• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030200947
  • منبع : پایگاه‌های خبری

کارنامه ۳۴ ماهه خادم ملت

کارنامه ۳۴ ماهه خادم ملت

۱۳ تیر ۱۴۰۲ عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسماً تصویب و اعلام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از جوان آنلاین، آیت‌الله رئیسی با قرار گرفتن در رأس قوه مجریه سیاست تعمیق روابط با همسایگان و تنوع‌بخشی به سیاست خارجی دولت را اعلام کرد. دولت مردمی بر همین اساس در سه سال فعالیت خود و مبتنی بر سیاست رئیس‌جمهور اقدامات مختلفی را در سیاست خارجی شروع کرد و به نتیجه رساند. 

 عضویت ایران در شانگ‌های
۱۳ تیر ۱۴۰۲ عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسماً تصویب و اعلام شد. ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این پیمان بود. سازمان همکاری شانگ‌های در سال۱۹۹۶ از سوی رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ امریکا و ناتو به نام شانگ‌های ۵ پایه‌گذاری شد. آیت‌الله رئیسی با اعلام سیاست توازن‌بخشی به سیاست خارجی، عضویت در این سازمان را پیگیری کرد و در نهایت ایران در کنار چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان به عنوان عضو نهم شانگ‌های به صورت رسمی معرفی شد. 
 

عضویت ایران در «بریکس» 
ایران در دولت مردمی در گام بعدی سیاست خارجی خود در دوم شهریور سال گذشته به عضویت بریکس درآمد. گروه بریکس ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی بود و یک پیمان اقتصادی محسوب می‌شود. هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری امریکاست. روسیه گروه بریکس را در سال۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲‌درصد از جمعیت جهان، ۳۰‌درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴‌درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می‌دهد. عضویت ایران در بریکس بازتاب گسترده‌ای در فضای اقتصاد جهانی داشت. 


 ورود ایران به عنوان بازیگری مهم به اوراسیا
 اوراسیا شامل جغرافیایی بین اقیانوس آرام در شرق، اقیانوس اطلس در غرب، اقیانوس منجمدشمالی در شمال و آفریقا، مدیترانه و اقیانوس هند در جنوب است. ایران با عضویت در پیمان‌های مختلف و امضای پیمان‌های دوجانبه با کشورهایی همانند چین، روسیه و دیگر کشورها خود را به عنوان بازیگری قدرتمند در اوراسیا جا انداخت. 

 ترمیم روابط با برخی کشورهای عربی و آفریقایی
در دوران دولت حسن روحانی ایران با برخی کشورهای عربی و آفریقایی دچار چالش‌های جدی شده بود که در دولت آیت‌الله رئیسی بسیاری از این چالش‌ها حل شد. برقراری روابط مجدد با عربستان مهم‌ترین اقدام در این حوزه بود که با تدبیر آیت‌الله رئیسی انجام شد. ترمیم روابط با کویت، مصر، لیبی، سودان، جیبوتی و مالدیو هم در ذیل تعمیق روابط با کشورهای مختلف در دولت مردمی انجام شد. 

 

دریافت بدهی قدیمی از انگلیس
قبل از انقلاب، ایران با انگلیس قراردادی مبنی بر دریافت چندین تانک چیفتین امضا کرده بود که بعد از انقلاب، انگلیس از تحویل این تانک‌ها خودداری می‌کرد، اما پول ایران را هم پس نمی‌داد که بالاخره بعد از چنددهه دولت آیت‌الله رئیسی موفق شد بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی را از انگلیس دریافت کند. 

 شکست حصار تحریم نفت ایران
نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد ایران مورد طمع دشمنان قرار گرفته است تا مانع کسب درآمد ایران شود و در نهایت اقتصاد ایران را فلج کند. همه آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد در دولت آیت‌الله رئیسی فروش نفت ایران به شدت افزایش پیدا کرد و حتی از سطح تحریم‌ها نیز فراتر رفت، یعنی ایران موفق شد فروش نفت خود را به بیش از ۳ میلیون بشکه برساند. 


 «وعده صادق» هیمنه اسرائیل را شکست
۱۳ فروردین امسال رژیم‌صهیونیستی کنسولگری ایران را در دمشق مورد هدف قرار داد. ایران در مقابل ۲۶ فروردین با یک عملیات گسترده پهپادی و موشکی به اسرائیل حمله کرد؛ حمله‌ای که بی‌سابقه بود و معادلات امنیتی در منطقه را به هم زد و منطق بازدارندگی متفاوتی را به رژیم‌صهیونیستی تحمیل کرد. این حمله با حمایت آیت‌الله رئیسی انجام شد. 


 گسترش روابط ایران و روسیه
گسترش و تعمیق روابط با کشورهای قدرتمند و دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف در دولت مردمی در دستور کار قرار گرفت. گسترش روابط ذیل همین راهبرد انجام شد که شاهد سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه و دیدار با پوتین بودیم. علاوه بر روابط سیاسی، روابط و مبادلات تجاری دو کشور هم به سطح جدیدی ارتقا پیدا کرد، یعنی مبادلات تجاری بین مسکو و تهران به ۴ میلیارد دلار رسید. همچنین رژیم بدون ویزا بین کشورها برای گردشگران شروع به کار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha