• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: علم

دانشمندان راهی برای شناسایی موثرترین درمان‌های سرطان ابداع کردند

توانایی حفظ بافت در محلول ژل مخصوص به مدت دستکم یک هفته به پزشکان کمک می‌کند تا موثرترین درمان‌های دارویی را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان می‌گویند که پس از کشف چگونگی حفظ بافت پستان در خارج از بدن برای دستکم یک هفته، به یک پیشرفت بالقوه متحول کننده در تحقیقات سرطان پستان دست یافته‌اند.

به نقل از گاردین، این مطالعه که توسط بنیاد خیریه پیشگیری از سرطان پستان تامین شد، نشان داد که بافت را می‌توان در یک محلول ژل مخصوص نگهداری کرد که به دانشمندان کمک می‌کند موثرترین درمان‌های دارویی را برای بیماران شناسایی کنند.

کارشناسان دریافتند بافت پستان حفظ شده در ژل مخصوص ساختار، انواع سلول‌ها و توانایی خود را برای پاسخگویی به مجموعه‌ای از داروها مشابه بافت طبیعی پستان حفظ می‌کند.

این مطالعه که در مجله بیولوژی غدد پستانی و نئوپلازی منتشر شده است، می‌تواند توسعه داروهای جدید برای درمان و پیشگیری از سرطان پستان را بدون نیاز به آزمایش بر روی حیوانات تقویت کند.

دکتر هانا هریسون (Hannah Harrison)، محقق دانشگاه منچستر، می‌گوید: این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین داروها را بر روی بافت زنده برای درمان و پیشگیری از سرطان پستان آزمایش کنند. او افزود: گزینه‌های مختلفی برای کاهش خطر برای زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان پستان هستند، وجود دارد.

با این حال، همه داروها برای همه زنان مؤثر نیستند. این رویکرد جدید به این معنی است که ما می‌توانیم با اندازه‌گیری تأثیر آن‌ها بر بافت زنده، تعیین کنیم که کدام داروها برای کدام زنان مؤثر هستند.

در نهایت، این بدان معناست که زنان می‌توانند موثرترین دارو را برای ترکیب ژنتیکی خاص خود مصرف کنند.

هریسون و گروهش موفق شدند بافت پستان را در خارج از بدن برای دوره‌های نسبتا طولانی زنده نگه دارند. او می‌گوید: با آزمایش فرمول‌های هیدروژل مختلف، ما توانستیم راه حلی پیدا کنیم که بافت سینه انسان را حداقل برای یک هفته و اغلب حتی بیشتر حفظ کند.

این یک تحول واقعی برای تحقیقات سرطان پستان از بسیاری جهات است. ما می‌توانیم داروها را هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرطان آزمایش کنیم و می‌توانیم بررسی کنیم که چگونه عواملی مانند تراکم سینه که می‌دانیم یک عامل خطر برای سرطان سینه است به هورمون‌ها یا مواد شیمیایی خاص واکنش نشان می‌دهند تا ببینیم آیا این تاثیر بر رشد سرطان دارد یا خیر.

دانشمندان از محلول ژل VitroGel برای حفظ بافت استفاده کردند.

آنها در مطالعه خود گفتند که شناسایی داروهای جدید به دلیل فقدان مدل‌های پیش بالینی خوب با مشکل مواجه شده است.

آن‌ها گفتند آنچه تاکنون در دسترس بوده است نمی‌تواند پیچیدگی‌های بافت انسانی فاقد ماتریکس خارج سلولی، استروما و سلول‌های ایمنی را که همه آن‌ها بر پاسخ درمانی تأثیر می‌گذارند، به طور کامل شبیه‌سازی کند.

لستر بار (Lester Barr)، مشاور جراح پستان و بنیانگذار پیشگیری از سرطان پستان (Prevent Breast Cancer)، می‌گوید: مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در بریتانیا به لطف غربالگری و گزینه‌های درمانی بهبود یافته در حال کاهش است، اما موارد ابتلا همچنان رو به افزایش است و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در بریتانیا است.

بنابراین بسیار مهم است که گزینه‌های پیشگیری و کاهش خطر جدیدی را برای زنان، به‌ویژه برای کسانی که به دلیل سابقه خانوادگی یا ژنتیکی در معرض خطر هستند، ایجاد کنیم.

این پیشرفت به این معنی است که محققان می‌توانند داروهای جدید را در آزمایشگاه با دقت بسیار بیشتری آزمایش کنند، که به معنای شکست داروهای کمتر در آزمایش‌های بالینی و در نهایت نتایج بهتر برای زنان مبتلا به این بیماری است.