• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: چهره‌ها
  • کد خبر: 1403030201002
  • خبرنگار : 71943

شهید «حسین امیرعبداللّهیان» بازوی دیپلماتیک جبهه مقاومت

شهید «حسین امیرعبداللّهیان» بازوی دیپلماتیک جبهه مقاومت

شهید «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سانحه تلخ هوایی به درجه رفیع شهادت رسید، دستگاه دیپلماسی را هنگام تصدی وزارت امور خارجه در تمامی ماموریت‌های جبهه مقاومت، در راستای تامین منافع ملی و مصالح جهان اسلام فعال کرد و موجب حذف گفتمان دوگانه‌سازی میان "دیپلماسی" و "میدان" شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهید حسین امیرعبداللهیان در سال ۱۳۴۳ در شهرستان دامغان استان سمنان متولد شد. وی در ۶ سالگی پدر خود را از دست داد و مسئولیت اداره زندگی بر دوش مادر و برادر بزرگش افتاد. حسین امیرعبداللهیان در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر است. این دیپلماتیک انقلابی مدرک کارشناسی خود را سال ۱۳۷۰ در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه دریافت کرد.

پله‌پله پیشرفت آکادمیک از دانشگاه تا وزارت امور خارجه

این دیپلمات انقلابی دارای مدرک کارشناسی‌ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ بود و مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل دریافت کرده بود. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت وزارت امور خارجه، او مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران، علامه طباطبائی و دفاع ملی بود و سابقه داوری رساله‌های دکترای این دانشگاه‌ها را در کارنامه خود داشت.

امیرعبداللهیان در سال ۱۳۷۱ وارد وزارت امور خارجه شد. وی ابتدا به عنوان کارشناس سیاسی اداره اول خلیج‌فارس مشغول به کار شد. بعد از پنج سال وی اولین مأموریت بین‌المللی خود را دریافت کرد و در سال ۷۶ به عنوان معاون سفیر ایران در بغداد مشغول به کار شد.

او سال ۱۳۸۰ به تهران بازگشت و مسئولیت اداره یکم خلیج فارس را بر عهده گرفت و معاون اداره سیاسی خلیج فارس وزیر امور خارجه ایران شد. با توجه به سابقه‌ی کاری وی در عراق، سال ۸۲ به پست دستیاری ویژه وزیر امور خارجه وقت در امور عراق درآمد. این شهید دیپلمات سال ۸۶ بالاترین پست خود را در وزارت خارجه آن زمان دریافت کرد و سفیر ایران در بحرین شد. سپس در سال ۸۹ نیز به عنوان مدیرکل حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه برگزیده شد که پست حساسی نیز محسوب می‌شود.

شهید امیرعبداللهیان در سال ۱۳۹۰ توانست معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را در دست بگیرد، ولی در سال ۹۵ قدری از وزارت‌خارجه فاصله گرفت و دستیار ویژه رئیس مجلس وقت شد. همچنین همزمان مدیرکلی امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده داشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم او در سال ۱۴۰۰ توسط شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

مسئولیت‌های مهم شهید حسین عبداللهیان به شرح زیر است:
۱) کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس در سال ۱۳۷۱
۲) معاونت سفارت ایران در بغداد در سال ۱۳۷۶
۳) معاونت اداره اول سیاسی خلیج‌فارس وزارت امور خارجه در سال ۱۳۸۰
۴) معاون دستیار ویژه امور عراق در سال ۱۳۸۲
۵) سفیر ایران در کشور بحرین در سال ۱۳۸۶
۶) مدیرکلی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه وزارت خارجه در سال ۱۳۸۹
۷) معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه در سال ۱۳۹۰
۸) دستیار ویژه رئیس مجلس وقت و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵
۹) وزیر امور خارجه در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰

شهید امیرعبداللهیان، سردار مقاومت در کسوت دیپلمات

«حسین الدیرانی» نویسنده و پژوهشگر لبنانی، خستگی‌ناپذیری را از ویژگی‌های شهید حسین امیرعبداللهیان دانست و گفت: «گاهی او در یک روز به چند کشور سفر می‌کرد و مأموریت‌های خود را در راستای منافع ملت و کشور خود دنبال می‌کرد. من ایشان را انسانی متواضع، بااخلاق، باایمان، سخاوتمند، باهوش، مجاهد، مقاوم و بشاش یافتم. او متعهد واقعی به اسلام و انقلاب بود و عشق به ولایت‌فقیه را در قلب او احساس کردم.»

وی به نقش این شهید دیپلمات در اقدامات جبهه مقاومت پرداخت و افزود: «او اگر یک دیپلمات نبود، یک مبارز در عرصه‌های جنگ نظیر فرمانده شهید قاسم سلیمانی می‌شد. او دیپلماتی مجاهد بود که تمامی محافل فرماندهی جبهه‌های مقاومت از لبنان گرفته تا سوریه، عراق، یمن و فلسطین او را می‌شناختند. شهید امیرعبداللهیان همواره بین کشورهای مختلف اسلامی و بین‌المللی تردد داشت و هیچ خستگی به خود راه نمی‌داد و تمامی پتانسیل‌ها را برای توقف جنگ و تجاوز به غزه و نسل‌کشی مردم این کشور از سوی صهیونیست‌ها و تروریست‌های جهانی، بسیج می‌کرد.»

مهم‌ترین اقدامات دیپلماتیک شهید حسین امیرعبداللهیان در دوران تصدی وزارت امور خارجه کشورمان عبارتند از:
۱) توافق ایران عربستان با میانجیگری چین
۲) توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
۳) امضای بیست سند همکاری در ادامه قرارداد ۲۵ ساله ایران چین در سفر رئیسی به چین
۴) موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا
۵) امضای سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا
۶) عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای
۷) تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی - اجتماعی بین ایران، عراق، یمن، فلسطین، سوریه و لبنان
۸) امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران
۹) امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با سوریه در سفر وزیر خارجه ایران به دمشق
۱۰) امضای ۱۴ تفاهم‌نامه با قطر در سفر رئیسی به دوحه جهت سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها
۱۱) امضای ۲۰ توافق‌نامه سند همکاری بین ایران و کشورهای غرب آفریقا
۱۲) امضای سند تفاهم همکاری‌های اقتصادی - گمرکی بین ایران و تایلند
۱۳) امضای یاداشت تفاهم همکاری علمی ایران و عراق
۱۴) امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقل هوایی بین ایران و امارات
۱۵) امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری با ترکیه در سفر اردوغان به ایران
۱۶) ۴ سند همکاری اقتصادی - سیاسی بین ایران و روسیه
۱۷) امضای سند همکاری امنیتی با عراق
۱۸) امضای سند همکاری ایران و کوبا
۱۹) امضای سند همکاری سیاسی - اقتصادی ایران و مجارستان
۲۰) امضای ۱۷ سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و ازبکستان
۲۱) امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری بین ایران و قزاقستان
۲۲) امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی و نفتی با ونزوئلا

وحدت میدان و دیپلماسی دستاورد انقلابی شهید امیرعبداللهیان

«فارن‌پالیسی» سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) گزارشی درباره «شهید حسین امیرعبداللهیان» منتشر کرد و این وزیر شهید را از حامیان سرسخت محور مقاومت دانست و نوشت: «امیرعبداللهیان، قاسم سلیمانی در عرصه دیپلماسی است.»

«مرضیه افخم»، سفیر سابق ایران در مالزی و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه اخیر گفته است: «این شهید از افرادی بود که ادب و اخلاق در روش کاری او موج می‌زد. اقدامات موثر و انقلابی وی در طول جنگ غزه و طی بیش‌از هفت ماه گذشته، نشان داد که مقاومت در رأس دیپلماسی ایران است و شهید امیرعبداللهیان پیوند بین دیپلماسی و میدان را به تصویر کشیدند. ایشان بر اساس باور قلبی، فعالیت خستگی‌ناپذیری در زمینه دفاع از مقاومت و احقاق حقوق فلسطینیان داشتند.»

«سید رسول موسوی»، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه نیز درباره شخصیت این شهید والامقام، اظهار کرده است: «امیرعبداللهیان هنرمندانه سیاست را در خدمت اهداف ملی به کار گرفت و اولین هنر او آشتی دادن اخلاق و سیاست بود. گرچه وی در سیاسی‌ترین نهاد کشور خدمت می‌کرد اما قدرت و نفوذ را با اخلاق پسندیده پیوند داد و حُسن خُلق در محیط کاری را از خود به یادگار گذاشت. دومین هنر او پیوند دیپلماسی و مقاومت بود. او موفق شد آنچنان آمیزه‌ای از دیپلماسی و مقاومت در عرصه سیاست خارجی از خود به یادگار بگذارد که دیگر نتوان دوگانه‌سازی‌های دیپلماسی یا مقاومت را واقعیتی گریزناپذیر تصور کرد.»

همچنین «احمد کاظمی» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه و پژوهشگر ارشد اورآسیا، دکتر امیرعبداللهیان را مجاهد انقلابی در میدان دیپلماسی خواند و تصریح کرد: «تسلط بر واقعیات روابط پرآشوب بین‌الملل و تبحّر در پیگیری اهداف آرمانی انقلاب اسلامی در جهان رئالیستی، هنر بزرگ دکتر امیرعبداللهیان در میدان دیپلماسی بود. اعتقاد دکتر امیرعبداللهیان به هیات‌های اندیشه‌ورزی در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری در وزارت امور خارجه و حمایت از تفکرات کارشناسی، از دیگر ویژگی‌های این دیپلمات شهید است. دکتر امیرعبداللهیان نه تنها توانست با مدیریت مدبرانه و آینده‌نگرانه، جایگاه محور مقاومت را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت و جنایات بین‌المللی رژیم صهیونیستی در غزه را از طریق مجاری دیپلماتیک و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کند، بلکه سیاست خارجی کشور در حوزه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دوره خدمت ایشان تقویت شد که عضویت در سازمان "شانگهای" و "بریکس" از آن‌جمله است.»

گفتنی است، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همراه با برخی اعضای هیأت دولت برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود که، بالگرد حامل وی هنگام بازگشت به تبریز، در منطقه جنگلی و کوهستانی ورزقان دچار حادثه شد که در این حادثه دردناک، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار «سیدمهدی موسوی»، رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خدمه پروازی این بالگرد به شهادت رسیدند.

روحشان شاد و راهشان پُررهرو باد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha