• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403030100739
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان:

پرونده نظام کاشت گل محمدی کاشان به «فائو» فرستاده شد

پرونده نظام کاشت گل محمدی کاشان به «فائو» فرستاده شد

ایسنا/اصفهان رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: پرونده نظام کاشت گل محمدی کاشان در مؤسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی تأیید شده و برای ثبت در فهرست جیاس به سازمان «فائو» فرستاده شد و امیدواریم در اجلاس تیرماه امسال بررسی و تأیید شود.

نادر مزینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گل محمدی و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن در فرآیند کاشت، برداشت و تولید فرآورده‌های حاصل از آن در فرهنگ مردم ایران پذیرفته شده و با آن عجین شده است.

وی تصریح کرد: ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی با عنوان جیاس(GIAHS) ابتکار سازمان فائو بوده که از سال ۲۰۰۲  آغاز شده است و هدف آن، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی و مدیریت تطبیقی است که هر پرونده برای ثبت باید واجد شرایط پنج معیار باشد. 

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، افزود: نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی و چشم‌اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی از جمله معیارهای ثبت هر نظام در جیاس است.

مزینی تأکید کرد: پرونده نظام کاشت گل محمدی کاشان در قالب برنامه عمل جامع برای نگهداری و توسعه آن در ۱۲۵ صفحه تهیه و پس از ترجمه به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد «فائو» ارائه شده است.

وی گفت: فائو در نظام جیاس، هر مجموعه را از منظر پهنه خاص، شیوه کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار می‌دهد که معطوف به تولید مواد غذایی است و ایران نیز به پشتوانه تاریخ و تمدن خود، ظرفیت‌های مهمی در حوزه میراث جهانی کشاورزی دارد.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، افزود: نظام کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان اولین میراث کشاورزی ایران است که سال ۱۳۹۳ در فهرست جهانی جیاس به ثبت رسید.

مزینی تأکید کرد: یکی از شاخص‌های اصلی میراث جهانی، جاذبه‌های گردشگری و جذب جهانگرد در طرح‌های پیشنهادی است که با تأکید فائو بر گردشگری کشاورزی، می‌توان از فرصت کار داوطلبانه نظیر حضور گردشگران در باغ‌های گل محمدی برای معرفی و تقویت گردشگری کشاورزی در کاشان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: گردشگری کشاورزی ضمن افزایش و تنوع درآمد کشاورزان، می‌تواند شیوه‌های سنتی کشاورزی، سنت‌ها و فرهنگ مناطق را حفظ کند و حتی مزرعه کشاورزان نیز فضایی برای آموزش گردشگران در فصل‌های بیکاری شود.

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، خاطرنشان کرد: نظام پرورش ماهیان زینتی، سومین پرونده کاشان است که برای ثبت در سیستم جهانی جیاس با مشارکت پژوهشگران و ذینفعان در حال مطالعه و پیگیری است و امیدواریم فرصتی برای کمک به توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد بدون نفت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha