• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403030100811
  • خبرنگار : 50649

رئیس اتاق بازرگانی فارس

شرایط رفع تعهد ارزی سال ۹۷ برای صادرکنندگان امکان‌پذیر شد

شرایط رفع تعهد ارزی سال ۹۷ برای صادرکنندگان امکان‌پذیر شد

ایسنا/فارس رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: پیرو پیگیری‌های انجام شده امکان رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۷برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی فراهم شد.

محمدصادق حمیدیان امروز، اول خردادماه افزود: پیرو تصمیمات اتخاذ شده به منظور رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به روش تبدیل و تسویه دیون ناشی از تعهدات ارزی ایفا نشده حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ به ریال، تمام صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ می‌توانند با پرداخت مبلغ ریالی تعیین شده در نود و یکمین جلسه کمیته اقدام ارزی نسبت به رفع تعهدات ارزی مترتب بر صادرات سال ۱۳۹۷ خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: برای استفاده از این فرصت ضروری است تا صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات برخی پروانه‌های صادراتی سال مذکور را قبلا از طریق فروش حواله ارزی در سامانه نیما و یا فروش اسکناس در سامانه سنا بازگردانند و پیش از اقدام به تسویه دیون ارزی ناشی از صادرات به ریال، از ثبت مصارف پروانه‌های صادراتی خود اطمینان حاصل کنند.

حمیدیان با اشاره به شرایط استفاده این فرصت برای صادرکنندگان اظهار کرد: درخواست‌های موجود در کارتابل واگذاری پروانه صادراتی و تهاتر، قبل از اقدام به مصالحه ریالی تعیین تکلیف شوند و بدیهی است درخواست‌هایی که در وضعیت مختومه در بخش فروش ارز و در وضعیت تایید شده در درخواست‌های واگذاری پروانه صادراتی و تهاتر نباشند، توسط بانک مرکزی به عنوان تعهد ایفا نشده تلقی می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در صورت عدم اقدام صادرکنندگان به برقراری ارتباط بین ایفای تعهدات انجام شده و پروانه‌های صادراتی متناظر با آن، بانک مرکزی به صورت خودکار و مطابق ضوابط و مقررات مصوبه کمیته اقدام ارزی، اقدام به تناظر آن‌ها با پروانه‌های صادراتی مجاز می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه تاخیر زمانی یک روزه بانک مرکزی در به‌روزرسانی اطلاعات مانده تعهدات ایفا نشده، در صورتی که برای هر یک از نکات بندهای فوق اقدام شده است، پرداخت مصاحله ریالی بعد از به‌روزرسانی اطلاعات انجام شود.

حمیدیان بیان کرد: نرخ وجه المصالحه برای مانده تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ برای واحدهای تولیدی به ازای هر یورو، ۵۵۰ ریال و برای واحدهای غیر تولیدی، برابر با ۷۵۰۰ ریال است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: دیون ارزی حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ صرفا در یک تراکنش به صورت ریالی قابل تبدیل و پرداخت است، لذا امکان تقسیط مانده تعهدات وجود ندارد.

حمیدیان با بیان اینکه استرداد وجوه واریز شده به حساب خزانه از سوی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی قابل پیگیری نیست، افزود: تبدیل دیون ناشی از تعهدات ارزی ایفا نشده حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ به ریال از طریق پرداخت ریال به حساب خزانه دولت و از درگاه ایجاد شده در بستر سامانه جامع تجارت امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: با توجه به اتمام مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ به منظور بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان این شیوه تبدیل و تسویه دیون ارزی ناشی از صادرات به ریال، مشمول برخورداری صادرکنندگان از معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، حمیدیان اظهارکرد: تسویه دیون ارزی ناشی از صادرات در قالب پرداخت ریالی به منظور رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات، به عنوان یک روش بازگشت ارز حاصل از صادرات تلقی نمی‌شود. معادل یورویی مبالغ پرداختی، از سر جمع تعهدات صادرکنندگان کسر خواهد شد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha