• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030201312
  • خبرنگار : 50182

توضیحات شهرداری کرمانشاه در خصوص تخریب بیمارستان تاریخی مسیح

بیمارستانی جز چند دیوار فرسوده وجود نداشت/ مجوز «رفع خطر» صادر کردیم

بیمارستانی جز چند دیوار فرسوده وجود نداشت/ مجوز «رفع خطر» صادر کردیم

ایسنا/کرمانشاه معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در خصوص تخریب بیمارستان تاریخی مسیح توضیحاتی ارائه داد.

سیروس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص، گفت: سازه‌ای به شکل ساختمان وجود ندارد که نیاز به صدور مجوز تخریب داشته باشد. تنها چند دیوار ایستاده و یک زیر زمین مخروبه که جای کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان شده از بیمارستان مسیح به جای مانده است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم بیمارستان تاریخی، تصور این است که یک بنایی وجود دارد، اما حقیقت این است که باید بگوییم کدام بنا و کدام ساختمان وقتی از یک بیمارستان تاریخی بجز چند دیوارِ بدون سقف چیزی باقی نمانده بود.

رضایی گفت: متاسفانه این بنای تاریخی طی سالیان گذشته به دلیل بی‌توجهی تخریب شده و فقط چند پله و چند دیوار بدون سقف از آن به جا مانده بود و تاسف بارتر اینکه نه به مالک اجازه بازسازی داده می‌شود و نه اداره کل میراث فرهنگی خودش بازسازی می کرد و فقط می گفت دست نزنید.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه گفت: متاسفانه این محوطه به مکانی برای کارتون‌خواب ها و معتادان تبدیل شده بود و حتی در یک مورد با تخریب یکی از دیوارها، یکی از کارتون خواب‌ها دچار آسیب شدید شده که کارهای درمانی آن را پیگیری کردیم.

وی تاکید کرد: ما در قبال جان مردم مسئولیم، بنابراین برای رفع خطرِ این چند دیوار قدیمی، مجوز جهت رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: قصد ما جلوگیری از به خطر افتادن جان افراد است و وقتی افراد کارتون خواب در این محدوده هستند نمی توانیم ریسک این خطر را بپذیریم، چون این دیوارهای فرسوده استحکامی نداشتند. از طرفی کدام تخریب وقتی چیزی از بیمارستان جز چند دیوار فرسوده باقی نمانده است.

او همچنین در پاسخ به اینکه حتی اگر چند دیوار از یک بنا باقی مانده باشد بازهم اثر ملی است و شهرداری نباید مجوز تخریب صادر کند، گفت: وقتی میراث رسیدگی نمی کند باید چه کار کرد. ضمن اینکه هیچ بنایی وجود نداشت و عملا به جای بیمارستان ملی باید گفت «دیوار ملی» چون فقط چند دیوار فرسوده باقی مانده بود که جان افرادی که وارد محوطه می شدند را به خطر می انداخت.

وی در پاسخ به این سوال که به جای تخریب این چند دیوار چرا معتادان و کارتون خواب های این محوطه را جمع آوری نکردید، گفت: ملک شخصی است و ما حق ورود نداریم. از طرفی میراث اگر نگران بناهای تاریخی است چرا نگهبان نگذاشته و چرا از این بناها محافظت نمی کند و چرا آنها را بازسازی نمی کند و چرا جلوی ورود افراد کارتون خواب را نمی گیرد.

وی افزود: ما هر روز ده‌ها شکایت از اهالی محل بابت وضعیت این مجموعه داشتیم و در نهایت مالک را صدا زدیم و از او که خود مدت هاست پیگیر تعیین تکلیف این چند دیوار فرسوده است، خواستیم که جلوی خطرات این ساختمان را بگیرد.

رضایی گفت: حقیقت این است که ده‌ها ساختمان اینچنینی در شهر کرمانشاه داریم که اگر بازسازی نشوند بزودی تخریب می‌شوند. با دست نزدن و بازسازی نکردن که ساختمان خود به خود احیا نمی شود و به مرور زمان تخریب می شود. این که شیوه نگهداری از بناهای تاریخی نیست.

وی افزود: براساس بند چهارده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به جلوگیری و رفع خطر از کلیه بناهای خطر آفرین می‌باشد، این ساختمان هم مخروبه و خطرآفرین بود و هر لحظه ممکن بود اتفاق ناگواری برای کسی رخ دهد، بنابراین مجوز رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: هفته هاست که اداره کل میراث فرهنگی از این موضوع خبر دارد و اگر نگران این مطلب بودند، چرا از این‌کار جلوگیری نکردند.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در پایان در خصوص مجوز ساخت و ساز در محدوده این بیمارستان هم گفت: با توجه به قرارگیری این محدوده در محدوده میراث فرهنگی، برای هرگونه مجوز ساخت و ساز از میراث استعلام می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha