ایران در این کشور دیدار و شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفتند.

روز یک‌شنبه بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه و همراهانشان در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز دچار سانحه هوایی شد که در نتیجه آن تمام سرنشینان این بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha